Jump to content

Våpenskap


Hornet

Recommended Posts

Dersom jeg har forstått alt rett har det nå blitt sånn at alle med registreringspliktige våpen er nødt til å kjøpe seg våpenskap. Lurte i den anledningen på om noen av dere her inne kan svare meg på om man også er nødt til å bolte skapet fast i veggen? Og om det var noe spesielt annet utover dette man må huske på.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hornet og velkommen til Kammeret!

Kravet til fastbolting er omhandlet i forskriftene for godkjenning av skapet. Det følger med en bruksanvisning for det aktuelle skapet du kjøper, følg det som står der. Hvis skapet veier mindre enn 300 kg skal det boltes fast. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Hornet og velkommen til Kammeret!

Kravet til fastbolting er omhandlet i forskriftene for godkjenning av skapet. Det følger med en bruksanvisning for det aktuelle skapet du kjøper, følg det som står der. Hvis skapet veier mindre enn 300 kg skal det boltes fast. :)

 

Takk for det og takk for svar :) Da satser jeg på innkjøp/ bestilling av skap imorgen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=78130

kjøpte akkurat dette skapet. Fint lite skap til en veldig fin pris, passer bra for meg som bor i en relativt tight leilighet.

6 boltehull i det, 4 av 6 må brukes for at det skal være "godkjent", størrelse på boltene står det ikke noe om, men det anbefales 12mm på den plansjen som er med skapet.

Link to comment
Share on other sites

Greit skap det kimjorgen. Mente du å spørre om hva du bør bruke av dimensjon på boltene? Med normalt feste (i vegg / gulv) så vil vel 8mm fungere bra nok. Men anbefalinge bør jo holdes, og det er normalt ingen grunn til å bruke mindre bolter? Og du bør vel også vurdere å bruke 6 fester hvis du kan.. Ikke mye ekstraarbeid for deg, men utrolig mye mer arbeid for en kjeltring! Pass iallefall på at feste i bakvegg er bra hvis du skal bruke mindre bolt-dimensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp 2 like skap. Sett dem rygg mot rygg i hvert sitt rom.

Bruk gjennomgående bolter. Skap-vegg-skap.

Kjeltringene får et svare strev med å få tatt dem med seg.

Ved bruk av vinkelsliper tar det dobbelt så lang tid å få tak i våpensamlingen.

Har aldri skjønt disse som anbefaler å kjøpe 1 stort skap.

(legge alle eggene i en kurv).

Selv har jeg ammo i det ene skapet.

Link to comment
Share on other sites

Mjaaa, 2 like skap i hvert sitt rom, da må jeg desverre, enten fjerne kjøkkeninnredningen, eller spørre nabodama pent om jeg får plassere et skap inne hos henne.

 

Selv mener jeg 8mm ekspansjonsbolter i betongvegg bør holde, mener å huske ifra arbeid at 10mm bolter har en uttrekkskraft på 1200kg(?)

Anbefalt var fra 12-16mm, det hadde du knapt nok fått løs om du hadde hatt en traktor til å dra med, så det ser jeg som "unødvendig".

Desverre er 4 av de 6 hullene i bunn av skapet. Jeg sa til samboeren at jeg ikke hadde noen planer om å ta hull i parketten, noe hun overraskende nok ikke var veldig uenig i.

Så jeg nøyer jeg med 2 bolter i betongvegg, desverre ikke i henhold til "fg-reglementet", men våpnene blir utilgjengelig for uvedkommende

Link to comment
Share on other sites

:wink: Med to bra veggfester sliter nok de fleste med å få løs et sånn skap vil jeg tro ja! Regner med at du ikke setter skapet rett på parketten? Skapet 'sitter' utrolig mye bedre hvis du bruker en skumgummi / gummitape mellom bunn og gulv. (Limside mot skapet!) Med en sånn tape slipper du også skader på gulvet. (Ikke bruk dobbeltsidig tape! Når den har sittet en stund følger parketten med hvis du må flytte skapet!)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...