Jump to content

Punktert tennhette - farlig?


ARL

Recommended Posts

Farlig og farlig, i værste fall kan du få ein liten blåst i ansiktet ditt, men uansett det skal ikkje være sånn. Eg er ikkje akkurat ekspert på det området, men kanskje den tennstiften din er litt lang eller i spisseste laget, iallefall hvis det er snakk om fabrikkammo. Eg har skutt eit par tusen skudd av forskjellig merker, og har iallefall aldri oppdaga noko slikt.

Eg ville kanskje tatt turen til børsemaker, og sjekka opp i det..

Link to comment
Share on other sites

Siden ARL ikke er svaredyktig de neste timene, så kanskje jeg kan fortelle litt.

Var med han på jakt i uka som var, og jeg mener fenomenet har vært på et utvalg av forskjellige fabrikanter av ammo. Korriger meg om jeg tar feil.

 

Han hadde problemer av dette slaget også når hagla var ny for 2 år siden.

Da var riktignok tennstiften ikke som den skulle. Ble da byttet.

 

Jeg kunne ikke se noe unormalt på tennstiften, men at den er for lang kan jo være et tema.

Kunne lagt ut bilde av skutt patron, om du har det?

Det er litt sot rundt tennhetta, samt en liten punktering.

 

 

P

Link to comment
Share on other sites

Han hadde problemer av dette slaget også når hagla var ny for 2 år siden.

Da var riktignok tennstiften ikke som den skulle. Ble da byttet.

 

Type hagle og materiale i tennstiften? Vært mye tørravtrekk med den slik at stiften er "deformert" og blitt en anelse for lang kanskje?

Oftest så knekker vel stiften av dersom det gjøres for mye tørravtrekk, men dersom det er benyttet et bløtere materiale i denne hagla, så kanskje det er årsaken?

Link to comment
Share on other sites

Type hagle og materiale i tennstiften? Vært mye tørravtrekk med den slik at stiften er "deformert" og blitt en anelse for lang kanskje?

 

Er en Lincoln permier, vet ikke hva tennstiftene er lagd av. Problemet for 2 årsiden var tørravtrekk, men jeg har så og si sluttet med det. Kan ikke se at det er noe "unormalt" med tennstiftene heller slik jeg gjorde for 2 år siden.

 

Har desverre ikke noen patroner liggende tror jeg, kasta alle tomhylsene.

 

Blir nok en tur til den lokale børsemakeren for å høre. (passer jo perfekt å levere inn hagla midt i jakta :? )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Hadde det samme på en Sauer kal 16 - fikk opplyst at det skyldes treningsavtrekk uten klikkpatron - tennstiften lagde grader på innsiden der den slår ut. Dermed ble stiften for lang og punkterte tennhetta. Vet ikke om det er korrekt, men justering av stiftens lengde fjernet symptomet - men ikke skaden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...