Jump to content

stripegås i Trøndelag


CatLikeFox

Recommended Posts

Var ute å lusket etter en stor grågåsflokk i Levangerområdet i går. Da jeg kikket på flokken med kikkert så jeg en 7-8 gås som var nesten helt hvite. Kom nærmere og fikk tatt en skikkelig titt. Viste seg å være stripegås etter litt googling. Noen andre som har sett disse i distriktet. Kanskje en ny art på vei inn? Er jakttid på de, så kommer de nærme nok så blir det mat..... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Stripegås hører til Anser-slekten, de grå gjessene, og er opprinnelig en asiatisk gåseart. De bestandene som finnes i Europa antas å stamme fra rømte parkfugler, blant annet fra Storbritannia. Allerede for ti år siden hørte jeg om enkelte hekkinger av stripegås i Norge. Arten er egentlig definert som uønsket i vår fauna, og jeg vet at i enkelte deler av Norge har den samme jakttid som grågås og kanadagås.

 

Jeg er nokså sikker på at du kan jakte på disse, men du kan jo for sikkerhets skyld høre med fylkesmannens miljøvernavdeling.

 

Anser_indicus2.jpg

 

Flotte fugler! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker at jeg så en liten flokk, på den størrelsen du antyder her, på Leksdalsvatnet i sommer. Jeg så de på langt hold i skivekikkerten, men jeg klarte ikke å finne ut at det kunne være noe annet, i allefall...

 

Edit: I følge artsobservasjoner.no kan dette forsåvidt stemme bra, da det er observert og fotografert flere flokker på Leksdalsvatnet i sommer - og forsåvidt andre steder i fylket også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...