Jump to content

Alternative kaliber med en 7mm rem mag kasse?


Malle

Recommended Posts

Jeg går å grubler på en Veatherby mark V kasse som jeg antagelig kan få kjøpe billig. Nå er det et 7mm rem mag løp montert, men siden jeg allerede har en .270Win, så ser jeg ikke helt behovet for det kaliberet. Hva slags alternativer kan man se for seg på en slik kasse?

Link to comment
Share on other sites

Tja, en helt uendelig mengde forskjellige kaliber faktisk. Det meste med etternavn Win mag, Rem mag, Weatherby, H&H m.m. vil passe, men det finnes noen unntak.

NB! Jeg går ut fra at den kassa bare er produsert i en lengde. Hvis ikke er det noen flere begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

Da kan du dytte inn det aller meste(alt?) som baserer seg på gode gamle .375/.300H&H-hylsa(De over nevnte "kaliber-familiene" blant annet), uten å åpne støtbunnen. Og så vidt jeg vet er det plass til de større og ved å åpne den.(.378Wea.->, Dakota, Rum etc. Altså ting basert på .404 Jeffery, .416 Rigby m.m.)

Link to comment
Share on other sites

jeg har vært i omtrent samme situasjon, men jarg hadde en Remington i 7mm Rem MAg, og ville ha gøvre skyts! etter mye googling og leting, endte jeg opp på det nordiske 358 Norma Magnum, samme hylse som både 7mm Rem MAg og 338 win mag, men åpnet opp til å ta 35cal kuler. Et fortreffelig kaliber, og enda et påskudd er at det er konstruert av en nordmann, Nils Kvåle hos norma.

 

Min fikk nytt løp hos ragnar hansen, lothar walter pipe, setter nå 250grains woodleigh på 10/11mm på 100m om skytteren gjør jobben! min er også gjenget for demper som blir brukt stort sett hele tiden.

 

416 taylor er vel også omtrent en 338 hylse, men åpnet opp til enda større kule enn 358`n!

 

kan hvertfall anbefale 358`n på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

@jeffery: Det har du helt rett i.

 

Faktisk kunne jeg tenke meg en .300 H&H mag av uforståelige grunner. Det var vel en eller annen artikkel jeg leste en gang. Problemet er at kassen er fin som F... og til salgs for en forholdsvis rimelig penge. Jeg tror dette kunne ha blitt et artig prosjekt for vinteren.Jeg liker spesielt sluttstykkegangen og det korte hevarmsløftet. Mulig at jeg blir nødt til å gjøre noe med toleransegrensene mine for rekyl :D .

Link to comment
Share on other sites

sikker på at MkV kassen kommer i kun en lengde?

jeg trodde de kom i standard og lang, men ikke vet jeg.

jeg har kun tafset på min egen Weatherby, som er lang(.300 Weatherby).

 

hvis du vil ha noe annet enn 7mm Rem, men ikke mer rekyl enn .30-06(og fortsatt beholde sluttstykket) er det bare 3 valg:

.257, .270 Weatherby(åpenbare valg siden det er en Weatherbykasse) eller .264 Win Mag...men de gjør neppe noe du ikke kan gjøre med .270'en din.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk kunne jeg tenke meg en .300 H&H mag av uforståelige grunner.

 

Det er på langt nær uforståelig. Har du en lang låskasse så kan du like godt fylle den ut. Den gamle H&H har alt mot seg når det gjelder utbredelse, design og utdater i forhold til moderne kortfete patroner. Men den gjør akkurat det samme. Min egen H&H er traust og gjør det jeg vil ha den til. Jeg har piper til 30-06AI, .30/350RM, .300RSAUM, .308 Norma Mag og .300WM som alle gjør det samme som H&H. Og har skutt eller hatt mesteparten av de andre kandidatene som er både tregere og kjappere. Mulig det er historien bak patronen og at den i dag bare er erklært forbigått av våpenpressekorpset? Ikke vet jeg, men det er ei børse jeg bruker forholdsvis mye og er en av basisene i våpenskapet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...