Jump to content

Brukererfaringer med Forster og "O" presser


Mauser M03

Recommended Posts

Jeg er veldig fornøyd med min CoAx. Den justerbare hylseholderen er nyttig ved eksperimentering med snåle kalibre/hylser osv. Med hetteisetteren føler jeg at jeg har full kontroll.

 

Ulempen er en noe stiv pris i forhold til mange andre. Man må jo også ha klemmuttere til diene. Har man så justert noen dier er det raskt å bytte dem i pressa.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Brukte O-presser før jeg hadde eget utstyr. Siden har jeg ikke hatt behov for annet enn en Dillon 550B og CoAx.pressa. Og de har jeg hatt i 15-16 år. CoAx-pressa brukes til jaktammo og eksprimentering. Dillonpressa tar seg av mengdene. Om det har noe fore seg vet jeg ikke, men CoAx-pressa skal jo være "flytende" når det gjelder innretting av hylsa mot diene.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Koaks-pressa ble konstruert i en tid die-teknologien ikke var kommet så langt som i dag. Jeg tror ikke ei koakspresse er nødvendig for å produsere rette patroner (jeg vet Noen™ har vunnet BR-stevner med den billigste C-pressa til LEE...), men koaksen er likefult ei lekker presse. Dette tror jeg til syvende & sist har en del med fetisher å gjøre; liker man koakspressa til Forster tilstrekkelig godt, er det den man kjøper og forsvarer valget til siste åndedrag. Det samme kan jeg si om LEEs Classic Cast O-presse, bortsett fra at den koster 1/3 av koaksen.

 

Velg det du føler er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene :)

 

Jeg kommer vel til å skaffe meg den pressa (Dvs, ønske meg til bursdag... :) ...) Gir den ikke bedre presisjon så er det flere ting som virker positivt med pressa. Håper jeg ikke blir skuffet. Har ladet i 20 år og klart meg fint uten, men er rammet av kronisk "må ha syke"...

Link to comment
Share on other sites

harrellspressx300.jpg

Siden utstyrsfetisher ble nevnt drar jeg fram denne her. http://www.6mmbr.com/harrellscombopress.html

Har siklet på den en stund, men RockChuckeren fra 80tallet bare lader mer og mer presise patroner, til tross for slark både her og der. Gode dier er visst cluet.

Når jeg neppe får ha Harrelsen i stua heller, men må skru den på den kjipe IKEA benken på laderommet - så får det være, ennå...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har brukt coax en del i da jeg starta med hjemmelading i forrige århundre, men blei fort lei av å gjøre ting tungvindt.

Skal en lade mer enn noen få skudd blir den pressa litt for sein å bruke, da du bare får gjort en ting av gangen.

Har ei o-presse med knallmagasin og får hylsene pressa med ny knall i en opperasjon, det går betydelig fortere enn med coax'en.

 

Men lader en få patroner til flere rifler er den sikkert helt super, det går snart å skifte dier i coax'en.

Link to comment
Share on other sites

...hmmm...sikle, sikle...tenk..nei...sikle, sikle... :)

 

Jeg bruker en RL550 til mengde lading. Syns Forster pressa ser OK ut å bruke fordi det ikke er noe i "veien" som det er på "O" pressene. Har ladet endel på en Lymann "O" presse og en "C" presse og liker at det er mer åpent.

Får vel investere i skikkelige dier også... hvem har det bredeste utvalger i skikkelige dier?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tar opp igjen denne tråden...

 

Nå har jeg hatt Co-Ax'en min en stund. Jeg har prøveskutt ammo ladet i en "C" presse med std. dier, std. dier i Co-Ax'en og forster dier i Co-Ax'en (Ref. start av tråden). Forskjellene er ikke slående, om det er noen. Men, pressa er jeg meget fornøyd med. Det er så bra moment i den at datt'ern min på 3år klarer å size 30-06 hylser... :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gikk fra ei Redding Boss-presse og over til en Co-Ax for endel år siden. Boss'en var bra den, hva gjelder "retthet" på pressede hylser, (målt med kulekastmåler,) var det omtrent nada forskjell. (Derimot var det en vesentlig forskjell på "rett-heten " i de forskjellige die-ene.) Likevel liker jeg Co-Ax'en svært godt og ville ikke byttet med noe annet. Bruker å lade ganske små partier av gangen, og da er Co-Axen velsignet enkel pga at man så enkelt bytter dier. (Vet Hornady har sin Lock-n-Load, og Lee sin Breech-Lock patent, men Co-Ax måten synes være enklere og bedre.)

Hette-isetteren er bra når man får den innstillt, men bruker som regel en håndholdt RCBS pga at jeg vil helst slippe å nevle med fingrene med hettene.

Et minus er at ved bruk av ikke-Forster dier så er som regel låse-ringen for smal. Men den ekstra kostnaden med ekstra låsering går ca. opp-i-opp ved at man ikke trenger ekstra hylseholder. Sinclair sine ringer i rustfritt er virkelig fine og passer perfekt.

Av og til bør man bruke noen få dråper olje på glideflatane for å opprettholde pressa "super-smooth". (F.eks. Super-1)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...