Jump to content

Leverevolution i 45-70


marlin .45-70

Recommended Posts

Har hørt at kulene ikke "har holdt sammen" ved treff i dyr!

 

Noen som har andre erfaringer?

 

Vell, det er alltids i .30 kaliber og en litt røff test, men skjøt de i en 25 liters dunk med vann på 100 meters hold, ganske slapp ladning. Det eneste jeg fant igjen va en soppformet liten blykklump. Ergo, den holdt ikke sammen den testen....

 

Men har sent noen slike til Leivvidar her på forumet, som har testet kuler i vått papir, men tror ikke han fikk testen den....

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at kulene ikke "har holdt sammen" ved treff i dyr!

 

Noen som har andre erfaringer?

 

Der var en stor test av .458 kuler i Våpen Tidningen for en tid tilbake der denne kulen kom ganske bra ut.

(Testen var vel gjort med 450 Marlin og derfor litt høyere hastighet enn .45-70)

Mener der var gjort grundige tester både på kort og langt hold.

 

Hilsen Christopher

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke så godt til 45-70, men i 444 så nærmest eksploderer disse kulene i våte aviser på 50 meter (265 grs kule i ca 700 m/sek),

hadde de gått gjennom en hjort så tror jeg resultatet hadde blitt brutalt, men en 45-70 har vel noe lavere fart vil jeg tro og villa kanskje holdt bedre sammen..?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at kulene ikke "har holdt sammen" ved treff i dyr!

 

Noen som har andre erfaringer?

 

Der var en stor test av .458 kuler i Våpen Tidningen for en tid tilbake der denne kulen kom ganske bra ut.

(Testen var vel gjort med 450 Marlin og derfor litt høyere hastighet enn .45-70)

Mener der var gjort grundige tester både på kort og langt hold.

 

Hilsen Christopher

 

 

Jeg mener å huske at kula ikke kom så godt ut jeg... Men nå er det en stund siden jeg leste den artikkelen.

 

Var Woodleigh 405 grains og Swift 350 grains som kom best ut, såvidt jeg kan huske. Dunt at disse kulene er så svindyre. Helt annen pris i statene. Hvordan er det å bestille kuler fra MidwayUSA?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at det var swift og woodleigh som toppet testen, men jeg ble egentlig positivt overrasket over

hvordan denne kulen så ut etter diverse harde tester. (Restvekt fra 75% og oppover)

 

Har jaktet med 405 graineren til Woodleigh som er ei super kule, men kunne tenke meg å prøve noe som kanskje kan gi litt flatere kulebane...

 

Tenkte å gi den en sjangse på litt papp, og går den slik jeg håper blir den forhåpentlivis testet på rådyr og hjort i høst:)

Hilsen Christopher

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...