Jump to content

Hadde det vært vanskelig å få registrert en slik en?


Østengen

Recommended Posts

Den er vel midt i blinken til Matchskyting. Det er vel ikke fantastisk utbredt i Norge sml. med DFS, men de som driver da gode nok..

Tuberifla på bildet er "state of the art", eller iallefall siste mote i den amerikanske utgaven av DFS-skyting og visstnok veldig godt egnet til 3posisjons-skyting.

Jeg kan ikke forstå på hvilke grunnlag den skulle kunne nektes, hverken til jakt eller til "trening og konkurranse" bare en er medlem rette steder. Uansett er det jo ei vanlig boltrifle (enkeltskudd tom.) med en litt utradisjonell stokk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, dette burde vel gå greit? Sjekk reglementet for rifleskyting under Norges Skytterforbund, om rifla passer inn der så burde det gå greit?

 

http://www.skyting.no/files/%7B24FC84A2-B469-4722-8DF6-56EDEE3681C9%7D.pdf

 

(liker spesielt kravet til kaliber og ammunisjon for 300m standard rifle:

Maksimum 8 mm, all slags ammunisjon som kan avfyres uten fare for skyttere eller banefunksjonærer. Sporlys, panserbrytende og brannstiftende ammunisjon er forbudt. 8) )

Link to comment
Share on other sites

Himmel... Så mye rart folk går og tror...

Det fins minst 2 stk Tubbs tube guns (Basert på rem 700 kasse) i Kongeriket. Det er og blir en manuelt opperert boltaction rifle. Får du tilatelse på ei repter rifle som passer i tubegun dingsene så er det da bare¨å kjøpe.

 

Seriøst, det er litt skummelt at skyttere selv driver å lurer på om hvorvidt lovlige våpentyper er ok eller ikke... Det er ikke noe krav om utseende på boltrifler så lenge rifla holder minstekravene på total og løpslengde. END OF DISCUSSION!

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til slike misforståelser er nok den forrige forskriftens forbud mot "hel- eller halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler av militær karakter"* og forskriften om utøvelse av jakt, felling og fangsts forbud mot jakt med halvautomater av militær karakter**. Bakgrunnen for forbudene er ikke enkle å få øye på - man tror det handler om utseendet og får det for seg at våpen generelt har krav til utseende.

 

*)

Det er ikke lett; POD klarte å tolke den lovteksten feil og har prestert å videreføre misforståelsen om at halvautomatiske våpen i utgangspunktet er verboten.

 

**)

DirNat skjønner ikke selv hva forbudet egentlig handler om og fant det for godt å forby jakt med ynkelige Walther G22 kun pga. utseendet.

Link to comment
Share on other sites

man tror det handler om utseendet og får det for seg at våpen generelt har krav til utseende.

 

I ny forskrift er plastskjefter er i ferd med å bli forbudt, på grunn av at det ikkje ser pent ut. Dempere blir fobudt fordi det ødelegger våpenets linje, unntaket er Alms heildempende fordi det dekker heile løpet. Tofot og andre påmonterte støtteanordninger blir også forbudt, det ødelegg den estetiske balansen på eit våpen, og er i tillegg av militært opphav.

 

Alle våpen skal være av stål og tre, og alle fargetoner skal være i brunt eller natur (for treverk) og blånert (stål) - ikkje meir fargesprakende laminerte trestokker, plaststokker og rustfrie løp. då dette ikkje tilhøyrer norsk våpenkultur.

 

(PS: ironi)

Link to comment
Share on other sites

Siden alle miltære våpen har deler av stål har SV bestemt at til sivil bruk er kun våpen av tre og papp (resirkulert selvfølgelig! Hvor ble det forresten av 8-pakk toalaettpapir som het "Gjenbruk"-fikk latterkrampe og rare bilder inne i hodet hver gang jeg så den i butikken) som er tillatt for sivile.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i dialog med Eliseo om dette for en tid siden, strandet igrunnen på prisen. Jeg kunne ikke få tak i hverken Barnard eller Savage til en akseptabel pris (dvs. uten at en norsk importør skulle tjene 100% avanse) og ville ikke begynne å rette til tusener på en Remington - Når da hele kittet til Eliseo koster +1kUSD, kittet til MAK like mye og en T2K vel 3400USD, var det ikke så moro lenger.

 

Her hjemme kan det jo oversettes til

Barnard kasse 8kkr - kan vel slakte en remington til 3-4, men da kommer bm arbeid på 1-2minst..

Eliseo stokk 10kkr

"Supermatch" løp 6kkr

Avtrekk 1k

BM arbeid 3k

 

= 28kkr...

 

På plussiden, det er jo bare en stokk og det er greit å eksportere den. Dette iflg. Eliseo selv.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal importør ha nesten 100%? D

Ikke vanligvis, men på Barnard. Jeg gadd ikke importere den selv. TG-kittet er jo til Barnard, Remington eller Savage.

Savage importøren var mer rimelig, men kunne ikke skaffe en Savage-kasse innen rimelig tid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du må jo nesten se hva det er du ser på. De er jo like bortsett fra hvilken låskasse de passer, R, S, B, AN for Remington, Savage, Barnard, Anschutz.

T bak for tiskudds, AICS magasin.

Du får akkurat den fargen du vil, pulverlakk eller anodisert mot tillegg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kom til å tenke på denne tråden igjen!

 

Hvor billig kan man få det? Jeg mener, 28k høres helt for j****** ut. Må da finnes en billigere løsning enn det?

 

Og hvilkene instanser må man så være medlem av for å kunne søke? Slik jeg har forstått det må man være medlem i litt mer enn bare DFS for å få lov til å erverve et slikt våpen etter den nye loven?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener, 28k høres helt for j****** ut. Må da finnes en billigere løsning enn det?

Du kan bruke en slarkete remington med minimum børsemakerarbeid, og et std. løp fra en av de rimeligere produsentene, en børsemaker som kamrer i full fart med en sliten std. brotsj, og så videre...

Stokken koster fortsatt over 1000USD, så du sliter veldig på < 20kkr. Det kan gå med den $-kursen vi har nå.

 

Poenget med en slik børse er jo ultimat presisjon (ser cool ut teller lite i min bok, iallefall når jeg skal betale)

Da lønner det seg med det beste en kan finne av børsemakerarbeid og et skikkelig matchløp, også Barnarden da...

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ah, sorry, så ikke hvem jeg svarte...

 

En dollar er en dollar på både deler og børse, og frakt er frakt og moms er moms... Å få den satt sammen der borte er nok en god ide uansett,

 

Mer å sikle på..

http://www.6mmbr.com/gunweek091.html

http://www.6mmbr.com/gunweek074.html Eliseo sin egen

http://www.6mmbr.com/gunweek043.html T2K, frister bra mye, men for en pris..

http://www.6mmbr.com/gunweek016.html Tubben selv om T2K

 

Sukk :(

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg har lest alle de opp og ned. Leser faktisk daglig på accurateshooter.wordpress.com som er bloggen til 6mmbr.com :D

 

Men altså. Alt som skal inn fra uniten og alle andre land (untatt noen da, men samma det) må pålegges 25% moms eller hva det er. Er det noen andre gebyrer fordi man importerer et våpen eller noe i den duren?

Link to comment
Share on other sites

jeg har lest alle de opp og ned

Tvilte ikke på det, men det er jo andre her.

 

25% MerVerdiAvgift av pris OG frakt :roll: Men dollaren er lav nå så hiv deg rundt.

Skal heie på deg om jeg får tafse på den.

 

Neuhausen, det er der jeg har falt ned.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om man ikke skal jakte storvilt eller er avhengig av minimal vindavdrift @ mer enn 600m, ser jeg vel liten grunn til å bruke annet enn .223? Ville vel sett hardt og lenge på 6mmBR og 6XC, og 6.5x47, eller for den saks skyld .308. Ikke lett å bestemme seg... 6.5x55 er jo et alternativ også, men da får du lang bolt og rekylen begynner å balle på seg.

Iallefall for min egen del, jeg ser godt hvor mye bedre jeg skyter med .223 enn med 6.5 og det er svært presise rifler begge to.

Ikke er jeg redd rekyl eller napper eller noe slikt heller.

Ser han har en versjon for Anscutz .22LR også, 54 mekanismen - DET blir en dyr salongrifle!

 

Etter å ha siklet på T2K i går kveld, om jeg seriøst var i markedet for noe slikt, og var i nærheten av å ha bruk for det, : T2K!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når regner du løpet som utslitt da? Enkelte mener .223 løp varer 10 000 skudd helt fint, med de kan jo skyte på låver for det jeg vet. Sann BR presisjon er vel borte før 2500 skudd i de fleste kalibere? 1500 i noen.

Alt jeg kunne finne ut før jeg kjøpte min er at .223 har "lang" løpslevetid... Den er antakelig kortere med gørtunge kuler og saktebrennede krutt. Dette er vanskelig å finne på nettet, bortsett fra på kammeret. Her har de blitt påstått (av folk som neppe har sett en 90gr .224 kule) har tildels ekstremt kort levetid. Det er jo og et passende argument i "nei til .223 i DFS" debatten. (Synes jeg ser de sitter i steinalderen og disser han som kommer med bronseøksa: "Nå har vi brukt stein i 100 000 år, og så kommer du her..")

Alvorlig, jeg forventer noe lignede 6.5x55, Hvilket trykk du legger deg på er jo av stor betydning. Jeg tror tid under trykk og temperatur er avjørende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

(Synes jeg ser de sitter i steinalderen og disser han som kommer med bronseøksa: "Nå har vi brukt stein i 100 000 år, og så kommer du her..")

:D

Nei, men hadde jo vært greit med 80-grainere, da har man jo lite rekyl og vindstabilitet! Samtidig som man ikke får skyte så veldig ofte på 600 meter heromkring. Så det går vel!

 

Direkte BR-presisjon er jeg ikke ute etter (selvom det hadde vært greit at den klarte 1/2 moa, hvis det blir noe realisering liksom).

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, jeg er usikker på hva jeg kan ev. gjøre selv, og hva noen andre må gjøre for meg - jeg har ingen spesielle lisenser eller rettigheter sånnsett.

 

Det er Eliseo S1 det er snakk om her. Der skrur man kassa selv med 4 bolter i rammen, ikke noe liming som man bør gjøre med de stokkene der kassa må føres inn i et erme. Det er hvertfall det jeg har kommet fram til etter altfor mange timer med lesing. Dette blir derfor mindre børsemakerarbeid = billigere. Altså med Savage Target Action.

 

Dette er noe jeg slang sammen grovt nå:

Savage Target action $560 = 3080 Kr (Tatt fra Savagearms.com)

Eliseo S1 $950 = 5225 Kr (Tatt fra competitionshootingstuff.com)

Brux 31" Palma $300 = 1650 Kr (Tatt fra bruxbarrels.com)

Phoenix Precision Rear Sight $380 = 2090 Kr (Tatt fra creedmoorsports.com)

T2K Front Sight $300 = 1650 Kr (Tatt fra creedmoorsports.com)

 

... som blir i underkant av 13700 kroner * 1,25 (MVA) ~ 17150 Kr

 

Og dette er som sagt grovt regnet og helt sikkert ikke komplett etter hva man virkelig trenger, eller frakten, for den slags skyld heller

Link to comment
Share on other sites

Hmmm..

 

Ser jo lovende ut, om du faktisk klarer å få tak i en Savage. Jeg tok kontakt med norsk importør og fikk beskjed om at både den og Palma/F-class rifla til Savage var bare å glemme å få importert pga. etterspørselen der borte. Uansett så er veiledende pris ~10-12ggr prisen i dollar.

 

Så import selv er veien å gå. Jeg vet at folk her kjøper løp og låskasser fra statene så det går an.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...