Jump to content

Ny 5 kg s rifle til jaktfelt??


Skogsøyjeger

Recommended Posts

Har tenkt en del på hva jeg skal finne på dersom det blir vedtatt ei økning til 5 kg våpenvekt i jegerklassen på jaktfeltskytingen!! Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe sauer 202 med tyristubben stokk, 15 mm pipe og den nye minste demperen til Hausken. Ut fra dette forsøke etter beste evne å få den ned i 4,5 kg. :D

Dersom grensa økes til 5 kg, gir jo dette i grunnen ganske store rom for å tenke "litt nytt".

Kunne jo for såvidt godt bruke den gamle sako 75 en med laukon stokk om demperen som jeg nå har montert. Er nesten 5 kg og ser at jeg fort kan skyte ganske godt med den.

Er jo blitt sugen på ny børse også, og denne gangen blir det med trykkpunkt avtrekk.. :D

 

Har begynnt å tenke i baner av ei sauer 200 STR. For så å legge denne i en tyristubben. Ser Heym har et 18 mm pipe på 62 cm. Som etter det jeg har snappet opp veier 1420 gram.

Begynner vel kanskje å nærme meg 5 kg grensa, men har kanskje litt å gå på da jeg har en kikkert på ca 400 gram. Er også inne på tanken om å sette på en liten demper på tuppen? (Er helt alergisk mot rekyl. Har gjennom flere å sikkert skutt et plass mellom 1000 og 2000 skudd i året, men blir aldri vant nok med det til å ikke "nappe noe" :? )

Er samtidig litt usikker på dette med demper på ei slik rifle, kan jo bli litt varmt! Har jo sett at flere av og til har brukt det.. Noen som har noe erfaring med demper til denne type skyting? Og kan anbefale det, evt. ikke?

 

Er kanskje noen som har tenkt litt i samme baner som meg, da kunne det vært gøy og konstruktivt å utveksle noen erfaringer og meninger omkring dette før det evt blir handel :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til nå brukt en 202 Jaktmatch med en total vekt på 4484 gram (uten reim). Kommer det 5 kilo grense skal jeg kappe sauer200 løpet med tykk profil til ca 50 cm. Får litt mer vekt foran (som jeg liker) og slipper å slite ut jaktløpet mitt. Husk også at forstørrelsen skal kanskje økes til 12x. Ny kikkert kan veie litt mer.

 

Når vekten øker vil rekylen bli mindre. Dessuten bruker jeg 6.5 grams kule i medium hastighet, som gir veldig liten rekyl. Trenger ikke mye fart på kula når holdene er kjent. Det er bare å ha klikktabellen på rifla.

 

Er litt skeptisk til å ha demper på konkurransevåpen. Aluminiumsdempere har en tendens til å bli slitt ut, selv om de sikkert har blitt bedre med åra. Skal du være trygg på lang holdbarhet bør du velge stål som veier mye, eller titan som koster flesk.

Link to comment
Share on other sites

(Er helt alergisk mot rekyl.

Les nå for all del den forrige JF tråden "kaliber til jaktfelt" hvor jeg hyler som en gal for .223 :roll:

Rifla kan være

- KKC(lett) eller stokk etter smak

- Rettet Remington, eller customkasse, skal du tyne vekt kan du finne en kasse i Titan, eller en custom alukasse

- 1:7" stigning 45-50cm løp i .223 f.eks. fra Lilja, tykkelse etter vekta på de andre komponentene

- kort ståldemper, eller ingen demper, gir mulighet for tykkere løp / eller rekyldemper (brrr - faenskap, men det hjelper)

 

Så bruker du 80gr Amax (suverent forhold mellom pris og ytelse) og noenogtjue (avh. av COL) gr N550 eller N19 og har mindre rekyl enn 6.5en du bruker nå - mye mindre, og bedre kulebane med mindre vindavdrift. 69gr Scenar fins jo også, men har betydelig mer vindavdrift. Den forskjellen vises godt på skiva @2-300m

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er litt skeptisk til å ha demper på konkurransevåpen. Aluminiumsdempere har en tendens til å bli slitt ut, selv om de sikkert har blitt bedre med åra. Skal du være trygg på lang holdbarhet bør du velge stål som veier mye, eller titan som koster flesk.

 

Var kanskje det fryktet litt når det gjelder demperen...blir vel kanskje ikke så særlig greit i lengden..

Har også tenkt litt på et 200 rekrutt løp. Mener det er 19 mm og øker vel til 21 i fremkant 67 cm langt. Gir nok et bra tyngdepunkt det også. prisen på disse er jo til å lure på om det er riktig.. :D i forhold til 202 en da..Måtte nok kanskje kappet noen få cm for tyngden, men har erfart at jeg helst vil ha pipelengde over 60 ca. Føler det gir betydelig bedre stabilitet.

 

Vi tenker nok litt likt når det gjelder ladninger. Har også brukt 6,5 grams kuler i ca 800 m/s, med meget godt resultat. Bruker nå noen 108 greins kuler som virker lovende. Blir lite rekyl men likevel for mye til at jeg ikke kan si at jeg ikke "napper"

 

M67

Interessant det med kal. 223 en. Har også tenkt en del i de baner uten å helt ha noen erfaring med dete kaliberet. Tidligere hadde jeg ei 22-250 sako varmint. Den gikk vanvittig bra. Skjøt helt klart betydelig bedre med denn en 6.5 en. helt til jeg kom på en liggende elg på 300 meter med litt sidevind. Kulene traff nesten ikke pappen en gang, og fikk 5 hel bomm :( 25/25 er et meget irreterende resultat... :? Jeg brukt den gang 50 gr. kuler noe som sikkert ikke var det lureste heller, men godt gikk de når det var stille...

Er det slik å forstå at du mener den 80 gr. Amax ladningen din vil ha mindre vindavdrift en 6,5 en min???

Link to comment
Share on other sites

Åja jeg skal vente. Tør ikke begynne å kjøpe ny rifle før det endelig er bestemt at vekta økes til 5 kg.

Aldri godt å vite hvor den haren hopper...

Er jo en veldig forskjell på 4,5 og 5 kg, og en skal nok se at det vil bli betydelig flere i jegerklassen som nærmer seg fullt hus. :D viss vekt økningen kommer.

 

Er det noen som vet om 200 STR kassene er tyndre enn 202 kassene i f. eks kal. 6,5.

Er også usikker på om tyristubbenstokken også blir litt tyngre til en 200?

 

Fikk forresten et godt tips om å satse på kal. 223, Er det greit å få det i sauer 200 STR en?

Link to comment
Share on other sites

Les nå for all del den forrige JF tråden "kaliber til jaktfelt" hvor jeg hyler som en gal for .223 :roll:

Mauser 03 223 med justerbarkolbekam bestilt, alibi jaktfelt og litt jakt da, skrika. :mrgreen:

Demper etter min "post mortem"

Er jo ikke sikker på riflingstwisten, men det begynte å haste i juni, da man fikk sikre indikasjoner på ny forskrift, så ett eller annet måtte bestilles uansett. Og den som tror den skal finne meg med en sjeleløs B#%&@r eller demper på annet en salong, må veeente leeeeenge.

 

Men hvorfor en riflingstvist så krapp, lengste hold, jeg har møtt på jaktfelt er ca 200m aldri over?

Kunne jo være artig med en varmintkule også, en eller annen gang da, uten at den oppløses rett etter munningen.

Link to comment
Share on other sites

Jo takk.

Har lest som en gal på den tråden ja..

Virkelig en bra tråd, med mye kunnskap.

 

Har virkelig tro på at 223 er et kaliber som kunne passe meg utrolig bra til jaktfelt.

Har nok nesten helt bestemt meg for at det blir ei sauer jeg kommer til å havne opp med.

Er også litt usikker på hvilken børse jeg da bør velge, o.s.v. som kunne være fornuftig i kal 223.

Så er det dette med den løpende elgen da. Har skutt noe stevner, og et NM, er jo veldig gøy å ha den muligheten.

Hadde egentlig tenkt at en bitte liten hausken demper ville gi meg en 6,5 med fordelene til f. eks 223 en. :)

Men har ingen erfaring med demper til slik bruk, og er usikker på om den vil holde?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem med varmint kuler som går i oppløsning i 223 hastigheter.

Har ikke prøvd, men det skal være problem med de lett oppløselige kulene i de kjappeste rifletwistene. I den slake twisten i min Rem 22-250 har da 40grs ploppet ut i over 1300m og parker rev og burre.

 

Takk Malle, et siste sprell før jaktgarderobe fella smalt igjen, måtte jo en gammel skrått unne seg(syns spesielt jeg, åpner jo muligheten til noen nye løp og prosjekter også).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...