Jump to content

GPS-peiler, hva og hvor.


Ole_Netland

Recommended Posts

Har selv en pointer peiler med twig telefon. Og er kjempegodt fornøyd med det! Jeg kommer nok til å kjøpe en garmin astro når de kommer med los indikator.

Hvis pris er viktig for deg hadde jeg valgt garmin astro. Selger de på magasinet.no for 4690,-

Hvis ikke, så går du for pointer peiler!!

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg har en drever som loser i to-tre timer og slår litt ut. Han kjøpte en garmin til sin hund, men angrer på det nå. Skjer ofte at hunden er utenfor peile hold. Han brukte før en "gammeldags" peiler og hadde ikke det probleme. En gammeldags peiler har bedre rekevidde en garmin. Det er i hvertfall min oppfatning etter å ha prøvd og vært borti diverse peilere.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg har en drever som loser i to-tre timer og slår litt ut. Han kjøpte en garmin til sin hund, men angrer på det nå. Skjer ofte at hunden er utenfor peile hold. Han brukte før en "gammeldags" peiler og hadde ikke det probleme. En gammeldags peiler har bedre rekevidde en garmin. Det er i hvertfall min oppfatning etter å ha prøvd og vært borti diverse peilere.

 

Eg har to "gammeldagse" peilarar av typen Contact. Supre dei - var kjempefornøgd med dei tidlegare. Men fristar ikkje mykje å sete desse på bikkja når du har prøvd Garmin Astro nokre gonger. Ikkje problem med 8-9 kilometer, og blir det meir flyter eg meg som regel slik at eg får bikkja inn att på skjermen :lol: Kjempemoro å sjå på kartet akkurat kvar bikkja er, og kva retning ho har til ei kvar tid:)

Link to comment
Share on other sites

Garmin astro og releskopantenne som du kobler på når det drar for langt ut. Store deler av Norges land har alt for dårlig GSM dekning... I alle fall der jeg har vært! Skal den brukes på drivende hund kan nok losindikator være en fordel, men det kommer utenfor mine erfaringer både med bikkjer og peilere!

Link to comment
Share on other sites

Har Pointer med Twig telefon. Kjempefornøyd men kommer til å kjøpe en Astro også å ha på begge på en gang. Den bikkja jeg ikke finner da er enten dau eller kidnappa. Er lettere å følge hunden på Astroen og kjappere å peile men så er det problemet med rekkevidden da

Link to comment
Share on other sites

Jeg har garmin Astro peiler og er kjempefornøyd . Rekkevidde øker du med å sette på en lengre antenne og får den klippet til nøyaktig frekvens. Ingen problemer å nå hundene opp mot 5-8 km i luftstrekning så sant du går opp på en liten høyde i terrenget. Lengste jeg har peilet en elghund var på 11.3km og da med 4 av 5 på styrke. En kjempefordel er at sporloggen viser hvor hunden din var da forbindelsen ble brutt og da er det bare å bevege seg mot siste treffpunkt for å peile inn hunden. Vi har et terreng på 5000mål og ennå ikke fått brudd i kommunikasjon.

Når det gjelder losindikator har jeg ikke bruk for ved drivende hund for jeg ser på sporindikatoren når hunden foter og ringer før uttak og når det har tatt ut ( Rettere sporstreker og høyere tempo)

 

Enn annen sak er at på sender og mottaker er det enkelt å oppdatere programvaren via garmin.com ( siste er 3.00 på sender og 2.80 på mottaker) som gjør enhetene mere stabil .

Link to comment
Share on other sites

Ikkje problem med 8-9 kilometer...

Hvilken anntenne bruker du ?

 

Vanlegvis har eg på ein pisk - kjøpt hos Permo - aukar rekkevidda ein del i forhold til den originale. I sekken har eg teleskopantenna som eg ser fleire her skriv at dei har. Byter antenne når bikkja er utafor dekning :D

 

Som sagt det fristar ikkje å dra fram Contaktpeilarane att. Her som eg bur, og slepper bikkja er det ikkje aktuellt med noko peilesystem som er avhengig av telefon, då vi har store områder der det ikkje er telefondekning.

 

I utgangspunktet hadde eg trudd at eg kom til å savne losindikator - men det tenkter eg lite på. Etterkvart lærer ein å tyde spora, slik at du fort skjønnar når bikkja er borti dyr. Det hjelper også på å ha jämthund med godt mål :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv en pointer peiler med twig telefon. Og er kjempegodt fornøyd med det! Jeg kommer nok til å kjøpe en garmin astro når de kommer med los indikator.

Hvis pris er viktig for deg hadde jeg valgt garmin astro. Selger de på magasinet.no for 4690,-

Hvis ikke, så går du for pointer peiler!!

 

jaktfall.no har også til 4690. Kjøpte min der. Ligger vel i posten nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...