Jump to content

Spørsmål ang. konverteringskit (9mm til .22)


donald

Recommended Posts

Hvordan går man frem hvis man ønsker å kjøpe et 9mm våpen, men skal kun bruke det som .22 da du også kjøper konvertering?

 

Her tenker jeg mest på regler iht. politiet.

 

Jeg har innvilget tillatelse på 9mm, og .22 .... og har kjøpt én 9mm pistol.

Kan jeg ikke kjøpe en 9mm til, for å bygge den om til .22 da?

 

- donald

Link to comment
Share on other sites

:? Nei, du kan ikke kjøpe fler våpen enn det du har tillatelse til. For å få tillatelse til flere våpen i samme kaliber må du søke om reservevåpen, dvs at du må dokumentere at du har tilstrekkelig aktivitet. (Da må du ha deltatt på endel stevner...) Det virker som du kanskje har vært litt for rask i ditt våpenkjøp? Vet ikke om det er en idé å selge 9mm du har og kjøpe en ny som du kan bruke ombygningssett på? Du må da uansett søke på nytt... Men det beste tipset er jo fortsatt at du kjøper en bra .22 pistol i tillegg til 9mm'en!
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper konverteringskitet og "vertsvåpenet" i 9mm fra samme forhandler kan du vel få forhandleren til å bare gi deg ramma fra 9mmen og .22-kitet, mens hun beholder 9mm-toppen? Med mindre dette vil medføre en masse tungvint papirarbeid for en forhandler? Kjøper du fra en privatperson og har et våpenkontor som er tilsnakkende kan du kanskje få til en avtale om at du leverer inn 9mm-toppen til hogging :cry: , eventuelt selger den til noen som av en eller annen grunn har ervervstillatelse på en sånn en. Dette er en såpass uvanlig problemstilling at det antagelig er best å spørre på våpenkontoret ditt, jeg håper du sogner til et av de fornuftige...

Link to comment
Share on other sites

Dette er egentlig ikke noe problem hvis du kjøper et 22-kit til Tanfoglion. Du legger inn søknad om ombygningssett til 9 mm'en, og oppgir som formål øvelse/kokurranser. Jeg har en Walther GSP der 22 løpet er registrert som hovedvåpenet, og 32 løpet som "våpendel ombygningssett", men så er jo våpenkontoret her "fornuftige" (unntatt da jeg skulle registrere en 22 rifle jeg har hatt på hytta i alle år under våpenamnestiet i fjor. Hytta ligger 2,5 timers gange fra bilvei, og jeg har pleid å ta med sluttstykket hjem. Dette var ikke nok for dem, de måtte se børsa også, det hjalp ikke at jeg påpekte jeg måtte bære den 2,5 timer frem og tilbake for det).

 

Mvh Istmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...