Jump to content

Kulebanekompensatoren på Schmidt&Bender 6x42


MrT

Recommended Posts

På min S&B 6x42 sitter det en kulebanekompensator med 32 klikk.

653421417_zA82a-M.jpg

I disse langholdstider er jo selvfølgelig dette alt for lite. 32 klikk holder i alle fall ut til 440 meter eller deromkring. Igjen; alt for lite.

Spørmålet mitt blir da om noen har noen triks for å fikse på dette? Kan jo fjerne stopperen som begrenser bevegelsen, men da får jeg dette blanke feltet uten klikk. Finnes det kanskje ringer med klikk hele veien rundt å få tak i?

653421012_DSba2-M.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oppdaget "plutselig" det samme som deg på min S&B med komp. Finnes visstnok ikke noe som løser dette problemet i handelen. Men det bør være mulig å fjerne stopperen og lage nye hakk i det blanke feltet av en med ikke altfor mange tommeltotter. Da skulle du kunne klare å utnytte hele justeringsspennet i kikkerten. Er nok en viss fare for at det går i surr med omdreiningene om du ratter mye, vet ikke hvor stort justeringsspennet er i kikkerten din.

Om dette blir bra vet jeg ikke, jeg valgte en annen kikkert til "langhold". Blir det derimot ikke bra og du ødelegger kompen, har du kastet et par-tre høvdinger ut av vinduet.. :?

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at det finnes bedre kikkerter til langhold. En bedre kommer med tiden. Men i mellomtiden kunne jeg tenke meg å kunne strekke holdet til i alle fall 600 m. Tror det skal la seg gjøre selv om det er snakk om en 6X.

Disse ringene med "klikkene" i kan jeg kjøpe løst. Tror de koster rundt 300 kr. Så det er ikke mer penger enn det jeg setter på spill her.

Får se om jeg finner en måte å modde til dette her på...

Link to comment
Share on other sites

Har en 20 moa skinne på rifla. Men foreløpig var det denne 32 klikks begrensningen jeg prøver å finne ut av.

Tror jeg skal være stødig på hånden for å lage presise cm klikk på det blanke feltet med dremel'en.

En mulighet er jo selvfølgelig å bare merke ringen utvendig, og glemme klikk i dette området. Får se....ender sikkert med fremskyndet kikkertkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en orginal S&B 6x42 skarpskytterkikkert. Den har ikke cm klikk men går fra 100-800m på en omdreining. Antagelig er det en annen "utveksling" på tårnet til skarpskytterkikkertene. Tidligere hadde jeg også en S&B 1,5-6x42 laget for AG3. Den hadde 100-600m på en omdreining.

Link to comment
Share on other sites

I følge Schmidt & Bender sine hjemmesider kan alle deres kikkerter få ettermontert kompensator. Kan jo prøve Jakt og Friluft i Arendal. De kan nok hjelpe deg. På en annen side vil du nok få den samme begrensningen i klikk som jeg har på min kikkert.

Men hvis du kun skal skyte på avstander opp til 4-500 m (avhengig av kaliber og innskyting), så er det en god løsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...