Jump to content

Demper Blaser 3006, kapping?


kvernga

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal ha demper på min Blaser kaliber 3006. Jeg har søkt rundt, men finner ikke svar på i hvilken grad jeg kan kappe løpet noe særlig eller i det hele tatt når jeg skal ha på en demper på blaseren i dette kaliberet.

 

Har lest tråder med generell diskusjon rundt kapping og 3006, men jeg ble ikke klokere. Som vanlig er det sikkert fordeler og ulemper. I utgangspunktet ønsker jeg helst en så kort rifle som praktisk mulig.

 

Som alltid takk for alle gode svar.

Link to comment
Share on other sites

Då har eg henta heim løpet i ettermiddag og skrudd det fast på 93`n.

Børsemakaren og eg var samd om 51 cm løp. Lendge totalt med Hausken standard blei 66cm.

Balansen blei svært god. No står det att å skyte i morgon.

Det var hardaste løpet han nokon gong hadde gjenga!

 

Var dette en 3006?

 

God skyting

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kappa mauser98 løpet far 60 cm til 53 cm og satt på en Hausken standard. Dette er et våpen jeg var iferd med å avskrive pga av for dårlig presisjon. Jeg var klar over at 308win er mer egnet for kapping, men ville heller la det stå til enn å la Den Store Spikermaskinen få den. - I forbindelse med gjenging av løpet (gammel nedtrappet type) i front for lyddemperen, oppdaget børsemakeren at også gjengene mellom løp og kasse var skjeive - og at friflukten var for stor og at støtbunnen i bolten var skjeiv :D . Låsklakkene gjevna han også til.

 

Etter utbedring av ovennevnte gik jeg på banen med lyddemper, og var særlig spent på stabilisering av de tyngre kulene. Den de første 3 200grainerne (Nosler Partition - ferdigrullet fra Remington - betalt 8kr stykke fra Jakt og friluft) på ca 20 mm. Treffpunktet var, fritt etter hukommelsen, ca 7-8 cm under det tidligere treffpunktet.

 

Nå ser jeg at du har en fantastisk flott børse, og jeg ser gleden ved å ha et optimalt opplegg for kapping (les: 308 win, 9,3x62), så jeg forstår om du investerer i det. Men i praksis tror jeg ikke du merker store forskjellen (om noen) fra det å investere i et dyrt Blaser løp til, og så kappe det. Selv er jeg blitt veldig glad i den gamle mauseren etter kappinga. Håper du gjør et valg DU blir fornøyd med. - Og lykke til med jakta i år

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Løpet er 30-06 til Blaser R93.

Du får venta litt til eg får trykt av nokred skot.

Fylte inni 4 med Oryx i natt kl 0315, men slapp å trykkja av.

Hjortekalven låg dau i graset 60 meter unna vegen.

Løpet har akkurat fritt opphengsplass til Wolf Eyes Sniper på løpet.

Vil prøva ulikt krut, Norma 302 B og V 140.

Starta med Oryx 180 grs og PBP H-step 156 grs.

Link to comment
Share on other sites

Får i løpet av de nærmeste dagene en blaser r93 i 3006 med hausken demper å 50cm løp.

Skal teste den så fort som mulig. Jeg kan komme med raport når jeg har fått prøvd den litt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg venter tilbake mine 2 løp i 30-06 og 375 H&H som har blitt kappet med hhv. 8cm og 10cm.

30-06 løpet var 53cm orginalt og ble med en Standard Hausken demper, veldig framtung (har Proffessional utg. som ikke veier noe særligt), derfor kapper vi det til 45cm og med demper og hold på 200-250m ved kyting, skal ikke dette utgjøre noe særligt. Mister vel 20-30m/s i hastighet, men det betyr ikke noe.

375 H&H var 65cm orginalt og ble veldig tung med demper i titan. Dette er en børse som jeg skal gå mye med og vil helst bære lettest muligt uten å gå på akkord med effekt av våpenet. Kapper denne 375 ned til 55cm. Skal ikke heller ha noe å si, da holdet blir 20-100m med dette kaliberet (Afrika).

Så få vi se da hva kronografen viser og hvordan kulebanen blir. Heldigvis har jeg gode kikkerter på fra Zeiss, så når jeg kjenner kuledroppen, er det bare å skru litt på "tårnet". Norma.cc har også en veldig bra kulebane kalkulator som kan brukes ved kapping av løp etc.

Link to comment
Share on other sites

Tipper du taper i hvert fall 30m/s, og gjerne litt mer også, men det har jo ikke mye å si. Det som har noe å si er om demperen tåler trøkket. Jeg klarte å skyte bul i en splitter ny hausken med 49cm løp i 30-06. Dette var riktignok lillebroren til den du bruker(hausken medium), men materialet er vel likt.. Ja, det er større plass til trykket i en standard, og kanskje gjør dette underverker, men personlig ville jeg ikke hatt noe annet enn en demper i Titan eller i det minste en demper med stålinnlegg i baflene med så kort pipe som 45cm.

 

Mitt tips er å med jevne mellomrom holde demperen opp mot lyset og se etter begynnende bul. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har selv en blaser r93 proff. i 3006 med 50 cm løp, ikke noe og lure på, utrolig hendig børse både med, og uten demper.

Bruker en a-tec tmm 4, men jeg bruker bare to moduler, demper nokk og får god balanse!

Bare og kapp, du har ingen ting og tape (bortsett fra fart, og det har du alltids nokk av når du er på jakt) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en pent brukt lakelander 308 i sommer.

Denne monterte jeg kkc og A tecm maksim demper på.

Løpet ble kappet til 45 cm.

Hvis jeg skulle gjort dette om igjen tror jeg jeg ville kappet løpet på 48 cm.

Børsa har meget god presisjon, og jeg har vert veldig fornøyd med riggen på jakt i høst.

Jeg har ikke målt hastigheten, men jeg har hatt gjenomskyting på hjort på 200 meter så det er sikkert greit nok.

Men det som er litt uvant er den raske rekylen og smellet som er med så kort pipe.

Når Jeg bruker tofot synes jeg omtrent børsa hopper før jeg har trykt av, spesielt på standplass(betonggulv) smellet er også merkbart høgere en en 6.5 med 50 cm løp og demper som jeg hadde.

Jeg skal også montere demper på en 3006 finnlight som jeg har, det er derfor jeg var innteresert i hastighet med kappet løp på 3006.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappetv som sagt løpet til 49cm på min 30-06. Dette gir en hastighet på ca 800m/s med 180grs Federal Fusion mot 840+m/s med 56cm løp. Ikke akkurat en problematisk hastighet det... Men jeg ville ikke hatt det løpet noe kortere. Da blir den litt i heftigste laget for meg. Smeller noe inni helvete og rekylen blir litt plagsom uten demper. Tar som sagt hardt på demperen også...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...