Jump to content

Jakt ved vei - hva sier loven?


sako75

Recommended Posts

Har fått muligheten til å jakte ved to nye terreng.

 

Det ene har et jorde like ved en europavei. Hvordan er reglene for jakt her? Er det noen begrensning fordi det er for nærme? Er også byggefelt like ved?

 

Er det bare å bruke hodet, og for eksempel melde fra til politiet på forhånd? Hva med problematikken rundt gatelys og jakting sent og tidlig, utover det som ville vært normalt skytelys?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter selv i ett område som er:

Rett ved en trafikert vei, med gangsti ved siden av.

Bebygd område, hus og hytter tett innpå.

Trafikkert av turgåere, bærplukkere, fugletittere, hundeluftere og ridende.

 

Loven sier: Ikke avfyr skudd fra eller over offentlig vei. For privat vei gjelder vanlig jaktrett fra grunneier.

Ellers: Sikkerhet som vanlig, dvs sikker bakgrunn og retning. En annen mer generell lov som kommer inn er jo hensyn til andre berørte ang lyd osv.

 

Hensyn jeg synes man burde ta, men som ikke er lovpålagt:

Nabovarsel/Dialog med naboer som kan berøres av din jaktutøvelse. Forklar hva, hvorfor og hvordan du gjør det du gjør, og du vil sansynlighvis bli møtt med forståelse. Iblandt under hundejakten har vi en haglepost mindre enn 10 meter fra soveromsvinduet til nærmeste nabo, dette fungerer fint med de som bor der; de har forståelse for jakten, men det er garantert ikke alle som har det. En lyddemper er en god investering ;)

Om det går turstier gjennom området, vurder å sett opp skilt som varsler om jakten, viktig att skiltngen ikke er utformet som forbudsskilt som får folk til å snu, men som varsler om at de må vise hensyn osv. Noen vil uansett velge å gå en annen vei.

 

Om du skal jakte i ett område hvor det ikke har blitt jaktet før eller det ikke har blitt jaktet på noen år, så ville jeg varslet det lokale politikammeret og gitt de kontaktinformasjon til Jaktleder på forhånd, slik att de vet hva det dreier seg om når folk begynner å ringe å rapportere om "bevæpnede menn" langs med veien.

 

 

Politisk korrekthet:

Vis hensyn ifht hvor du beveger deg og hvor du plasserer deg (jeg kan f eks skyte rådyr stående 5 meter ute i åkeren med ryggen mot veien og gangstien, men jeg velger å ikke gjøre det fordi jeg ikke vil påkalle meg selv potensiell negativ oppmerksomhet)

Fremstå som vanlig jeger, ikke som Kurt Oddekalv i full gilliesuit med ansiktsmaling og kamuflert våpen. Om du absolutt føler for å leke krig, så suit opp der hvor folk ikke ferdes så mye.

Folk har mer forståelse for en jeger i jegerklær med mævser enn en geriljasoldat i full mundur med en Mini14 i armkroken.Så kan man mene det er prinsippielt feil osv, men realiteten er slik, og det er greit å stryke folk medhårs og ikke buse frem selv om man ikke gjør noe ulovlig.

 

Våpen:

Ha fokus på sikker og hensynsfull våpenhåndtering, sluttstykke tilbake/brekk våpen når du møter folk, heng våpenet på skulderen, ta av deg ansiksmaske osv, fremstå som en normal fyr, ikke en skummel mystisk bevepnet fyr.

 

Spørsmålet angående belysning har jeg ingen praktisk erfaring med, så der skal jeg ikke begi meg utpå.

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

er ikke noe godt og jakte like ved veger og turstier osv,men det er da bare slik det er mange steder rundt om.det som er problemet her etter er at det er mange folk som har mista bakkekontakten helt og ser seg nødt til og bry seg borti alt,og selvsagt i negativ betydning med aviser og politianmeldeser osv,mest for og få trynet sitt i avisa og fremheve seg selv som en som kan ting.

her jeg jakter elg så er det mye veger og jorder,vi prøver så langt det lar seg gjøre og komme oss ut i skogen på jakt,men så er det alle som ringer og sier at vi må komme og felle elgen som spiser eplene i hagen osv,dette er ikke jakt men skadefelling i mine øyne.og når vi skyter en elg i hagen til folk så er det fort gjort at noen drar i gang praten på bygda.men elgen vil dem ikke ha i hagen sin.er som at mange oslo borgere vil ha ulv.men dem vil ikke ha den i nordmarka

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...