Jump to content

.35 Wheelen: Erfaring med lyddemper, og kapping av løp.


Wheelen

Recommended Posts

Hei.

Har en ombygget Mauser med kal 35 Wheelen, og ønsker å montere lyddemper på denne. Børsen er allerede svært lang med et 62 cm Douglas løp, slik at kapping av løpet blir nødvendig, om jeg skal montere demper. Er det noen med .35 Wheelen som har lyddemper, hvor langt er da løpet, og hva med hastighet, samling osv. :?:

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Rem 700 i 35Whelen med rustfri LW pipe og Hausken lyddemper.

Jeg hadde 24" løp(17mm) og kappet det til ca 54cm når demperen ble montert.

Litt hastighet forsvinner selvsagt, men det er ikke mye.

Den går utrolig godt både med og uten demper. Med demper ca 5cm høyere enn uten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader selv. Lite fabrikkammo og velge i.

Lader 225gr Accubond/Sierra 56-57gr 202/140, gir ca 760m/s i min pipe.

250gr Oryx/Hornady 55gr 202/140 eller 57-58gr 203B/150 gir ca 730m/s.

Ikke høye hastigheter, men det er heller ikke hensikten med dette kaliberet.

Alle gir super presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei

 

Har et .35 Wheelen prosjekt på gang. Har planer om å kappe løpet til 50 cm, og bruke en Hausken kompakt demper.

Tror dette skal bli greit bærbart i tett skog, som denne rifla er tiltenkt til.

Det jeg lurer på, er om noen har erfaring med smellen uten demper på henholdvis 60 cm og 50 cm løp, i dette kalibret? Mulig den blir brukt uten demper den første tiden. Problemstillingen er om jeg skal kappe og gjenge med det samme løpet blir montert, eller om jeg skal vente til jeg får råd til demperen.

 

Det skulle gå greit med en vanlig aluminiums demper til dette kalibret?

 

Et spørsmål som er vanskelig å svare på kanskje, men... Hvor stor er den reelle forskjellen på Hausken Kompakt 19 Db og

Hausken Standard 31 Db.

 

Hvilke erfaringer har dere når det gjelder gjengestigning på dempere, 1 mm eller 1,5 mm.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Det skulle gå greit med en vanlig aluminiums demper til dette kalibret?

Spørs hva som er en "vanlig" alu-demper, etter min mening er det rent tøv å lage de indre, påkjente delene av en demper i alu. Røret må gjerne være i alu. det slites ikke, eller blir 600°C varmt.

 

 

Et spørsmål som er vanskelig å svare på kanskje, men... Hvor stor er den reelle forskjellen på Hausken Kompakt 19 Db og

Hausken Standard 31 Db.

Både liten og stor, 12dB er jo i teorien like mye som forskjellen mellom brems og ikke brems! Dvs. mye.. Men har gitt opp å begripe sammenheng mellom størrelse eller testresultater og det jeg mener jeg høre. Synes min A-tec MAxim demper dårligere enn dempere som er oppgitt til å dempe mye mindre, andres synes motsatt.

 

Hvilke erfaringer har dere når det gjelder gjengestigning på dempere, 1 mm eller 1,5 mm.

Det er ingen tvil om at 1mm har mindre risiko for å skru seg opp, forskjellen i gjengestigningens bratthet mellom f.eks. M14x1.5 og M18x1 er påtakelig. Gjengene skal være fine, og diameteren så stor som mulig. Stol på finnene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål som er vanskelig å svare på kanskje, men... Hvor stor er den reelle forskjellen på Hausken Kompakt 19 Db og

Hausken Standard 31 Db. Enorm, men litt er bedre enn ingenting

 

Hvilke erfaringer har dere når det gjelder gjengestigning på dempere, 1 mm eller 1,5 mm. Hadde 1.5mm gjengestigning på demper før, gikk over til 1mm. Og kommer aldri, Aldri til å gå tilbake til 1.5mm. Greit at det tar noen sekunder ekstra å montere og demontere demperen på løpet med 1mm gjengestigning, men det er også dette som gjør at jeg slipper å bekymre meg syk over om demperen har løsnet eller ei (selv om jeg fortsatt sjekker inneimellom, noe man uansett bør gjøre når en skrur en svær dings på enden av løpet).

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Da er det greit med gjenger. Hadde bestemt meg for størst mulig diameter, men trodde kanskje 1,5 mm stigning ikke hadde så lett for å skjære seg.

Da blir det 1 mm stigning.

 

Hvis jeg da ikke skal drite i demper.

Tolker jeg dere rett, når jeg får inntrykk av at dere mener at en Hausken Kompakt er bortkastete penger. Eller...

Kan kanskje være like greit å beholde løpet på 24"

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har S&L hardcore på Whelen min og er i alle fall storfornøyd med den. De fleste andre demperne er sikkert akkurat like bra, men er ikke like billge... Børsa er bygget med tanke på bruk av demper med 45 cm Lothar Walter blåpipe, er akkurat 4 kg og har balansepunk akkurat i fremkant av låskassa med demperen på. "Orginalpipe" fra konkursboet etter Varberger, men aldri prøveskutt før den ble kappet.

 

250 grs Remington Core-Lokt fabrikkammo gikk 690 ms (snitt av fem skudd) i denne pipa.

 

225 grs GameKing får jeg jaget ut i 750 ms med kruttet jeg bruker (en N11 lot som er tilnærmet lik 203b), og denne ladninga holder jevnt femskudds-serier <30 mm på 100 meteren.

 

Nokså behagelig å skyte børsa med demper, men har "ikke turt" å prøve den uten demper enda, da jeg uansett ikke har tenkt å bruke den uten. Men det står på prøveskjema neste tur på banen, ikke minst fordi det skal testes ladninger med revolverkuler som riskerer å dra med seg demperen i de hastighetene jeg håper på. Ja - jeg er rekylredd...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...