Jump to content

Suzuki DF40 vil ikke gå over 3000rpm


M67

Recommended Posts

Joda, skulle utpå for å se etter ender idag, vet av noen stokkender, men det er såpass langt at jeg hadde tenkt å slepe robåten bort der.

Vel igang begynte motoren å fuske, trodde jeg. Nærmere undersøkelser viste at den bare gikk hakkete om jeg prøvde å kjøre over 3000rpm, da kutter den til 3000 og går hakkete på 3000, om jeg gir gass opp til 2800rpm går den helt fint.

Nå har denne motoren en "safe mode" som den kjører i om det er noe galt som detekteres i motorstyringa, men da skal en kunne identifisere det ved pipåelyder og hvilke(n) lamper som lyser, samtidig.

 

Noen som har erfaring med disse motorene? Denne har bare gått når jeg starter den og stoppet når jeg stopper den, i flere år så feilsøking er jeg helt grønn på.

 

Nå er det ingen lyd, ingen lys, bare 3000 hakket rpm.

Den gikk fint på 2800, men jeg ville ikke utpå med en motor som virka såpass "fishy", ble en rotur istedet. Så kun ærfugl og noen skarv, de ligger tynt an om en måned. Nå går han kvit så det blir landligge.

Link to comment
Share on other sites

Får litt lite bensin kanskje? Sjekket bensinfilter? Kan ikke noe om Suzuki, men har hatt noen andre. Er det 4-takt? Om ikke kan det være litt mye oljeslagg i forgasseren. Kan selvfølgelig være annet rusk og, som stenger for bensintilførselen. Kjenner igjen oppførselen fra en gammel Golf GTI en gang (ikke heeelt samme sjanger, men lell)! Den gikk fint opp til 80, men når jeg prøvde å kjøre fortere så begynte den bare å hakke. Her var det dårlig bensinfilter.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Tek oppatt denne.

 

Har ein Suzuki DF40 2006 modell, som heller ikkje vil gå over 3000 rpm. Problemet kjem kun når motor er kald, ein må gjerne køyre ei stund og stoppe/starte motor 3-4 gonger før ein får motoren til å gå normalt. Har ein først fått motoren over 3000 rpm er problemet vekke fram til ny kaldstart av motoren att. Ingen feillamper på displayet lyser. Er heilt tydeleg at det er ein slags elektronisk kutting som skjer.

 

Nokon idear?

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette er en slags safe-modus. Motoren detekterer en feil, men skal gå - siden den er en båtmotor, og skal berge deg til land. men den går bare sakte.

På min var det en sensorfeil, og siden din går når den har blitt varm kan det tyde på det samme. Det er en nokså avansert motorstyring på disse, og ikke helt greit å finne ut av selv fant jeg ut.

Jeg endte opp med å hale hele båten til Suzuki-forhandler. De fiksa det på minutter og tok 1500,- for en eller annen elektronisk del som jeg ikke husker navnet på :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ok. Fekk tips frå ein Suzuki-mekaniker om at det kunne greie seg om at mikrobrytaren som indikerer om motoren står i fri var defekt. Dermed vil motoren tru at den står i fri mens den eigentleg står i gir. I fri skal den ikkje gå høgare enn 3000rpm. Dog liptt rart at problemet forsvinn når motor vert varm. Men får sjekke litt og sjå.

Link to comment
Share on other sites

Har en DF50,(samme motoren)som varsler slik når den mener den trenger oljeskift!

Gjør sånn:Stopp motoren,dra ut dødmannsknappsplinten,trekk ut knappen 3 ganger,så høres et pip.

Sett i splinten,start opp,alt i orden!

Står beskrevet i instruksjonsboka.

Tenninga må være på når dødmannsknappen trekkes ut!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...