Jump to content

PPK/E Har noen erfaring med tuninig av disse?


O.J

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med tuning av PP eller PPK? Har en original ppk som jeg håper noen kan gi meg noen hint til hva som kan gjøre dette til et bedre våpen. Skal brukes i spes felt, og slik som det er nå er det et sinsykt hardt avtrekk og faste sikter.

 

Hva kan gjøres? Hvem kan det? Hva har folk gjort selv?

 

OJ

Link to comment
Share on other sites

Som gammel tilhenger av PP og PPK, så skjærer det meg i hjertet at du trenger hjelp med avtrekket. Før var det bortimot utenkelig at en PP hadde dårlig avtrekk.

Stillbart baksikte for for disse pistolene er det ikke mange som lager nå om dagen, jeg kjenner i alle fall ingen. Men siden du har en PPK/E... De eneste PP'ene som passer inn i min Walther-religion er eksemplarene fra Walther selv og franske Manurhin. E-utgaven er produsert av ungarske FEG. Jeg har prøvd mange FEG-pistoler, og de var ikke mye å skryte av. Kanskje din er bedre, jeg har ikke fulgt med de siste årene.

Så til saken. Stillbare sikter kan du få fra Millett eller PSI (TPU- eller SPR-utgavene). Ingen av dem passer rett i svalehalesporet på din pistol, men det kan er børsemaker ordne. Og han må du til i alle fall dersom avtrekket er for hardt. Siden du spør, så regner jeg med at du ikke har fagkunnskap nok til å gjøre den jobben selv. Ikke bli sur for det, få har slik kunnskap, selv blant vanlige børsemakere.

Hvem er god med pistol i dag? Jeg har hørt pene ting om Børse-Lars, men Kammer-medlemmer kan sikkert gi deg informasjon om andre som er i stand gjøre en kompetent pistoljobb.

Nå skal jeg være frekk. På sikt - kvitt deg med E-modellen og få tak i en PP fra Walther eller Manurhin. Helst i 32 ACP (7,65) hvis programmet du skyter tillater det. 380 ACP (9mm Kurz) er mye vanskeligere å skyte med.

 

Hilsen fra en Walther-sentimental tulling.

Link to comment
Share on other sites

Vesper: Takker og bukker for et kjempe svar, med personlige meninger og faglig forklaring. Fryktet en liten stund en overmaling, med beskjed om å slutt å tulle, lær deg heller å skyte. At E modellen er en FEG og at du ikke synes noe varme tanker om dette, kan være grunnen til at ingen har ønsker som mine, eller lave tanker om sin pp/ppk.

 

TargetMaster: Jeg er av typen som sikter på det jeg vil treffe. Forlegging av sikte blir som å skyte i grusen for å treffe leirdua for min del. Jeg får det bare ikke til.

Link to comment
Share on other sites

:roll: Faste sikter på PP / PPK er vel ikke noen problem hvis den treffer midt i? Jeg har en PPK i 7.65 og den varierer jo litt med forskjellig ammo, men med Remington går den ganske presist på 25m.. (Bedre å finne ammo som går rett på istedet for å måtte 'justere' på faste sikter!) Sideveis har du jo mulighet til å justere litt med orginalsiktene.

(Er forøvrig enig med deg i at du skal treffe det du sikter på uten å måtte ha en forleggningstabell for forskjellige våpen....)

Link to comment
Share on other sites

Med disse pistolen treffer man det man sikter på nå avstanden er slik de er beregnet for (kort hold). Dette er kortholds politivåpen beregnet på nærkamp situasjoner 8) Tror neppe at røverne sto i ro på 25 meter :lol:

Vel, PPen(ulmprodusert, 32acp) jeg hadde gav godt under de kjente 2" på 25 meter med riktige ladninger, og avtrekket var bra, selvom det ikke var helt i "matchklasse". Altså er jeg ikke helt enig i at den kun egner seg i telefonbokser og smale smug, selvom den ikke er like lettskutt som f.eks en godt bygget 1911. Rett utav esken tør jeg å påstå at en PP er lettere å skyte med enn de fleste gamle krigere(umodda 1911er, lugere, walther++), sammenlignet med moderne "banemilitærpistoler" kommer den selvfølgelig ikke langt. Men dette er nå min mening.

En noenlunde brukbar skytter har ikke vansker for å skyte godt med en PP, PPKen oppfatter jeg som litt mer kilen og illsint, men det er bevist på diverse NM spesialfelt at enn PPK kan gjøre jobben den også.

Link to comment
Share on other sites

joda, det er "lommepistoler" vi snakker om, poenget mitt var bare at de faktisk er mer brukbare til skyting enn folk ofte tror. også på hold over to meter! vi er nok ganske så enige, men jg mener at vi bør oppmuntre folk til å eie slikt ved å fortelle dem at det faktisk går an å treffe noe med de!

Link to comment
Share on other sites

nå driver vi å drar denne tråden ganske langt OT... men vanligvis velinformerte kilder har fortalt meg at PP/PPK i 32 ike er noe egnet våpen for "moderasjon"- grunnet rask "opplåsing" og mye lyd utav utkasteråpningen. som sagt-jeg har ikke prøvet selv, dette er annehåndsinfo. 22lr pp/ppk er jo kjent for å trenge litt hvass ammo for å fungere, så jeg vil tro det stiller seg litt annerledes her.

 

til trådstarter: jeg ville gjort en modifiksjon som jeg pleier å gjøre på alle automatpistolene mine: polering av glideflater, støtbunn og materampe. dette er med på å minske friksjon, og bedrer funksjonering. bruk fint bryne og fint smergelpapir, ikke knekk hjørner, ikke endre vinkler, kun en lett polering av overflater som glir mot andre deler/ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

bare hold deg laangt unna inngrepsflatene i hanen og searen. avtrekksarmen og gods den glir imot kan med fordel poleres, teoretisk sett kan dette minske avtrekksfriksjon noe, men det er ikke sikkert du merker noe til det. jeg gjentar: ikke rør inngrepsflater om du ikke vet 100% sikkert hva du driver med.

 

flater som kan poleres er:

-sleideføringer på rammen, og tilsvarende kontaktflater på sleiden.

-oppspenningsflaten på hanen, og flaten den kontakter på sleiden, undersiden av sleiden der patronene "rir"

-glideflater på siden av avtrekker og som nevnt avtrekkeroverføringer, men for tredje gang, ikke inngrepsflater!

-materampen kan poleres, men husk å ikke knekke kanter eller endre vinkler. kanten mellom rampen og kammeret skal ikke være skarp, men det er lett å ta for mye om du runder av denne, så la den være om den ikke er knivskarp.

-støtbunnen i sleiden bør ikke være grov, men atter en gang skal du kun foreta en overflatepolering, ikke ta gods på noen måte som kan måles.

 

dimensjonsendring er fy, kun glatting av overflaten på alle stedene du polerer, du skal ikke skape slark, kun lette funksjonering.

 

legg gjerne litt molybdenfett på inngrepsflatene, og ta maaange tørravtrekk. dett vil føre fil en viss innsliting av avtrekksflatene, og det kan hjelpe noe.

 

reduksjon av slagfjæren kan muligens hjelpe, men kan også lett føre til klikk. skaff en ekstra fjær, og klipp denne, spar originalen.prøv gjerne noen nye avtrekksdeler om vanlige pp/ppk/ppk-s deler passer, det kan hende det gjør susen uten å slipe istykker noe. numric/gunpartscorporation har hatt deler noenlunde rimelig tideligere, og de sender sålenge du bestiller for under 100 dollar. Stenvåg er importør, men en ny del koster nesten like mye som en halv pistol om du kjøper av ham.

 

husk at det kan hende deler må tilpasses...

Link to comment
Share on other sites

På PPK/E min løfter/skyver avtrekkeren tennstemplet opp/fritt under avtrekket.

Jeg har fått en verktøymaker til å lage en tennstempelløfter, som presser tennstemplet i øvre/fri stilling hele tiden.

Lik den som står i våpenet, men med løfteren fast i øvre stilling. Fungerer fint på min.

Dette halverte avtrekksvekta på min PPK/E.

Har også polert avtrekksdelene.

Du vil forsatt ha nedspenn sikringen inntakt, så våpenet blir ikke mindre sikkert enn andre PPKer

 

Min går best med S&B sin ammo.

Clarry sine kuler er de jeg har fått til å gå best(hjemmelading)

Kaliber på min: 7.65/32acp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...