Jump to content

Sabatti combi, noen erfaringer med denne ?


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Har nå så godt som bestemt meg for en Sabatti combi i 12/ 7-57 r. Noen som har erfaring med denne ? Hører gjerne om minussider om de finnes før jeg handler. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Sabatti lettvekter 12-76/7x57R for 9 år siden, og har aldri angra. Rifleløpet går godt, og har ingen varmespredning. Rifleavtrekket er også lett og godt. Den lette vekta gjør at børsa er lett å bære på. Eneste minuset jeg kan komme på er at rekylen med 76mm patroner er heftig, men slike patroner er det selvfølgelig frivillig å bruke. Kjenner forsåvidt ikke rekylen under jakta heller.

Link to comment
Share on other sites

jeg har AKKURAT vært på lensmannskontoret for å høre om søknaden som ble levert på mandag var behandlet. Nei den lå der ubehandlet. Sa at det hastet litt, og spurte pent om det var mulig å få det til iløpet av dagen idag kanskje, fikk beskjed om å sette meg å vente litt, så skulle de se på det. Da var det i orden iløpet av et kvarter.

Det var forøvrig en sabatti kombi 12-76/7x57R det ble søkt om, så denne skal hentes i butikken om fåå minutter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja, nå ble det Sabatti på meg også. Mulig "Jonathan" også kjøper. Begge i 7x57r. Så nå er det vel snart på tide og starte en Sabatti tråd da vel ? :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Kimjørgen, betalte 8900.00 beste tilbudet om vi tar med de fleste i område her nede. Winge våpen, Jaktdepotet og jakt og friluft Arendall. Den har ventilert skinne, og noen videre betegnelse ut over det har jeg ikke.. Men stoler såpass på den våpenhandleren jeg bruker at de ikke selger meg no "dritt"

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Utifra de erfaringene blant mine kompiser som har Sabatti så tror jeg nok det. Gledermeg til jeg står med den i hånda :D:D

 

Takk for det "Raudnakke".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sånn en. Fineste børsa jeg har. Lett og fin og veldig håndterlig, med flott treverk. Jeg har satt på en Docter rødpunktsikte, et sånt kjempelite et - tror det kalles verdens minste. Fungerer veldig bra, rødpunktet justerer lysstyrken automatisk etter lydsforholdene. Det eneste minuset er at den røde prikken kan lyse litt sterkt etter min smak, sånn at det kan være litt vanskelig å ta storviltprøven med den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sånn en. Fineste børsa jeg har. Lett og fin og veldig håndterlig, med flott treverk. Jeg har satt på en Docter rødpunktsikte, et sånt kjempelite et - tror det kalles verdens minste. Fungerer veldig bra, rødpunktet justerer lysstyrken automatisk etter lydsforholdene. Det eneste minuset er at den røde prikken kan lyse litt sterkt etter min smak, sånn at det kan være litt vanskelig å ta storviltprøven med den.

 

 

Har nettopp montert det Docter-siktet på Marlinen min. For å unngå at det lyser så mye, har jeg satt en bit av en sort klistrelapp over lyssensoren foran, slik at siktet blir dimma litt. Da blir prikken rund og fin, og akkurat passe lys.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og hentet min, og prøveskutt litt på leirduer med den:)

Litt skruing på meopta'n, men traff da litt også, går iallefall kjaapt og komme til skudd med rødpunkt.

Hadde det ikke vært for avskrekkende pris på rifleammo hadde også det blitt prøvd idag, men kjører noen mil ekstra og kjøper imorgen.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Jonathan, ja da får du gratulere da. Håper vi ser forskjell på dem etterhvert :lol: Skal bli gøy og prøve. Har ikke skutt med combi på sikkert 15 år så da var det vel på tide. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var lurt. Det skal jeg jaggu prøve. Har du fått det til sånn at prikken er såpass dimmet at du ser å plassere den i blinken på 100-metern?

 

Når jeg plasserer dot'en i svarten på halvmeterskiva på 100 meter, får jeg en fin, svart ring rundt den. Utrolig behagelig å skyte med. Er bare å blende med lapper, teip el liknende til du synes dot'en er passe lys til ditt bruk.

Link to comment
Share on other sites

@Graahund, Jeg ser frem til å prøve kombien, siden jeg aldri har brukt kombi ute på jakt før. Tror nok at jeg må ta noen skyteøkter på banen først... :D Gleder meg veldig!

@Jonathan, ja da får du gratulere da. Håper vi ser forskjell på dem etterhvert :lol: Skal bli gøy og prøve. Har ikke skutt med combi på sikkert 15 år så da var det vel på tide. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Da tar vi et par dager i sammen på Enebakkbanen. Der er det kjempemiljø :D Har ikke skutt mange skudda med combi jeg heller så det trengs nok :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nå har endelig combiene kommet fra levrandør. Kan ikke si annet at jeg gleder meg litt. Har aldri hatt combi før. Søknader og alt er i orden, så det er egentlig bare og hente. "Jonathan" sin er og kommet. Bra greier :D . Håper "Jonathan legger ut bilder så dere får se. Ble litt unge igjen nå gitt. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nå er Sabattien kommet i hus detta var gøy. Har aldri hatt combi før. Den heter forøvrig Sabatti forest. Fikk gutta på Landerø til og montere Sako quad montasjer og satte en Bushnell 3-9x40 på toppen. Men jeg holt på og få hjerteinfarkt da jeg hørte prisen på 20 stk norma oryx. Nesten 650,00 kr. Da ble det Sellier og Bellot i steden til omtrent halve prisen. Men combien var lett og fin og lå veldig godt i oppkastet. Pen i treverket var den og uten at det betyr noe som helst. Skal bli artig og skyte den inn på mandag på Enebakkbanen. Nå er det bare Jonathan igjen så har begge fått sine combier. :D:D

 

Til slutt vil jeg takke gjengen hos Magne Landerø for utmerket sevice. Det er bare fryd og gammen og komme dit. De får til det meste uansett hva jeg ber om. Møter bare blide fjes, uansett hvem jeg treffer på der oppe. BRUK LANDERØ :D:D

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sabatti forest, og som du skriver, så koster norma flesk (7x57r?). Har kun skutt med S&B ammunisjon i den, og det fungerer veldig fint. blyspiss/helmantel går relativt likt, brukte helmantel på de 30 treningsskudda, og blyspiss på oppskytinga. Måtte ha 2 forsøk, traff ytterkanten på ringen med det ene skuddet den første gangen. Da skaut jeg oppskytinga rett etter treningsskudda.Venta i ca 10min før jeg prøvde neste gang, så børsa fikk bli skikkelig kald. Da hang alle skudda sammen midt i:)

Kos deg med en flott ny børse :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Var ute og skøyt inn combien i går. Og det var en positiv opplevelse. Jeg skøyt relativt raskt 6 skudd uten at den overhode kasta eller spredde skuddene. Det er vel takket være det frittliggend løpet. Men jeg merket stor treffendring fra partisan (11,3gr) og til Sellier & bellot . 11,3gr. Men det er jo bare og konstatere og ta konsekvensene av det. Altså skyte inn med jaktammo etter og ha brukt helmantel. Tok skytterprøven med det samme og det gikk greit. Så alt i alt, meget fornøyd med Sabattien :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...