Jump to content

avvik ved kronografering


Carl82

Recommended Posts

Hvor stor avvik får dere ved kronografring av ammoen?

Selv var eg å testet i dag og fikk:

 

skudd1: 801m/s

skudd2: 817m/s

skudd3: 792m/s

skudd4: 801m/s

skudd5: 810m/s

skudd6: 817m/s

 

Dette er 140grs amax kuler skutt med 45gr N-15 krutt kal: 6,5x55

Kronografen sto ca 4m fra munning.

Link to comment
Share on other sites

MAksimal variasjon, ES - Extreme Spread på nynorsk på 25m/s = 83fps = nokså stor variasjon, særlig når det er så få skudd. Men ikke uvanlig. Sannsynligvis ligger du ikke innenfor optimal ladevekt/settedybde, eller du har stor variasjon i holdet på kula i hylsehalsen.

Kan du kjenne forskjell når du setter kuler?

 

Uansett, om du ikke skal skyte på 600+ m hold (±12m/s vil svi @ 1000m), men på vanlig jakt, eller tom. blinkskyting ut til 300m så har det lite å si.

Ladninger kan være svært presise @ 100 og 200m selv om ES er veldig stor, iallefall opptil 30m/s.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sliter med det samme selv, men ikke i den grad. Man kan:

 

- trimme og avgrade hylsene, nøyaktig

- rengjøre halsene grundig innvendig

- gløde halsene,

- sortere etter settekraft (hadde jeg tenkt, men da jeg hadde gjort det over kunne jeg ikke kjenne forskjell :D )

- Man kan også sortere hylsene etter vekt

- uniformere tenhettelommer og tennhettehull

- bytte tennhette

- endre kruttmengde

- lese en rekke besvergelser som vil bli umiddelbart moderert

- etc.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skyter du gjennom krono'en på samme sted?

Hvis skuddene dine treffer "overalt" mellom stengene på krono'n så vil du få avvik i hastighet.

Det blir forskjell om du såvidt subber over linsa, eller om du skyter helt oppunder venstre/høyre hjørne osv...

Enkleste er å finne et punkt i bakgrunnen, som er "midt" i krono'n å la alle skuddene gå der.

Link to comment
Share on other sites

Enkleste er å finne et punkt i bakgrunnen, som er "midt" i krono'n å la alle skuddene gå der.

Midten av skiva er jo et godt sted.

 

Men, smøring av hylsehalsen, er det fornuftig? Jeg får best resultat med grundig rengjøring. Hva smører en en evt. med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt OT, men kan målingen bli påvirket av munningsblåst?

I forbindelse med at jeg hadde litt problemer i går med en rifle som spredte over hele skiven så skjøt jeg mot kronograf. Gutta på banen lurte på hvor mye hastighetstap det var når pipen var kappet ned til noen og førti cm, med og uten demper. Med demper viste målingen ganske jevnt 750. Dette var Norma GT 3006 som i følge pakken skal holde 850, men det er jo med en helt annen pipe.

 

Når jeg prøvde uten demper var det omtrent umulig å få en fornuftig måling. Det gikk fra 200 til 1200 til error... Vi lurte på om munningsblåsten fra det korte løpet forstyrret målingen, så jeg flyttet meg bak til ca 4 m fra kronografen. Fremdeles var målingene bare tull, så jeg gav opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...