Jump to content

Sako 75, utdrager problem??


Baktus

Recommended Posts

Var på skytebanen i går med Sako 75, cal 243w.

Plutselig ble ikke hylsen med ut etter avfyrt skudd. Måtte hente tak i en pussestav for å hjelpe den ut. Fabrikk amo.

Standplassleder hadde Sako (eldre modell) selv og sa han hadde problemer med dette selv og hadde altid med seg en gammel pussestanga i sekken når han var på jakt. Trangt kammer på alle Sako hevdet han, helpressing av hylsene hver gang!

 

Bruker en Sako L691 på jaktfelt og har aldri hatt noe som ligner på feilfunksjonering (2500 - 3000 skudd).

Forøvrig den beste mekansimen, uansett merke jeg har skutt med. Glatt og feilfri!! :D

 

Har den oppskrytte 75 veldig trange kammer? Og eller en dårlig uttrekkermekanisme? Selv med et trangt kammer så skulle da utrekkern ha vært "dominerende" og fått med seg hylsa ut!!!!

 

Er i bunn og grunn en "Sako fanatiker light" men Sako fikk seg en ripe i lakken i går!!! :?

Var det ikke slik at mod 85 har en forbedret utdrager? Er problemet løst på denne?

Forståsegpåere hevder jo at 75 overgår 85 i kvalitet. Jeg tviler !!! (uten å ha prøvd 85 desverre)

 

Noen som har vært borti lignende på Sako???????? :?:

Link to comment
Share on other sites

Standplassleder hadde Sako (eldre modell) selv og sa han hadde problemer med dette selv og hadde altid med seg en gammel pussestanga i sekken når han var på jakt. Trangt kammer på alle Sako hevdet han, helpressing av hylsene hver gang!

 

Har aldri hatt trøbbel med utdrageren på de to Sakoene jeg har og har hatt(en Forester og en 75), men Foresteren min i .308Win er ihvertfall håndfast bevis på at Sako ikke bare skjærer trange kammere, eller lager låskasser som er like høye foran og bak :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om kammeret er trangt eller ei, har ingen betydning for utdrag. Hvis patronen kamrer lett/normalt skal den komme lett ut igjen.

Når du bruker pussestanga for å støte ut hylsa, sitter denne da fast??

 

Det første som slo meg, er overflaterust i kammeret, eller grader i kammeret. Da henger hylsa fast, og utdrager glipper over. Er det grader, så er dette noe som ikke oppstår, men alltid har vært der.

Har opplevd kompiser som har samme fenomen (hver høst), og de klager på utdrager. Sannheten er at børsa har stått upussa i skapet siden sist høst, og det er et tynt tynt ruststøv/lag i kammeret, som gjør at hylsa henger.

 

Hvor lenge siden er det du brukte børsa sist?

Og er patronene dine hjemmeladd (høyt trykk)?

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd det med alt av sako rifler. Både gamle og nye. For min egen del var det bruker feil.

Plukk løs utdrageren, rens med noe som fjerner gammel fett/olje. Har også opplevd at utdrageren henger seg fast i åpen stilling. Men kun pga ekstrem frost/kondens og overdreven bruk av fett. Har bestandig kunne fikset problemet i felt, og aldri snakk om lang tid.

Jeg er fremdeles sako tilhenger.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg også vært borti. Hadde halspresset noen patroner til reinsjakt, og en kveld var vi innpå en flokk. Det ble ingen skuddsjans, og da jeg skulle ta ut patronen jeg hadde kamret var det dags for en liten overraskelse: Patronen satt igjen, og hele utdrageren løsnet..

 

Det ble litt hektisk. Heldigvis mistet jeg hverken utdrageren eller den lille fjøra bak,s å jeg klarte å få montert driten sammen igjen. Dagen etter kom vi innpå flokken igjen, og fikk skutt dyra våre uten plunder av noe slag.

 

Sannsynligvis hadde patronen fått noe sand eller annet rusk på seg før jeg kamret den, og det var det som skulle til for at den skulle være vrien å få ut. Nå er det jo ikke anbefalt å halspresse jaktammunisjon, så kanskje det var det som gjorde at det gikk galt. Børsa var forøvrig en Sako Forester fra tidlig syttitall, men velholdt og absolutt uten rust i kammeret.

 

 

 

Sakotilhenger? Njææææ, ikke noe særlig. Hatt tre stykker, og det er koselig at det ikke er plast i dem. Bortsett fra det har de ikke imponert.

Link to comment
Share on other sites

Må vel se til å pusse, og gå over børsa en gang til tenker jeg.

Børsa blir lite brukt, men godt vedlikeholdt så rust/belegg er intet problem. Fabrikk amo, så trykket skulle vel være ok. Men kanskje treghet i alle ledd når den ikke får være med på noe annnet enn bukkjakta (og kanskje en måneskinnsrev) og står til utstilling resten av året.

Hylsa satt ikke veldig fast, så det er nok utdrageren som er problemet. Må få renset denne skikkelig så får jeg bare prøve igjen. Men uansett så ser det ut til å være en "sårbar" mekanisme som jeg må følge med. Litt skeptisk må jeg få lov til å være da jeg så smått ser etter en Sako for bl.a. bjørnejakt, og da må alt fungere!!!

Må vel tørr-funksjonsteste litt jevnlig for å holde saken i orden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...