Jump to content

vilket vapen bør jag køpa? 308 eller 30.06????


sven

Recommended Posts

hejsan. Har tænkt att køpa ett nytt gevær men vældigt osæker på vad.

De som de står mellan ær 308 och 30.06

Jag ska anvænda de till elg jakt. Jag køper all ammo

De jag vill veta ær føljande.

1 Vilket ær de mest precition i

2 vilken passar bæst att skjuta med på lång och korta avstånd med.

3 vilken kan man montera ljud dæmpare på? hørt olika dær. Går de på kort pipa eller lång eller endast 308 eller endast 30.06

4 pris skillnad på øvninga ammo samt jakt ammo på 308 o 30.06

5 vilka fabrikat bør man styra undan med tanke på kvalitet och køp av delar

6 rekyl

7 vikt

8 sikte montering ( går de med vilket som helst till 308 eller endast bestæmd max læng tex)

9 Halv automat eller vanlig

10 Vilken førstorning på kikkert bør jag vælja.Skjuta på avstånd från 0- 180-190m.Ska kunna skjuta på långa och korta avstånd utan att se bara en stor ælgpæls på 30 meter och børja leta vart jag siktar liksom hehehe

11 Vad menas de som står på kikkert tex 3-9x50 eller liknande

Ønskar endast svar på dessa frågor. kort och enkelt nummrerat.hehe

På førhand tack

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1. Begge er like presise - Det er skytteren som er svakeste ledd.

2. Til jakt har det ingen betydning om du velger 308 eller 3006. Skal du skyte på lange avstander (over 800m) ville jeg valgt 3006.

3. Begge. 3006 trenger mer løp for å benytte seg av hele potensiale, men du får høyere fart på kula kontra en 308, men med mer munningsflamme.

4. 3006 er dyrere, men ikke betydelig vis du skal bruke den til jakt. Skal du skyte mye "sparer" du litt ved å velge 308.

5. Alle rifler som selges har god nok presisjon til storviltjakt. Krever du 1cm samling på 100 meter så bør du snakke med en børsemaker og/eller banken din :)

6. Det er betydelig mer rekyl i 3006 etter min mening. Med lyddemper så forsvinner mye av rekylen. Rekylen til 308 er helt ok. Ikke alt for mye, men jeg ville ikke hatt den letteste rifla i det kaliberet.

7. 308 kan benytte kort låsekasse, og dermed også redusert vekt kontra 3006. Ut over det er det ikke noen forskjell. Reduserer du vekten på rifla så øker rekylen. Her må du velge hva du liker.

8 ?

9. Bolt! :)

Link to comment
Share on other sites

nummer 8 så blev de lite rart men hørt att den har kortare løp och kasse,så tænkte på længden på kikert.Hørt att man måste hålla sig inan før en viss længd på 308 vilket jag absolut tror ær bara tull prat. Annars var de bra svar du gav. Tusen tack

Link to comment
Share on other sites

9: Boltrifle ville jeg gått for. Føles mer sikkert da man må ta ladegrep for å få patron i kammeret. Halvautoen kamrer jo ny patron umiddelbart etter skudd. Som regel fyrer man et skudd og venter en liten stund. Etter hva jeg har hørt, er det mer "finmekanikk" i en halvauto, noe som for meg betyr økt vedlikeholdsbehov. I tillegg har jeg også hørt at halvauto ikke alltid klarer å oppnå samme presisjon som boltrifler. Blir noe synsing her, men...

 

10: Den typiske elgkikkerten er med forstørrelse 1,5-6x40. Her finner du elgen både på kort og langt hold. Trenger du mer enn 6x forstørrelse på elgen så bør du ofte la være å skyte, for da er holdet langt! Tenk over hvordan forholdene er der du skal jakte, om du har fast område. Er det store åpne flater er det greit med større forstørrelse. I tett skog med små lysninger hvor elgen kan passere på veldig kort hold, så er det forstørrelse fra feks 1-5x20 som gjelder for mange. Mange bruker også rødpunktsikte, men det er feks gjerne hunderførere og ettersøksjegere. Sjekk Swarowskikikkerter om du har råd til det. http://www.mamut.net/vestlandetjaktutstyr/subdet4.htm . Her har man feks 1,7-10x42 og 3-18x50. Skulle vel oppfylle de fleste ønsker! Men helvete så dyre....

 

 

11: 3-9x50 er en kikkert for mer universal bruk. Mange bruker de til alt, fra rev til elg og på fugl i topp. 50 lysåpning gir bedre "nattsyn" enn 40, men det avhenger mer av pris enn størrelse. En Tasco til 800,- med 50 lysåpning er neppe bedre enn en Zeiss til 15 000,- og 40 lysåpning!

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack ko-stens de var bra førklarat. Ær ny børjare på kulvapen men haft hagel en stund och de sitter de mesta som man bør kunna.Har halv automat en beretta som ær helt topp. Vældigt førnøjd med den men de ær som du sæger fin mekanik och nær man skjutit så væntar man ju en stund igen så de blir bolt på kul vapen ja.

Tusen tack før svaret. Har fått en del svar både hær inne och andra platser så de hæller nog mot en 30.06 tror jag men ska vænta lite till innan jag bestæmmer mig.

Link to comment
Share on other sites

1: helt avhengig av våpenmerke, løpskvalitet og ammunisjon. du får god presisjon i både 308 og 3006 med de riktige komponenter. det kan jo nevnes at 308 brukes som skarpskytterkaliber i både forsvaret og hos politiet i store deler av verden.

 

2:det samme som over. ikke mye som skiller dem her.

 

3: kan ha lyddemper på begge. dette demper både lyd og rekyl. i hardt ladede patroner i 3006 er det mer krutt og tyngre kuler, noe som gir mer smell og rekyl. dvs: 308 er mer behagelig å skyte med. med demper er det ikke noe problem med noen av dem.

 

4: prisene er temmelig like på ammunisjon. stor tilgjengelighet, og forholdsvis rimelig ammo. både til trening og jakt.

 

5 har selv dårlig erfaring med amerikanske våpem, men vet at mange ser annerledes på dette. liker best tikka og sako. både pga og kvalitet.

 

6: mindre rekyl i 308. dette pga mindre krutt.men med full hylse og 200grs kule, er det litt fart i 308 også. dette kommer mest an på våpenet. ei lett børse sparker mer enn ei tung rifle. har du tenkt å sette på en demper, er ikke dette noe problem uansett i disse to kaliberne. og demper anbefales på det sterkeste!

 

7: kommer helt av på våpenet. mange forskjellige modeller fra alle fabrikater.

3006 har lang låskasse enn 308. noe som gir litt høyere vekt.

 

8: spiller ingenrolle hvilket kaliber du har.

 

9:boltrifle er nok å foretrekke som første rifle.enkelt og greit.

 

10: en 3-9x40 er helt ok. det beste er å prøve å skyte med rifler med forskjellige kikkertvariasjoner. selv foretrekker jeg å skyte med relativt høy forstørrelse. derfor har jeg en 4,5-14x50 på rifla jeg bruker mest. og en 3-12x56 på den andre. noen andre skyter best med liten forstørrelse og foretrekker 1-6x42. det kommer også an på hva du skal jakte med den. store dyr som elg og hjort ser du godt uansett på opp til 200 meter med 6 eller 8 gangers forstørrelse. skal du også bruke rifla på småvilt, så er ikke en tiur på topp eller en hare i dagleie særlig stor med 6 gangers forstørrelse på 200 meter. uansett bør du velge optikk av god kvalitet. som førstegangskjøper vil jeg anbefale zeiss conquest, leupold vx2 eller vx3, meopta atremis eller meopta meostar eller bushnell elite. styr unna de billigste merkene. de holder ikke mål i lengden.

mitt hotteste tips her er en 2-8x42 eller en 3-9x40 eller lignende.

 

11: 3-9 står for hvilken forstørrelse som er tilgjengelig i kikkerten. dvs du kan variere fra 3 gangers forstørrelse og opp til 9 gangers forstørrelse. x50 står for objektivlinsens diameter.

 

ser at münsterjeger tilbyr deg et tilbud på en tikka t3lite ss i 308 med demper. anbefaler deg å sende han en pm og høre om pris. hvis dette er et godt tilbud, et dette et superbra kjøp!

skal nevnes at jeg ikke kjenner münsterjeger på noen som helst måte.

 

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

tror jag har funnit ut vad jag vill ha och de blir nog en tikka t3 hunter med swarovski z6i 1,7-10x42.

Ær de ett bra køp????

Ska man ha valnøt stokk eller den ultra light? Vad ær plus och minus med træ stokk och glassfiber førsterkt polymer???

Någon som vet om en butikk med bra priser på swarovski och tikka?

Link to comment
Share on other sites

Siter meg selv fra den andre 308 -3006 tråden.

 

6 Hvor er det det kommer fra at 3006 har mere rekyl enn 308?

Jakt ammo er ikke så intresant, for da merker man ofte ikke at man skyter engang. Da er det trening som gjenstår, har man to børser av samme type en med kort og en med lang kasse vil den med kort veie litt mindre, skyter man så med trenings ammo med samme utgangshastighet og kulevekt i begge. Da vil den lettest gi mere rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Teknisk sett så gir selve kaliberet 30-06 mere rekyl en 308. Det er jo noe mere energi i den patrona som spenner fra. Det er bare og sammenligne data på fabrikkammo, så ser man det.

 

Men som det sies ovenfor, er børsa i 308 noe lettere, så vil nok rekylen oppleves noenlunde likt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...