Jump to content

6.5x47 i Sauer STR200


Luske

Recommended Posts

Vurderer å få laget meg en 6.5x47 lapua pipe til SSG klonen.

Hadde jo en liten drøm om å få den litt lettere en den er idag, 6.7 kg.

Det jeg har sett for meg er: ei rustfri pipe sylindrisk ø20 mm fra kammer, 55 cm lang, 6 dype flutinger, Gjenget M18x1

Std 6.5x47 kammer.

 

Men hvilken pipe skal man gå for ?

Krieger ?

Lothar Walter ?

Shilen ?

PacNor ?

Lilja ?

 

Har fått pris både fra R.Hansen og A.Rafdal.

Andre gode forslag til piper, og børsemakere som er kompetente og leveringsdyktige mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Alle er vel bra piper, spørsmålet er jo om fluting er bra? Det er jo spørsmålet om stress i stålet, og at fluting kan endre på dette, og gi et løp med kast, urundhet etc. Særlig knapptrekte løp er utsatt, så skjærte løp anbefales vel da disse kan bestilles slik at produsenten kan flute emnet før det blir boret og riflet. Da står du igjen med Border og Krieger som begge er kurant å skaffe her hjemme.

 

Lite å bidra med egentlig, men det koster jo penger å flute piper, og trenger du flutinga for kjølinga sin del, trenger du også snart ei ny pipe uansett.

"Myttji fint i mirageband" sier vi her i Trøndelag. Kanalplast til drivhus er et tips i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Et av problemene med piper er at de er forbruksvare, men gjerne forbrukes så så sakte at de fleste ikke prøver så veldig mange ila karrieren. De som bruker flest er vel DFS folket og de sverger jo gjerne til hver sin sort i tillegg...

Amerikanske BR guruer står for en del av litteraturen jeg leser, og en ting de har til felles er at de nevner en hel haug med piper, og sier " they are all good barrels". "Occasionally you get a bad one", og "sometimes you get a hummer"..

Høres som et sjansespill.

 

Selv har jeg brukt opp en std. Remington, den funka OK til sitt bruk, en KV, den var veldig presis, en S&L, og så har jeg halvbrukt noen, og begynt på ei Lilja knappriflet pipe.

Jeg mener jeg ser en sammenheng mellom lett å gjøre ren og presisjon - men grunnlaget er jo alt for lite, S&L pipa har aldri imponert meg, selv om den leverer OK presisjon på en god dag så har den gjort mye rart (men den har og blitt utsatt for en del rart), dog har den alltid vært et helvete å få ren - KVen var lettere å få ren og mer presis, Remingtonen mantla så en ikke skulle tro det men presisjonen var OK, Liljaen trenger omtrent ikke puss og er veldig presis (1sifret mm) Neste pipe blir Lilja, eller en av de som nevnes over her?

 

De knappriflede pipene må bestilles som de skal være, de fleste seriøse BMer vil ikke dreie eller flute dem, skal en ta den helt ut så må en jo seff også ha "cryogenic treatment".

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har erfaring med Krieger, Douglas, Shilen, Walther, S&L og via en kompis også med Dan Lilja sine piper.

 

Jeg er ikke i tvivl. Jeg ville gå for Krieger. Som nr 2 : Krieger... :D

De er i en klasse for seg. MYE bedre end Walther etter min erfaring selv om en nu og da får en Walther som skyter kjempebra..

 

Og ang børsemaker ville jeg gå for Ragnar/Roger Hansen på Vestfossen. Det er de beste etter min erfaring. Jeg bor i Danmark nå, men kjører fortsatt til Vestfossen når jeg skal ha ombyttet en pipe - og det er der en god grunn til... :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

-de erfaringer jeg har med S&L piper er meget bra. Stort set like bra som Krieger. Men jeg hører inn imellom om piper fra S&L som ikke skyter så bra, det har jeg endde tilgode med Krieger.

Nå liker jeg rustfri piper veldig godt og desverre lager S&L ikke piper i rustfritt stål..

S&L piper holder meget bra kanskje best av alle(?) men de Krieger piper jeg har holder også meget bra - jeg har endda ikke skutt ut en Krieger pipe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...