Jump to content

Yahoo...Den 3 okt. starter jeg med sikkerthetskurs.


WinchesterM94

Recommended Posts

Jippi endelig fikk jeg tatt rennefart ut av soffan og meldt meg på sikkerhetskurs pistol :mrgreen: (Fikk litt hjelp av en på jobben til og bestemme meg da han meldte meg på :oops: ) men det er jeg bare glad for, har hatt lyst til og gjøre det lenge men ikke fått meg til og gjøre det.

 

Så da kommer det noen spørsmål over meg :? Hva skal jeg satse på som første våpen? Tenker i de baner pistol en 22lr og en 9mm eller 45acp. Hvis jeg går for pistoler.

Men jeg liker revolver også :oops: Så en i 22lr og en i 357mag?

 

Tror jeg skal skyte felt først og fremst.

 

Så tips til våpen jeg bør kjøpe, merker og modeller setter jeg stor pris på så velger jeg de jeg liker best av de.

 

Blir nok kjøpen brukt nå til og begyne med. Så kanskje noe nytt seinere.

 

Takker for alle svar som kommer. hilsen en ny spire i pistol/revolver verdenen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Skal selv til å kjøpe pistoler nå til høsten og jeg går selv for Glock 19. Men jeg liker Glock og skal også ha A-tec demper fra Practac på den. :)

Er ditt mål å komme i toppen, bør du kansje ikke høre på meg. :P

 

Ellers må jeg også ha en 1911 Kimber i .45acp, vurderer "Custom Target II" Practac kan ta bestilling, men lang leveringstid på Kimber.

 

.22 har jeg ikke bestemt meg for enda, er i tenkeboksen, er jo en viktig pistol.

 

Revolver i .357 mag er tøft og kan brukes i mange program. Men den kommer i neste omgang.

Link to comment
Share on other sites

Legg alle pengene i én god pistol og tren så mye du kan med den! Sørg for å ha nok penger til ammunisjon. Du bør kunne skyte så mye du bare vil uten å få dårlig samvittighet over pengene som går med til ammunisjon.

Ta vare på tomhylsene, for du kommer sikkert til å begynne å lade en gang i fremtiden. Har du 10 000 hylser liggende til da får du en meget god start på ladekarrieren.

 

Jeg gjorde feilen å kjøpte flere våpen på en gang. Det gir mindre tid per pistol og resultatene viste det. Nå har jeg begynt å trene med færre våpen og resultetene blir bedre. Når du så behersker det grunnleggende og våpenet du har, så kan du utvide horisonten med flere våpen.

 

Selv om det svir litt i kroppen når jeg sier det, så vil jeg nok anbefale en god 22lr pistol først. Slike "rørtenger" gir faktisk god trening. Utseende på våpenet får mindre og mindre å si etter hvert som du skyter. Resultater teller med enn utseende når du har kommet over "tøffe våpen" perioden. Den dagen du skyter godt med 22lr, så kan du skyte godt også med tøffe våpen :)

 

Lykke til med kurset!

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i en 22lr er viktig å ha derfor står en 22 og en/noe grovt på kjøpe lista kjøper begge samtidig pga søknads avgifta, heller ta 2 på en gang enn betale 2 avgifter :mrgreen:

 

Men merker jeg burde se på?

 

Tror med 70 prosent sikkerhet det blir revolvere jeg skal ha. 22lr og 357mag.

 

Taurus? S&W? Ruger? Flere som er verdt og se på? Jeg vil ha mest mulig våpen for minst mulig penger :mrgreen: Så skal se på brukte våpen. Derfor er jeg usikker på merker jeg ikke har hørt om men som er veldig billige. Ser det ligger mye på bruktsidene til våpenbutikker og på finn.

 

Men hva skal man se på? klar jeg har 6måneder før jeg kan kjøpe noe selv men er moro og se alt nå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Søknaden har etter 1 juli en varighet på 1 år. Selv om du søker for flere våpen for å spare begyr, trenger du ikke handle med en gang for det.

 

Billig = Dyrt i lengden. Hvertfall vis du har ambisjoner om å ha et bra konkurransevåpen. De dyreste våpenene jeg har er de som kostet minst når jeg kjøpte de :) Det baller fort på seg når du skal ha nye deler, tuning, nytt løp, nye sikter, nytt grep osv.

 

Velger du revolver så ville jeg kjøpt en Smith and Wesson. De er meget gode, samt at det ikke er vanskelig å tune de godt. De fleste skyter med Smith i revolverklassen, og det er ikke uten grunn.

Link to comment
Share on other sites

Takker for det da blir det smither jeg skal se etter. Tja jeg skal nok ikke satse på og bli i toppligaen innen pistolskyting. Det har jeg værken tid eller penger til og drive med. Skal ha 2 våpen som virker, treffer bedre enn meg(skal nok ikke mye til i starten) Og som jeg liker å se på. Pistol og revolver skyting blir for meg noe som kalles hobbymoro(hvis man kan si det uten at det skal bli forbudt da) :oops::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Søk bare på så mye du kan når du først må betale avgift. Det er nå min mening. Jeg søkte på 4 handvåpen da jeg først søkte, og har ikke benyttet meg av alle, men det er jo greit å ha muligheten dersom et superkjøp skulle dukke opp. Og dessuten er jo de 3 ekstra søknadene "gratis" :)

 

Enig med Wadcutter: Billig kan nok bli dyrt i lengden. Kjøp skikkelig med en gang.

 

Hos oss er det mange lovord om Ruger GP100 i tillegg til smith. Disse kan jo også være verdt en vurdering.

 

Lykke til med valg og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Leverte 5 søknader 17.juli (6 måneder etter innmeldelse i pistolklubb). Alle innvilget. Har så langt kjøpt SAKO triace .22lr med vekslesett i .32, samt Sig Sauer P220 i .45 acp. Godt fornøyd så langt. Viktigst for meg var at dette var våpen jeg hadde skutt en del med slik at jeg visste de passet meg med tanke på grep ol. Har igjen innvilget søknad på revolver i .38/.357 og .44. Sikler litt på eldre Smith modeller, av en eller annen grunn tiltaler disse meg mer enn 686/629. Har imidlertid sett en del på 627.

 

Dette haster imidlertid ikke, er mer komfortabel med pistol enda, har liksom ikke blitt helt kompis med DA revolverskyting...

Link to comment
Share on other sites

:DWadcutter kommer med meget gode råd, noe du vil få bekreftet ved å lese tilsvarende tråder på forumet her.

Selv om det svir litt i kroppen når jeg sier det, så vil jeg nok anbefale en god 22lr pistol først. Slike "rørtenger" gir faktisk god trening.
Dette bør ikke svi! .22 ammoen er den beste og billigste ammoen å trene med. Og å legge så mye penger som mulig i en bra

pistol (stiftemaskin / rørtang) kommer du ikke til å angre på!

Veldig fornuftig å søke på flere våpen samtidig når du først må betale for søknaden, men det betyr jo ikke at du må kjøpe alle våpnene med en gang.

Ikke forhast deg! Prøv så mange våpen som mulig i klubben din og SPØR heller for mye enn for lite! (De fleste vil prøve å hjelpe deg!)

Link to comment
Share on other sites

Absådutenluten enig i wadcutter i at en 22 er ett bra sted og starte. Men når det kun skal kjøpes inn 2 våpen og morofaktoren intressen er mye større enn mestmulig innertreff(hvis det heter det innen pistol skyting også :oops: ) Så holder det lenge med noe jeg liker å se på også treffer jeg nok etter litt trening. Hvertfall skyter jeg ikke bedre med rifler til 40000 enn de til 4000 :mrgreen: etter litt trening med begge :wink:

 

Er nok stor fare det kanskje er wadcutter som skal prøve og lære meg sikkerhet den 3 og 4 okt. Siden det virker som han har tilknytning til gjøvik pistolklubb som skal ha kurset. Kjenner også noen medlemmer i klubben så lån av våpen til prøving er det minste problemet :mrgreen:

 

Kun det og finne ut hva av merker jeg skal kjøpe, men det har jeg også fått svar på :mrgreen: Så da gjenstår det bare og finne en model jeg liker og finne en brukt til salgs :oops: Etter 6 måneders medlemskap :( Men det blir morro det 8)

 

Er ikke så langt unna du heller woff...Har du noe jeg kan prøve :roll:

Link to comment
Share on other sites

:) Jepp, det har jeg Sauer200STR. Også jeg begynte litt i 'feil' ende i sin tid, men har nå fått kjøpt inn et par stiftemaskiner som du gjerne kan prøve! Du vil nok fort finne ut at det å treffe bra faktisk er bedre enn stadig å skyte dårlige serier pga et billigvåpen. Det er mye å hente på en god pistol!

Det er utvilsomt viktig at du liker utseendet på våpenet, men der stiller jo matchpistolene svakt. Det er vel ingen av de som er 'pene' å se på. Morofaktoren er også viktig, og det betyr jo først og fremst kaliber .22 fordi du da har RÅD til å bruke den mere! Tviler nesten på at 6 måneder er nok tid til at du klarer å teste det du burde... 8)

Link to comment
Share on other sites

Må bare hive meg på teorien om å unngå "kul pistol" feberen. Jeg kjøpte en 9mm pistol og smith 686 på 90 tallet. Pistolen var type sig 226, rent tjenestevåpen. Kjøpte også etterhvert .22 pistol, har vært innom buckmark, ruger mk3, sig mosquito etc før jeg etter hvert tok til fornugten og kjøpte meg rørtang. Har aldri angret. Har angret på flere av mine våpenkjøp spesiellt i .22 mao. "Tjenestevåpen" er byttet ut med pardini gt9 og føler nå jeg har våpen som er fornuftige. Har veldig lyst på en 1911 i 45 men jeg jobber med meg selv og prøver å si at det er bedre å skyte mye med de jeg har.... men jeg er jo ikke så vanskelig å overtale da.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

He he, ikke misforstå meg nå folkens. Hvis kul og praktisk/fornuftig kan forenes i samme våpen er dette selvsagt ikke å forakte.

 

Fikk ikke frem at jeg selvfølgelig har 686'eren ennå, brukte den senest i helgen. Eneste feilen jeg følte jeg gjorde med dene r at jeg kjøpte 4" i sin tid. Men den har gått x antall 1000 skudd nå så jeg kan kanske overtale meg selv til et løpsbytte etterhvert, jeg lar meg sikkert overtale til det også.

 

Luftpistolen bruker jeg til 10 internasjonal skive samt skyting på små selvanviser, meget artig og god trening det også.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen ting feil med å kjøpe en Glock for eksempel - tvert imot er Glocken og andre tjenestevåpen gode våpen med god presisjon. De krever bare at det fundamentale er på plass før du begynner å skyte med de!

 

Glockene mine skal jeg aldri kvitte meg med, de gir meg mye både i skyteglede, presisjon og nå etter noen år gode resultater. Jeg ser bare i ettertid at veien opp hadde vært så mye lettere om jeg hadde tatt meg tiden til å trene skikkelig med en 22lr først. Det er litt surt å ha skutt i 4 år, og fortsatt være på nybegynner stadiet med enhåndsskyting.

 

Det blir ikke jeg som skal ha sikkerhetskurset. Den helgen jakter jeg sjøfugl. Har du lyst til å prøve våpen som Glock eller andre tjenestevåpen så bør du ta deg en tur på praktisk treninga på onsdager.

Den 11 oktober blir det også praktisk stevne (rifle). Vi blir sikkert jobbende på skytebanen dagen før, så har du mulighet så ta deg en tur. Kan ta med litt håndvåpen som du kan prøve. Send PM om du er interessert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jippi endelig fikk jeg tatt rennefart ut av soffan og meldt meg på sikkerhetskurs pistol :mrgreen: (Fikk litt hjelp av en på jobben til og bestemme meg da han meldte meg på :oops: ) men det er jeg bare glad for, har hatt lyst til og gjøre det lenge men ikke fått meg til og gjøre det.

 

Så da kommer det noen spørsmål over meg :? Hva skal jeg satse på som første våpen? Tenker i de baner pistol en 22lr og en 9mm eller 45acp. Hvis jeg går for pistoler.

Men jeg liker revolver også :oops: Så en i 22lr og en i 357mag?

 

Tror jeg skal skyte felt først og fremst.

 

Så tips til våpen jeg bør kjøpe, merker og modeller setter jeg stor pris på så velger jeg de jeg liker best av de.

 

Blir nok kjøpen brukt nå til og begyne med. Så kanskje noe nytt seinere.

 

Takker for alle svar som kommer. hilsen en ny spire i pistol/revolver verdenen.

 

Velkommen som skytter.Du har ett langt skytterliv foran deg, hvis du ikke allerede er gammel da.

Råd fra en som har skutt i snart 50 år.Kjøp deg en GOD .22 pistol som første våpen.Kan brukes til fin VM, Standard, Hutig fin, Silhuett, felt og fripistol i værste fall.Skyt mye og billig, og TENK, ikke lytt til smellene fra penis-forlengere.

Lurt å søke om flere våpen samtidig, søknaden gjelder nå i ett år, og du betaler det samme for en eller f.eks.3

Lykke til med skytinga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...