Jump to content

.308 småvilt.


beech

Recommended Posts

  • 3 months later...
Legger inn et spørsmål her om 308 kuler :

 

Jeg har kjøpt meg en 308 som jeg skal bruke på både småvilt og storvilt hva slags kule burde jeg velge :?::?::?:

må vell også nevne at jeg lader selv :)

 

bruk rhino

er ei ganske hard kule. tror ikke den vil ødelegge så mye av kjøttet på småvilt :D

 

Ehemmm... Rhino ekspanderer ufattelig lett, Det var en av kulene som åpnet raskest og mest brutalt av alle jeg testet i kal .30. Så jeg ville gått for en FMJ til småvilt, 123 grs Lapua eller 150 grs Norma FMJ og Rhino til storvilt. Me jeg har ikke skutt noe med rhino så jeg skal ikke si noe sånn egentlig

Link to comment
Share on other sites

Når kaliberet er 308, så holder helmantel til alt av småvilt. Det kan hende at det finnes sakteekspanderende kuler som ikke rekker å gjøre mye ugang (jeg vet ikke så mye om forskjellige kuler) i f.eks. ei gås eller en hare, men en helmantel gjør jobben og du slipper å være veldig redd for "i stykker skutt" småvilt.

 

Så jeg ville gått for helmantel.

Link to comment
Share on other sites

Er ingen exspert på dette men her er ei kule til småvilt som jeg synes fungerer bra: http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse.exe/browse?BrandID=1657&Brand=Magtech&categoryid=19476&categorystring=9315%20***%20652%20***%2019785%20***%209016%20***%207243%20***

 

Og her en god kule til storvilt, kjenner flere som bruker denne og jeg gjør det selv men i 200grs (3006) å gjør en kjempe god jobb etter min mening :http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=148255

 

Dette er bare noen forslag på kuler jeg synes fungerer bra til det meste av småvilt og til storvilt. Har skutt rev med barens x og det ble ikke store hulle i den. :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med 140-150 grains Barnes-X? Rekker denne å gjøre mye ugang i en småviltskrott?

 

jeg bruker denne kula i .308 (150grs) men ikke til småviltjakt.

har ikke prøvd på småvilt, men på en del andre mål og den ekspanderer ganske så fort og har god effekt(en appelsin eksploderer på 100meter, det kan den vel kansje gjøre med helmantel også?jeg har ikke prøvd).

jeg ville brukt en annen kule, finnes mange gode billigere alternativer.

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Hei

Helt enig i at det ikke er noe i veien for å bruke 308 til småvilt, selv om det heller ikke er det mest ideelle kaliberet til slikt. Har skutt noen få ryper og en del harer med 308 og Remington UMC, og ikke opplevd kjøttødeleggelse av betydning. Kalibertynt hull i rypa, og ingen "sprengning". Dessuten har jo 308 betydelig mindre vindavdrift enn vanligere småviltkalibre, en klar fordel i rypefjellet!

Link to comment
Share on other sites

tror kansje at jeg blir og gå for oryx :/

 

I og med at du lader selv er det mange kuler som kan være av interesse. Oryx er ei god kule og du gjør nok ikke noe galt med å velge denne, men det finnes nok kuler som er "snillere". Jeg lader ikke selv og skyter med ferdigrulla oryx da dette er "et sikkert valg" for oss ikkeladere.

 

En kompis av meg er veldig fornøyd med rhino kula (solid shank tror jeg den heter), og det er mye spennende av homogene kuler som f.eks. barns tsx. Det er en fin tråd på kammeret om kuler som er tatt ut fra elgslakt, og leser du denne kan du få enda mer info om kulevalg til storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...