Jump to content

En liten ligning


Polar

Recommended Posts

I går under 3 kaffen var det en kar som kom med følgende spørsmål, mulig dette er gammelt nytt for en del av dere, men jeg prøver.

 

Hvis du er på ett fly, som flyr 1000 meter i sekundet (bare for å ta en hastighet) og du skyter med ei rifle fremover som har ei ladning som går nøyaktig 1000 meter i sekundet, hva skjer?

 

Og med det samme når du først er i flyet, men skyter bakover, vil kula lande på eksakt kordinat som flyet var over når du skaut?

 

Moderator må gjerne flytte innlegget om jeg bommet med plasseringen :)

Link to comment
Share on other sites

hehe. Dette er vell ungdomsskolefysik?

Når du avfyrer et gevær får den en utgangshastighet relativt til geværmunningen. Om vi neglisjerer luftmotstand i ditt eksempel vil den i begge tilfeller få en hastighet 1000m/s relativt til flyet, uavhengig retningen den skytes fra flyet. Skytes den fremover vil den da ha en hastighet relativt til jordoverflaten på 2000m/s om den skytes forover, og 0m/s om den skytes bakover. Skytes den til siden vil den ha en hastighet relativt til flyet på 1000m/s, og ("roten av to" multiplisert med 1000)m/s i forhold til jordoverflaten.

 

I et praktisk forsøk vil det ikke bli fulgt så opplagt. Luftmotstanden er proposjonal med kvadratet av hastigheten relativt til luften kulen flyr i. Tar man i tillegg med effekter som turbulens i luften pga kule, fly og kruttgass, og effekter mellom alle disse tre så blir det ganske så komplisert. Konklusjonen blir uansett at det går bra å skyte med maskingevær fra fly, kulens hastighet er mye større enn flyets uansett hvor fort det flyr.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er på ett fly, som flyr 1000 meter i sekundet (bare for å ta en hastighet) og du skyter med ei rifle fremover

 

...

 

Og med det samme når du først er i flyet, men skyter bakover

 

Ihvertfall får du et par stygge hull i flyskroget :mrgreen: (kunne ikke dy meg)...

Er forøvrig enig med Oddvar og Tormal, dette har vel vært tenkt igjennom mange ganger før. :wink: Men likevel et interessant spørsmål.

 

Kunne dette være noe for en "Mythbuster"-tråd? :P Jeg har rifle og skudd...hvis noen kan stille med resten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hehe. Dette er vell ungdomsskolefysik?

og 0m/s om den skytes bakover.

 

Hvorfor blir hastigheten 0?

 

Før avfyring har kula, geværet og flyet en hastighet på 1000 m/s freomver. Skytes det bakover, så vil netto hastighet være 0 m/s.

 

Jeg har gjort veldig mange forenklinger her, så dette er et tenkt tilfelle i Lykkeland.

Link to comment
Share on other sites

1000 m/s minus 1000 m/s er lik 0 m/s

 

Omtrent som å løpe på tredemølle, du løper framover med 8 m/s, tredemølla går motsatt veg med samme fart, resultatet er at du ikke flytter deg av flekken.

 

Og du bestemmer deg for å skyte ett skudd til, men har beregnet litt feil på kruttvekta og kula får bare 700 m/s?

Link to comment
Share on other sites

1000 m/s minus 1000 m/s er lik 0 m/s

 

Omtrent som å løpe på tredemølle, du løper framover med 8 m/s, tredemølla går motsatt veg med samme fart, resultatet er at du ikke flytter deg av flekken.

 

Og du bestemmer deg for å skyte ett skudd til, men har beregnet litt feil på kruttvekta og kula får bare 700 m/s?

 

Da er netto hastighet på kula 300 m/s fremover.

Link to comment
Share on other sites

Det blir som resten her har sagt egentlig. Det som er viktig at du velger en retning som positiv retning. Siden flyet flyr rett fram i planet (i en perfekt verden), Trenger vi kun å tenke på x-aksen. Flyet har altså positiv retning på 1000m/s. Et skudd skutt bakover, vil gå motsatt vei av flyet og altså motsatt av positiv retning, som blir negativ retning. Og enkelt og greit blir et skudd bakover enten i 1000m/s eller 700m/s med negativt fortegn. Så blir -1000m/s og -700m/s og når du da tenker at du er på 1000m/s punktet på talllinja, er det bare å legge til verdien (Med negativt fortegn blir det såklart minus med fortegnsregler) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et fly med femti tusen høner om bord tar av fra en flyplass i punktet x. Ved neste høneforsendelse -med samme fly og samme forhold og samme høner- bestemmer hønemor at i punktet x skal alle hønene flakse til værs samtidig.

 

Spørsmål: Hvor letter flyet ? I punkt x eller etter punkt x.

Veier flyet det samme i punkt x med stillesittende høner og med høner som flakser til værs?

 

Men hønemor er ei vanskelig høne. Ved tredje tur på samme vis, bestemmer hønemor at alle hønene skal fly rundt i flyet fra avgangens start og til etter flyet er i lufta.

 

Spørsmål:

 

Hvor tar flyet av fra bakken? Før punkt x, i punkt x eller etter punkt x. Hva veier flyet? Veier det det samme som med stillesittende høner, som med flaksende høner eller mer eller mindre enn disse alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål:

 

Hvor tar flyet av fra bakken? Før punkt x, i punkt x eller etter punkt x. Hva veier flyet? Veier det det samme som med stillesittende høner, som med flaksende høner eller mer eller mindre enn disse alternativer?

Ingen forskjell i noen av tilfellene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...