Jump to content

Ny tungvektsekk


Hjortetrekk

Recommended Posts

Hei!

 

Hadde egentlig tenkt å vente til neste år, men etter tredje turen i haust med tung bør som resulterte i låke skuldrer, bestemte eg meg i går for å innvistere i en ny tungvektsekk. Etter mykje fram og tilbake havna eg på Chevalier Reindeer 90 L + Sidepockets.

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=85887

 

Det andre alternativet var Norrøna Para Ranger

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=86909

 

Tipper mange her er uenige i valget mitt. Eg gjekk til slutt for magefølelsen.

 

Begge sekkane er laga for å bære tunge bører med kjøtt, men eg hadde blitt anbefalt alluminiumsramme på forhånd, og det blei til slutt det viktigaste argumentet for valget. Naturlig nok blir det fleire turer uten tunge bører (kjøtt), men dei gangene sekken først er tung, er det fantstisk med ein skikkelig sekk som holder vekta på hoftene og ikkje skuldrane.

 

Så spørsmålet mitt er: Gjorde eg eit dumt valg? Har noken av dokke erfaring med ein av sekkane eller begge to?

Norrøna har jo eit sterkt merkenavn. Har fra før av både chevalier jaktdress og Chevlier jakt hoftetbelte, og er veldig godt fornøyd.

 

PS: Har jo mulighet til å bytte den viss det skulle vise seg å være et "heilt fullstendig på jorde valg" av meg... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var egentlig recon eg hadde tenkt mest på, men den var ikkje i butikken da. Norrøna sekkane har jo fleire praktiske løysinger både når det gjelder komprimeringsmuligheter og stille sekken etter behov, mens chevalier sekken ikkje har mange finesser men er meir robust og stiv i forhold. Skal på hjortejakt igjen til helga, så håper eg får testa den skikkelig da :)

 

Takk for svar så langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Brukt norrøna sine sekker, de er utrolig gode. Ingen av nevnte sekker er dårlige!

 

Personlig kjøpte jeg Bergans Powerframe. Pakkramme sekk som bærer de tyngste børene lettest!

 

Viktigste er at du liker sekken og at du får justert den til din rygglengde!

Link to comment
Share on other sites

På sekkvalg så føler jeg at du ofte må ha egne erfaringer. Av de jeg går turer i fjellet med, så har jeg noen som bruker alt av hoftebelte og brystreima maksimalt, til han ene som tar alt på skuldra :shock: .

Selv liker jeg å ha kraftig hoftebelte (som er viktig for mitt valg av sekk), og dropper bryststroppen til vanlig, for å puste bedre :wink:

 

Til litt mer topic!

Som hovedregel pleier jeg å si pakkramme til tunge bører, anatomisk for de lettere turene! :wink: Kan da ikke bare ha en storsekk! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...