ARL Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 (edited) Når jeg skyter med hagla punkterer tennstiftene tennhetene på haglepatronene. Det blir et lite hull i tennhetta, og det blir litt svart rundt tenhetta. Er dette farlig? Edited September 14, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Farlig og farlig, i værste fall kan du få ein liten blåst i ansiktet ditt, men uansett det skal ikkje være sånn. Eg er ikkje akkurat ekspert på det området, men kanskje den tennstiften din er litt lang eller i spisseste laget, iallefall hvis det er snakk om fabrikkammo. Eg har skutt eit par tusen skudd av forskjellig merker, og har iallefall aldri oppdaga noko slikt. Eg ville kanskje tatt turen til børsemaker, og sjekka opp i det.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Münsterjeger Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Siden ARL ikke er svaredyktig de neste timene, så kanskje jeg kan fortelle litt. Var med han på jakt i uka som var, og jeg mener fenomenet har vært på et utvalg av forskjellige fabrikanter av ammo. Korriger meg om jeg tar feil. Han hadde problemer av dette slaget også når hagla var ny for 2 år siden. Da var riktignok tennstiften ikke som den skulle. Ble da byttet. Jeg kunne ikke se noe unormalt på tennstiften, men at den er for lang kan jo være et tema. Kunne lagt ut bilde av skutt patron, om du har det? Det er litt sot rundt tennhetta, samt en liten punktering. P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Min gamle Star har alltid gjort det, fikk vel ryddet opp i problemet for et par år siden. Problemet var lengden, korrekt lengde er vel 1,5mm fra støtbunn? Eller var det 2? Uansett, det skal ikke være sånn, du kan få problemer med sotavleiringer i mekanismen over tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilAR Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Han hadde problemer av dette slaget også når hagla var ny for 2 år siden. Da var riktignok tennstiften ikke som den skulle. Ble da byttet. Type hagle og materiale i tennstiften? Vært mye tørravtrekk med den slik at stiften er "deformert" og blitt en anelse for lang kanskje? Oftest så knekker vel stiften av dersom det gjøres for mye tørravtrekk, men dersom det er benyttet et bløtere materiale i denne hagla, så kanskje det er årsaken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARL Posted September 14, 2009 Author Share Posted September 14, 2009 Type hagle og materiale i tennstiften? Vært mye tørravtrekk med den slik at stiften er "deformert" og blitt en anelse for lang kanskje? Er en Lincoln permier, vet ikke hva tennstiftene er lagd av. Problemet for 2 årsiden var tørravtrekk, men jeg har så og si sluttet med det. Kan ikke se at det er noe "unormalt" med tennstiftene heller slik jeg gjorde for 2 år siden. Har desverre ikke noen patroner liggende tror jeg, kasta alle tomhylsene. Blir nok en tur til den lokale børsemakeren for å høre. (passer jo perfekt å levere inn hagla midt i jakta ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wadcutter Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Den jobben bør ikke ta så lang tid. En rask inspeksjon for så å eventuelt slipe av litt på tennåla. Du kan sikkert ta en kaffe og snus, for så å betale for jobben. Å levere børsa midt i jaktsesongen har vel sine fordeler, nå bør børsemakeren ha litt mindre å gjøre.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tiurjegern Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Har akkurat det samme problemet med min Lincoln Premier, men har ikke brydd meg noe om det. Er dette svært viktig at rettes opp, eller har det ingen spesiell praktisk betydning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BrumBrum Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Hadde det samme på en Sauer kal 16 - fikk opplyst at det skyldes treningsavtrekk uten klikkpatron - tennstiften lagde grader på innsiden der den slår ut. Dermed ble stiften for lang og punkterte tennhetta. Vet ikke om det er korrekt, men justering av stiftens lengde fjernet symptomet - men ikke skaden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts