Jump to content

6X45- Ladedata?


Malle

Recommended Posts

Jeg har snust litt på dette kaliberet som et alternativ til .223 med hensyn på en alsidig rifle til småvilt- og rådyrjakt, men jeg finner lite og ingen ladedata med Vhitavuori eller Norma krutt.

 

Noen som kan gi meg en pekepinn?

 

Hadde vært artig å bygge en børse på en Fox eller 527 kasse :D !

Link to comment
Share on other sites

Det der er et spennende kaliber, er noe jeg også synes er interesangt til småvilt.

6x45 eller 6mm-223 som det også kalles har utgangshastigheter som passer bedre til småvilt som skall spises en 223.

Jeg personlig vill heller ha en 221 eller??.

Hvis det finnes noe ladedata på 6x47 lapua går det ann å se på de for å få en ide om hvor i lendet du skall.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se.

Brukte patronen i to topp rype sesonger. Fikk et bra inntrykk.

Jeg hadde en meget flott og værsyk tre stokk den gangen.

 

Brukte 80g fmj og N-140 krutt. 24 grains. Jevn bra presisjon. ca 22mm i snitt på 5 skudd.

Prøvde mye rart av krutt, men denne ble mest brukt. Hyggelig utgang på 725 m/s.

 

Hadde jeg hatt patronen i dag, ville jeg forsøkt N-110 og 120.

 

Blyspiss ammo som hadde samme treffpunkt, der brukte jeg 80g Remington.

Vit N-540. 25 grains. Fart på 750 m/s og hyggelige 13mm samling. Ble brukt på ryper og ender hvis jeg gikk fri for fmj.

 

Til trening ble det brukt 77g (Lapua HP) Vit N-530 24,1 grains. Har en gul lapp der hastigheten er 874, men her er min logg føring tvilsom. Bra og jevn presisjon rundt 18mm. Mye brukt.

 

Til predatorer ble det brukt 58g v-max N-530 24,8 grains. Har ikke data på hastighet. Også 18mm

 

Brukte også 75g v-max. N-530 24,4grains. Ideen var å få likt treffpunkt med 77 scenar. Det gikk i dass.

hastighet og presisjon ligger på¨en gul lapp på en hemmelig plass.

Men den var god nok. Ble skutt 18 gås med denne ladningen. Og det var mitt første steg mot skyting på vilt mot 300m.

 

Brukte Lapua 223 match hylser. Patronlengder opp mot 58.7mm. I mitt våpen gikk det akkurat i magasin boksen, men vanskelig å få et skarpt skudd ut av utkaster åpningen.

 

Børsa er en Sako AI kasse.

 

Samme børse er nå 6,5 grendel. Bedre på alle måter minus hylse pris. Og med hi-teck stokk. Flutet 58cm løp og åpne sikter. 2455 gram.

Link to comment
Share on other sites

Ein 527 må du nesten ha deg ja.. :mrgreen:

 

Hadde jeg vist at det å besøke deg skulle vekke slike følelser og lengsel i meg..... :lol: Har skrekkelig lyst på en slik en og jeg må få fingrene i en, men hvis jeg skal bytte løp må det bli en brukt en.

 

Hadde jeg hatt patronen i dag, ville jeg forsøkt N-110 og 120.

 

Jeg har hørt rykter om at Kjell Olav har kunnskap om N- 110 og .223, men for meg er dette ukjent område. N- 110 er liksom revolverkrutt i min verden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...