Jump to content

romantikken uteblir


flyfisher

Recommended Posts

Som de fleste har fått med seg fra det "andre" forumet er jeg litt over middels opptatt av hund, nå har det seg slik at jeg debuterer som oppdretter og i disse dager er det rette tiden for unnfangelse av riktige gode jakthunder :D

 

Min strihårs dachs tispe har løpetid og min hannhund er ytterst imøtekommende for tispa..men hun er sint som en sveiseflamme ! Min kjære hannhund kan prøve å "løfte" litt på ørene til en Charmant gest, så sitter hun i siden hans som en grevling trengt opp i mellom ei søpplekasse og uthusveggen.

 

Jeg noterer 13de dagen av løpetiden, og raseriet på tispa er økende...

 

Har noen tilsvarende erfaringer ?

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste har fått med seg fra det "andre" forumet er jeg litt over middels opptatt av hund, nå har det seg slik at jeg debuterer som oppdretter og i disse dager er det rette tiden for unnfangelse av riktige gode jakthunder :D

 

Min strihårs dachs tispe har løpetid og min hannhund er ytterst imøtekommende for tispa..men hun er sint som en sveiseflamme ! Min kjære hannhund kan prøve å "løfte" litt på ørene til en Charmant gest, så sitter hun i siden hans som en grevling trengt opp i mellom ei søpplekasse og uthusveggen.

 

Jeg noterer 13de dagen av løpetiden, og raseriet på tispa er økende...

 

Har noen tilsvarende erfaringer ?

 

Ikke sikkert kjemien stemmer :lol: Har lest at tisper i sjeldne tilfeller ikke vil slippe til hannhunder, fordi de ikke finner dem verdige nok. Ellers fant jeg et innlegg der det sto litte grann om parring (det står sikkert mer om det på siden linken er hentet fra). Og det er noen som foretar blodprøver for å få rede på hvor langt i brunsten tispen er kommet. Avl er spennende :!:

http://www.canis.no/innlegg.php?start=1&nr=36477

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt fra oppdrettere at på unge dominante tisper kan det lønne seg å sette munnkurv (tøystykke med borrelås). Dette bidrar til å roe ned tispa og gjør en kanskje uerfaren hanhund mere trygg. Det hender nemlig at hanner ikke vil pare etter å ha fått seg en ublid omgang av ei tispe. . . Ellers kan du regne med som GB sier at når hun slipper egga, er hun mere medgjørlig.

Vilke dager i løpetiden tispa er mottagelig varierer mye , alt fra 11. til 21. dagen har jeg hørt. Mest vanlig er vel 13. - 15. dagen. Den som veit dette best er alltid hanhunden. :)

Blodprøve som blir nevnt kan taes enkelt som hurtigtest, du får svar i løpet av et kvarters tid. Det er en slags lakmustest der den framkomne fargevarianten på papiret sier hvor hen i syklusen, dvs antall dager til eggløsning, tispa er.

Link to comment
Share on other sites

Ha ikke vært borti paring av hund, men på hest derimot. Hoppa mi ville ikke stå. Dem prøvde henne for hingsten hver dag, men eggeløsning sker jo i slutten av brunst/løpetid. Hesten min sparka og slo, og ville ikke slippe han til, før enn de siste 2-3-4 dagene av brunsten.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte tisper .. spesielt førstegangstisper kan være vanskelige.

Tildels jævlig vanskelige.

Anbefaler at du eventuelt holder tispa til hanhunden har fått entret.

Det er som regel bare første parringen det er noe problem .. etterpå kan de ha det gøy mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Ja! da var løpetiden over og tispa har nå skiftet navn fra Jippi til prinsesse Vilikke. Ikke muligheter i det hele tatt og det virka som om hun ikke kom ordentlig i brunst, hun har ikke vridd halen til side under denne løpetiden noe hun har gjordt før.

 

Men ! forutseende som jeg er har jeg bevart genmaterialet fra hannhunden min med nedfryrsning av sædceller for senere bruk.

Han har fylt 11 år og man vet ikke hva man har forran seg. Så mulighetene for å vidreføre hans gener er høyst tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste har fått med seg fra det "andre" forumet er jeg litt over middels opptatt av hund, nå har det seg slik at jeg debuterer som oppdretter og i disse dager er det rette tiden for unnfangelse av riktige gode jakthunder :D

 

Min strihårs dachs tispe har løpetid og min hannhund er ytterst imøtekommende for tispa..men hun er sint som en sveiseflamme ! Min kjære hannhund kan prøve å "løfte" litt på ørene til en Charmant gest, så sitter hun i siden hans som en grevling trengt opp i mellom ei søpplekasse og uthusveggen.

 

Jeg noterer 13de dagen av løpetiden, og raseriet på tispa er økende...

 

Har noen tilsvarende erfaringer ?

 

Ja. Jeg har opplevd noen ganger at tispene blir krakilske i forhold til huset egne hannhunder. Det er vel noe med at tispa gjerne er litt "sjef" i hverdagen og ikke synes slasken er verdig hennes gunst... Da er det veldig greit med inseminasjon (om du da ikke vil være rå og hjelpe hannhunden med en aldri så liten voldtekt...).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er av den oppfattningen at dette bør gå naturens vei uten inngripen av meg. Denne gangen gikk det ikke desverre, men jeg forsøker neste år. Da skal tispa insimineres.

 

Andre ting som var unormalt denne gangen var at hun var direkte aggresiv mot de andre tispene vi har som inviterte til "skjeve dager" , dette pleier ikke å være tilfelle før nå.

 

Jippi er helt normal nå og har skiftet interesse felt fra hannhundhat til mer jaktlige syssler som graving etter jordrotter og vånd; dvs helt vanlige dager.

 

Aldri så gæærnt at det ikke er godt for noe, isteden for valpekull blir sommeren brukt til trening av Jippi både blod og viltspor samt hun blir meldt opp til flere jaktprøver i år, i fjor fikk vi bare stillt på en prøve selv om vi var meldt på flere -skareføret satte en effektiv stopper for det.

Link to comment
Share on other sites

Det var da som pokker. Jaja, sånn er vel de fleste kvinnfolk kanskje.. :roll: ....leie å skjønne seg på! :lol:

 

 

Ergelig detta Buster ! hadde forberedt dette i to år og hadde sett frem til å få mitt eget oppdrett. Men dette er ikke noe man kan setta seg over og bestemme at slik er det og slik blir det.

 

Mulig det er en trend i huset her....men hva har man ladebua til ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...