Jump to content

fontaine 3-12x56 m lys


silver87

Recommended Posts

Har overhodet ikke planer om å kjøpe Fontaine nei. Men var en kompis som ba meg sjekke responsen, erfaring etc. Jeg har et Welter sikte som jeg kjøpte i all hast ifjor, å året før hadde jeg et kinasikte til 3-9 x 56 m lys. Weltersiktet synest jeg er et brukende sikte i også dårlig lys. MEN jeg har alldri prøvd et skikkeli kvalitets sikte (Zeiss, swarovski) osv. Så personlig vil jeg kjøpe et victory diavari 3-12 x56 m lys ret. 40 1.objektivplan.. er ivertfall planen, men har nettopp bestilt to stk Tikka t3 med KKC stokk og harris rock steady tofot med vugge på begge to, så er kanskje litt galskap å slenge på et sikte til 14K i tillegg.. Skal til kina store deler av jakta så får ikke jakta mye.. dette ble litt OT

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 2 Fontaine-sikter i mine år som jeger. Begge siktene punkterte og fikk dugg på innsida av objektiv. Det siste siktet hadde jeg i 12 år før det tok kveld.

Men jeg vil samtidig si at det har ikke gått et eneste dyr fra meg med begrensning i siktet som årsak.

Fontaine er et "billig"-sikte som mange elsker å hate, men det gjør jobben likevel.

At det er merkbar forskjell på en Fontaine og dyrere optikk er noe man fort finner ut.

 

Jeg har nå bedre råd og har et Docter 3-12X56m/lys og et Zeiss Classic 2,5-10X50m/lys

 

Mitt råd er å spare noen kroner til og heller kjøpe Zeiss Classic som er "bare litt" dyrere(7990,- på XXL tror jeg).

Da slipper du å lure på om du har gjort et godt eller dårlig valg.

Link to comment
Share on other sites

Å putte lys i et Fontain sikte er etter min mening som å putte en Porsche 911 motor inn i en Renault Clio.

 

Kjøp heller et sikte UTEN lys til 5000. Hjelper ikke med lys likevel når alt er svart i dassrullen.

 

Når jeg er innom en våpenforhandler som har Fontain liggende i hylla, tenker jeg: "Huff....Har de fortsatt samvittighet til å pakke noe slikt på folk??"

 

Mitt standpunkt: Først må du opp på Zeiss nivå (kvalitetsmessig optisk og mekanisk), så kan du event. begynne å tenke på lys. Selv klarer jeg meg uten lys.

Link to comment
Share on other sites

for å si det slik , du trenger IKKE kjøpe deg en zeiss for jakt, en Meopta Meostar med lys er vel kanskje det beste kjøpen man kan gjøre når man veier kvalitet opp mot pris i de siste årene, knall bra kikkerer i skumring!

 

 

kjøp deg n slik om økonomien tilater det....

 

 

MEN skal sies at jeg ikke har erfaring med fontaine 56mm, bare en 40mm, den var ikke imponerdende i regvær og skumring for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...