Jump to content

Tikka T3 Varmint .223Rem kresen på amo.


johsve

Recommended Posts

Har en Tikka T3 Varmint i cal.223 Rem. med riflestigning 1:8. Jeg har prøvd det meste av helmantel amo i den uten å få noe prsisjon, dette gjelder fabrikkladet amo med 55gr. og 62gr. kuler. Når jeg lader selv så lader jeg alt fra 30gr. til 75gr kuler og får god presisjon. Er det noen som har opplevd noe slik. Har en kammerat som har en Tikka T3 med standard løp(light med syntetskjefte) denne er i cal.223Rem og nermest "sluker" all helmantel amo. :?

Link to comment
Share on other sites

Har en T3 Hunter i 223 og har samme erfaring som deg. Ikke noe av kjøpeammoen jeg har prøvd går ikke noe særlig. Men tror det er mye ymse kvalitet ute og går. Med hjemmeladd går den derimot meget godt. Hjelper lite med billig ferdigladd ammunisjon når den ikke samler...

Link to comment
Share on other sites

Du er nok talentløs :wink: En av de virkelig store sannhetene på dette forumet er at Tikka T3 ER presis, uansett. Mer presis enn alt annet enn de mest spesialbygde amerikanske benkebørser, særlig i 6.5x55. Bare originale Mausere kan være bedre.

Får du ikke en T3 til å gå så tror jeg du er ille ute.

 

Hva er det du kaller presis /ikke presis? 5sk samlinger @100m?

 

K

 

 

Hei. Talentløs??? Samlingene med fabrikk amo ligger fra 38mm til 60mm på 100m, dette duger ikke til jakt på rype. Med hjemmeladdet amo så har jeg beste samling på 11mm med Lapua Scanner 69gr. og 14mm med 55gr. Hornedy og Lapua helmantel.

Link to comment
Share on other sites

11mm med Lapua Scanner 69gr. og 14mm med 55gr. Hornedy og Lapua helmantel

Jeg tuller jo, men Tikka T3 har snart kultstatus som "billig" presisjonsrifle. For noen er det som en rød klut å påstå at ikke enhver T3 er fantastisk.

 

Skyter du 11mm samlinger med Lapua Scenar hjemmeladinger så skyt rypa med dem? Landrø selger jo Lapua Match, med 69grs kule, den regnes som veldig bra. Kan jo prøves. Han tar 210,- for 20. Min rifle skyter ett litt stort hull med 5 av disse.

Om jeg søker best mulig presisjon så gidder jeg ikke tulle med billigammo.

 

Men, noen rifler skyter jo billigammo bra, eks. Barnaul kan gå veldig bra i noen rifler. Ei rifle som skyter 11mm, men samtidig ryker på 60mm med ammo som ikke har ligget i grusen og blitt overkjørt tror jeg er et særtilfelle. Skjøt du dette samtidig?, antall skudd, vær. vind??

 

K

 

Jepp jeg skjøt disse samtidig og ja tro det eller ei den fabrikkammoen var Norma jaktmatch, Norma 62gr.Rådyr og American Eagel. Dagen jeg var på skytebanen var det vindstille og 15 varmegrader. Og hjemmebrygget var N-135 22gr.,Lapua69gr. og Hornedy hylse og standard cci smalrifle. Men men om ikke annet så er normahylsene brukbare

Link to comment
Share on other sites

Min T3 er 223 SS Light er ekstrem.

 

Haglefolket anbefaler testskyting med div. ammo for å se hva hagla liker.

 

T3 Hagla mi liker ikke f. eks American eagle og Remington helmantel, div hjemmeladet helmantel. Her snakker vi om åpen boring og samlinger på 7-9 Cm. på Rem. og 11-14/15 på AE.

 

Tunge kuler hjemmeladet, som 69gr Scenar, 73? TSX. Har ikke prøvd veldig mye, men rundt 10 Cm. Modified cylinder?

 

Har 1-8" Snurr, lager fine hull, bare langt fra hverandre.

 

Match King 53gr 50mm=1/2 Choke?

 

Game King 65gr, Winchester 62gr+ flere. 25-30mm =3/4

 

V-Max 50 og 55 Nosler SB 50gr, 53gr Barnes X++ 13-20mm =Full choke.

 

Match King 52gr 8-11mm= Rifle, Presis som alle på kammeret vet en T3 skal være :D

 

En rifle er en rifle er en rifle.. Om to rifler skyter likt med flere ammo. typer er det "Mot normalt". Noen liker Tunge kuler, andre liker dattera :?

 

Er sikker på at mye kan gå bedre med å endre kruttmengde og type, men ett er sikkert.

Denne rifla er sær i kosten. :evil:

 

Problemet er likevel enkelt å løse :P Den får det den liker :wink:

 

 

Brukte 52gr MK på jaktfelt, bestilte ny ladning og fikk feil kule, 53gr med flat base kom i stedet.

Sendte disse avgårde med 21gr VV N120 (Samme som jeg bruker på 52gr)

 

Forskjellen er nærmest dramatisk..

 

Skal by den litt hardere ladning, korte ned løpstiden litt så får vi se.

 

 

Om no skulle være i tvil, rifla er SÆÆÆR.

Link to comment
Share on other sites

er jammen synd jeg kvitta meg med t3 super varminten min og bygde en remington 700 i 6br.

Skal mye til og overgå tikka :?

Er nok en del som har fått til ei og anna flaks gruppe på 10mm, er værre nårdu skal klare dette 3-5 ganger etter værandre ser jeg. Det beste jeg klare i benk er 9-15mm.men nå er ikke jeg noe knall god i benk da.og det beste jeg fikk tikkan min var 20mm. er enig med m67 at dette er ei kulltbørse. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kresen på ammo, YOU BET!

 

Min Tikka T3 Varmint (1-8 twist) med kappet løp, 20", er også sær som pokker. Har prøvd en mengde m forskjellig fabrikkpatroner og hjemmeladinger, inkludert 69grain Sierra MatchKing som stort sett går bra i det meste av 223 jeg har har/hatt, men nei...

Var rett før børsa ble avskrevet og lagt ut for salg, ja presisjonen var nesten å betrakte som middelmådig til elendig. Men etter tips fra en kompis så prøvde jeg Nosler Ballistic Tip 55 grains med N-133 krutt og brått var presisjonen kanonbra. Har ikke målt samlingene, men skyter nå 5skudd serier der alle skudda har en klistrelappstørrelse samling, gang etter gang...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 stk T3 varmint med 1-8" og en Sako 75 varmint med 1-12" i systemet. Sakoen går(gikk) bra med "all" 55gr billigammo. Tikkaene er fæle og må ha spesialdiett noe som passer utrolig dårlig på klubbvåpen.

 

Pipa i Sakoen tok kvelden nå etter ca 10000 skudd. Samler fortsatt på 15mm med kald pipe. Går på 15cm med varm.. Jeg har ei sveitsisk matchpipe av ukjent opphav liggende som jeg skal sette inn i Sakoen. Denne har 1-10" og stabiliserer fint 69gr matchkuler som holder til mitt bruk. Håper den også denne pipa går bra med 55gr "bulk". Den lille tiden jeg har ledig til skyting vil jeg være på banen, ikke bak ladepressa.

 

Forøvrig synes jeg Weatherby MK5 varmiterene på XXL ser meget bra ut. Lang låskasse med 54 grader heving på bolt og sluttsykkevandring tilpasset 223 er lovende. Denne har også 1-12" og jeg mener å ha lest at løpene kommer fra Krieger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...