Jump to content

Kortere løp på Remington 870. ?


hansove

Recommended Posts

Heisann. Da har jeg fått postet min første post her inne på forumet.

 

Det jeg lurte på er om jeg kan kjøpe/montere kortere løp på den ene Remington 870 12/89 haglen min? Den jeg har nå er jeg usikker på hvor lang den er, men er i hvertfall den som var på fra den var ny. ( Visst jeg ikke husker feil så er vel den kortere en 870 12/76 hagla mi også.) Jeg har på magasin forlenger og vil egentlig ha løpet like kort som den er lang visst dere skjønner. Hvor kort kan jeg ha haglen min med stokk ? Denne hagla blir bare brukt til leirdue skyting og gamle malingsspann så det er vel bare for synets skyld egentlig at jeg vil ha det...

 

Takker for alle svar. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg undres litt på om 70-cm løpet på de fleste ganske enkelt kan være en flere generasjoners tilvent vane med måten oppkast og sving foregår på. Med den moderne haglammoen er vel alle haglløp til jakt på over 50 cm bare bortkastet stål. Jeg prøvde et børsemakereksperiment på min gamle sideligger på såvidt over 50 cm (så mange år siden at det muligens ikke var absolutt legalt), men det gjaldt uansett bruk av hagle på storfugl i tett kratt og skog. Erfaringene var så markert positive, at den løpslengda brukes i høyfjellet også. Å strekke magasinlengda på ei pumpe til løpslengde er en form for "kosmetikk" jeg kan henge med på. Men så er det dette med kjemien du har med våpenkontoret. Det er dessverre fortsatt mye "inkonsekvent dømming og rødt kort", som de sier om fotball, på våpenkontorene rundt om i landet. Mvh Frost06.

Link to comment
Share on other sites

Husk at du må søke på nytt løp. Tipper midway har. Magforlenger tolkes av enkelte som vesentlig endring av våpnets karakter.

 

Heeeeellt sikker på at jeg må? Trodde ikke det jeg. Ikke det jeg fikk høre, men så var han vel ikke verdens mest erfarne han som sa det også da :-)

 

 

 

 

Flere som har tips til hvor jeg kan kikke etter dette ? Pris ?

Koster det mer enn hagla ?

Jeg har to stk løp fra før som jeg kan bytte også. Ett veldig langt og ett kortere. Har dessverre ikke noen mål på de akkurat nå. )

Link to comment
Share on other sites

Hans Ove...

 

Jeg er ikke den som bestemmer hvilke lover som gjelder eller hvordan ting bør tolkes.

Midway vil nok ikke selge deg et løp uten ervervstilatelse. Men det er som regel ikke noe problem å få det innvilget da.

 

Jeg tror desuten at du bør lese litt i den nye forskriften om hagler og modifikasjoner, sånn i tilfelle du kommer i krangel med noen av de som faktisk bestemmer over deg og hagla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Er løpet kortere en 16" / 40 cm, har han foretatt en vesentlig endring av våpnet. Det kan i værste fall være ulovlig. (en annen ting er at man mister mye utgangshastighet når det begynner å bli såpass kort.

 

løpet er rundt 60cm..

Link to comment
Share on other sites

jeg har ett løp på 71 cm(?) og ett på ca 55cm til min 870, det korte gjør hagla veldig lett og hendig til bakkemål. men skulle jeg skutt på noe svevende (hypotetisk, ser knapt nok en fugl når jeg er på jakt :lol: ) hadde jeg foretrukket det lange løpet. det "svinger" mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ang. dette med å kjøpe ny våpendel.

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

 

Her står det ikke om den gamle delen må kasseres. Betyr dette at jeg kan kjøp nytt løp/sluttstykke uten å levere inn det gamle?

Link to comment
Share on other sites

Billig, kjapt og enkelt (Kiwi løsningen?)

Slå en bit med solid tape rundt løpet med enden der du vil kappe. Tapen hjelper til å få ting så rett som mulig når den ligger riktig. Så baufil, og litt tid + etterfiling med slipepapir på grade og rundt munningen.

 

Bedre å gi det til noen med dreibenk som kan rette det av sylindrisk osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...