Jump to content

Lånt meg kombi med kal:5,6x52r. lurer på ammunisjon??


Fubi

Recommended Posts

Har lånt meg en brno Kombi børse til årets jakt, og jeg lurer litt..

Har lest meg frem til at dette rifle løpet egner seg greit til rådyrjakt.

Men er det noen her som har noen tips på type ammunisjon?

Jeg har funnet ut at: Norma,Sellier & Bellot og Hornet leverer patroner til dette kaliberet,

og at norma sine helmantel og blyspiss patroner går jevngodt.

 

Noen kjent våpenbutikk som har denne type ammo inne til vanlig? (bor i hønefoss)

Noe som veier mye for å mot mellom levrandørene av amminisjon?

Jeg har ingen erfaring med dette kaliberet så det skal bli spennende å prøve det ut!

Link to comment
Share on other sites

Norma lager ikke patroner i 5,6x52R lenger. S&B lager både kuler og lader SP og FMJ. Presisjonen er OK til rådyr, men du trenger store fugler for å treffe med helmatelen, om holder kryper over 100 meter. RWS oppgir at de har patroner med blyspiss og Hornady lager fortsatt en blyspiss. Det er vel situasjonen kort oppsummert...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Var å hentet et par pakker til en kompis med selleri og gullerot hos Magne Landerød i forrige uke, presisjonen var visst helt innenfor det som er akseptabelt.

 

Bruker selv S&B (11,3gr 7,57r) i min nye combi og er godt fornøyd med presisjonen. Tre skudd innafor en 20kr. på hundre meter er apsolutt og godta. Tatt i betraktning avtrekket på combien som ikke akurat er lik Sauer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for mye bra info!

De rhino skuddene så spennende ut. tror det blir en tur til jaktdepotet eller landrø på torsdag.. blir mye å handle inn, 30+5 til oppskyting, pluss det man trenger til jakta.

Har en eske på 20skudd med noe gammelt som jeg skal teste idag.

Link to comment
Share on other sites

Norma lager ikke patroner i 5,6x52R lenger. S&B lager både kuler og lader SP og FMJ. Presisjonen er OK til rådyr, men du trenger store fugler for å treffe med helmatelen, om holder kryper over 100 meter. RWS oppgir at de har patroner med blyspiss og Hornady lager fortsatt en blyspiss. Det er vel situasjonen kort oppsummert...

 

Presisjonen er helt grei (30mm) med både blyspiss og helmantel, så dette varierer vel fra våpen til våpen. Jeg er vel ærlig talt mere bekymret for kvaliteten på blyspissen til S&B.... :o Tester jeg har utført i våte ltf kataloger gir en snitt restvekt på mellom 30-40% noe jeg ikke finner særlig betryggende :cry:

Link to comment
Share on other sites

Han jeg låner våpnet av, har 3 forskjellige løp til børsa.

han hadde også et løp i 7x57r

Jeg synes ammunisjonen i 5,6x57r var temmelig hard på prisen! rundt 30kr skuddet for norma patroner, S&B dog en del billigere. rundt 15kr stk

 

Men det var mye mer å få tak i til 7x57 så lurer rett å slett på om jeg bruker det kalibret istede jeg altså.. eneste minus er at der er hagleløpet kal16

blir vel bare å kjøpe ny pakke med buckshot da.

 

Til ren fuglejakt er det et dobbelt kal12 løp oxo,

mange børser i ett :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...