Jump to content

min første gås... :)


Harry

Recommended Posts

skjøt min første gås i dag... en ekte kanadagås... flådde den og "tømte" den... noen som har noen gode ideer om hva jeg gjør videre med den..? noen snakker om transmak.. eddik blandinger og melk...

 

Hørt så mye rart om gåsekjøtt at jeg måtte prøve en gås... selv er jeg optimist.. :)

 

håper på noen gode råd..

Link to comment
Share on other sites

HAr aldri smakt kanadagås, men grågås er derimot nydelig! Kan ikke tro det er store forskjellen.

 

JEg har flådd gåsa og helstekt den til 67 grader innerst.

Tilberedt på samme måte som kalkun, med samme tilbehør og stuffing.

Fløtegratinerte poteter, villtblanding, tyttebær, og en skammelig god viltsaus, hjemmelaget sådan.

Vann i munn her jeg sitter..... :|

 

Også et godt hjemmelaget hveteøl ved siden av, så topper du kvelden!

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med din første gås! :D Og jeg kan berolige deg, det er IKKE transmak på gjess! De er nemlig vegetarianere/gressetere, ikke fiskespisere. Så glem alt lurium med eddik og melk, men du må gjerne marinere den i noe du liker hvis du vil.

 

Du kan godt tilberede den som beskrevet over her, snadder for 5-7 personer det! :D

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes jo lovende ut.. :) skjøt den i går og flodde/tømte den raskt etterpå..

 

hvor lenge skal de henge før de tilberedes..? kan dette feks gjøres i dag..? leste noen steder at de måtte henge lenge før de kunne tilberedes...

Link to comment
Share on other sites

fulgte oppskriften jeg fikk her.. helstekte den til 67 grader, samme tilbehør.. men vanlig øl... :) (hansa).. :) Gåsa var fantastisk god.. hele familien var kjempefornøyd.. vi spiste faktisk ikke opp hele.. svær sak.. :)

 

Tusen takk for tipsene... og ingen tvil.. gåsa går en utrygg fremtid i møte.. jeg skal skyte mer gås.. :)

 

igjen takk for hjelpen.

Link to comment
Share on other sites

På grågås syns eg det stort sett er mykje arbeid for lite smak å bruke særleg mykje anna enn bryst og lår. Dersom du skyt ein del gås i løpet av jakta, her er eit råd: Frys bryststykke og lår kvar for seg, av den enkle grunn at steike/braisseringstida på desse to ulike delene er ekstremt forskjellig! Så kan du lage super lår-gryte ein gong (med lang koketid) eller gode brystbiffar ved eit anna høve.

 

På voksen grågås bør lår brunast og kokast (f.eks. i rødvin!) i gjerne så lenge som tre timar. Mens brysta blir veeeldig gode om du brukar følgande framgangsmåte:

 

Krydre/salte bryststykka FØR bruning. Etter rask bruning (2-3 min) på kvar side, legg du dei i steikeovn på 200 grader i 18 min. (Bruninga kan du gjerne gjere i god tid før dei går i ovnen, det har ingen betydning.) Husk for all del å gi brysta 10-15 min. i folie på disken før du går laus med kniven.

 

Når det gjeld mørninga syns eg du har best kontroll på den dersom du mørnar bryststykke/lår på ein tallerken i kjøleskapet. Kjøttet kan MED FORDEL ligge i 50 døgngrader +, særleg vaksen fugl . Bruk nasen - det sikraste verktøyet. Husk å slå av blodvatn frå kjøtet etter kvart.

 

Bon apetit!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...