Jump to content

Namibia med XXL


JONHER

Recommended Posts

Jeg reiste til Sør Afrika, East Cape med XXL nå i vår, det var et veldig bra opplegg. Jeg kjenner derimot ikke til Namibiajakten de tilbyr, men jeg vil tro den holder et høyt nivå siden de virker seriøse. Kristian på XXL Adventure gjorde en veldig god jobb i forkant av reisen, god informasjon hele veien.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var i Namibia for 2 år siden med XXL.

Kjempetur! Fikk Kudu, Oryx, Springbuck, blesbuck og vortesvin. Joey var guide og all jakt var smygjakt til fots. God mat og fin innkvartering. Ble godt kjent med både vertskap og hjelpeguide Justice. Jeg syns det er en stor del av utenlandsjakta å bli kjent med lokalbefolkningen og deres kultur. Det skal sies at det var stor forskjell mellom svarte og hvite i Namibia. Men man må huske at man er gjest i et fremmed land og være åpen for andre måter å gjøre ting på.

Kudujakt på farmen, for de andre artene var det noe kjøring for å komme til riktig området. Har ikke vært på annen jakt i Afrika, kan derfor ikke sammenligne med andre. XXLs opplegg i Namibia kan jeg tenke meg å prøve igjen. :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar, PM og mail. Vi har nå bestem oss for å dra til Afrika i mai 2010. Men er ikke helt sikker på hvor i Afrika. Har ringt en del referanser som har hatt forskjellige erfaringer og opplevelse, positive og negative med Namibia. Flere har nevnt farm eieres temperament? Noen forteller de ”måtte” skyte når dyrene står med baken til? Og at en må regne med avstander på rundt 200m, hvis en skal ha med seg noen trofeer hjem? Dette kan bli litt tøft for ”gamle” elgjeger som liker seg best på 100m. Dette er som sagt første gangen vi skal til Afrika og kanskje den siste for noen, ønsker selvfølgelig da at dette blir den drømme turen vi har ønsket oss så lenge.

Vi har vel bestemt oss for at det blir XXL som vi skal bruke. Vi tar det som en selvfølge at vi må innrette oss etter den metoden de jakter i Afrika, men jakt etikken og moralen ønsker vi ikke å endre på. Håper noen av dere her inne med lang erfaring kan komme med noen avklaringer/ anbefalinger?

 

Hilsen tre ”gamle” elgjegere på vei til Afrika.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har vært noen turer til Namibia de siste årene, og er nok ikke alltid enig i det som blir sagt om verken landet eller jakten der. Nå er også min oppfatning i høyeste grad subjektiv, så dere får ta det for det.

 

Når det gjelder jaktutøvelsen generelt i Afrika, og også i Namibia, er det alltid ting som er nytt og uvant. For de som vil oppleve elgjakta i Afrika, kan gjerne skuffelsen bli stor. En del av opplevelsen med jakt i utlandet er etter min mening å gjennomføre jakten slik som er vanlig der man jakter. Det betyr ikke at man trenger å gå på akkord med egne normer for human jakt. Jakt i Afrika har gjennom tidene hatt en historie for bruk av bil (og til og med fly) til forflytning og spaning etter dyr. Selve ansmygningen skal selvfølgelig være til fots, men det blir likevel mer kjøring enn man er vant til her hjemme. Man kan selvfølgelig forlange at man bruker beina hele tiden, men AVKLAR dette med arrangør og PH FØR avreise! Generelt vil jeg si at noe av det viktigste man gjør i forberedelsene er å avklare hva man forventer seg, og hva den som selger turen faktisk kan tilby deg. Vel fremme i bushen er det viktig at man er tydelig til PH`en på hvordan man ønsker jakten skal foregå. Husk bare å juster forventinger til trofé størrelser og antall etter hvordan du jakter!

 

Namibia er naturmessig utrolig variert. Namibia ørkenen er den eldste i verden og er både varm og tørr. Sentralområdet som ligger på et høyfjellplatå er betydelig frodigere, og også noe mildere. I nordvest er det igjen mer skrint, mens det i Caprivi i nordøst er så frodig og fuktig som det kan bli. Du vil finne jaktområder med store flater, og du vil finne terreng som er veldig kuppert.

 

Namibiere generelt er meget hyggelige etter min erfaring. Man kan alltids møte den sure sorten, men ofte blir vel ting litt som man gjør det til selv…?? Igjen så tror jeg avklaring av hva man forventer løser mange problemer før de dukker opp.

 

Skuddavstand og skuddvinkler. Av alle dyr jeg har skutt i Nambia har ett fåtall vært over 150m. En god del rundt 100m, og noen under dette. Sett din egen grense og ta det som en utfordring å klare å komme nært nok. Viktigere er nok trening på stående skyting, og gjerne trening med skytestokk ( 2 eller 3 ben). Skuddvinkler er samme sak. Her setter du grensene selv, MEN…. For mange av PH/farmeiere så er avskytningen av dyr en av de tingene de tjener mest på under jakten. Det er derfor naturlig at de har en viss ”iver” etter at det skytes dyr. Priser på slike turer er enormt presset. Reiser man til nettopriser, og i tillegg skyter kun ett par dyr på den billige delen av prislista… ja da blir det lite igjen til alle parter.

 

En jaktreise til Afrika er for de aller fleste en fantastisk opplevelse. Er man flink til å avklare ønsker og forventninger, samt sette seg inn i fauna og jaktmetoder, og kanskje til og med la jakten være noe nytt, da tror jeg mye er gjort.

Link to comment
Share on other sites

Namibiere generelt er meget hyggelige etter min erfaring. Man kan alltids møte den sure sorten, men ofte blir vel ting litt som man gjør det til selv…?? Igjen så tror jeg avklaring av hva man forventer løser mange problemer før de dukker opp.

 

Ditto!

 

Ellers masse info fra NAPHA om jakt i Namibia på denne linken her.

 

http://www.natron.net/napha/

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar, PM og mail. Vi har nå bestem oss for å dra til Afrika i mai 2010. Men er ikke helt sikker på hvor i Afrika. Har ringt en del referanser som har hatt forskjellige erfaringer og opplevelse, positive og negative med Namibia. Flere har nevnt farm eieres temperament? Noen forteller de ”måtte” skyte når dyrene står med baken til? Og at en må regne med avstander på rundt 200m, hvis en skal ha med seg noen trofeer hjem? Dette kan bli litt tøft for ”gamle” elgjeger som liker seg best på 100m. Dette er som sagt første gangen vi skal til Afrika og kanskje den siste for noen, ønsker selvfølgelig da at dette blir den drømme turen vi har ønsket oss så lenge.

Vi har vel bestemt oss for at det blir XXL som vi skal bruke. Vi tar det som en selvfølge at vi må innrette oss etter den metoden de jakter i Afrika, men jakt etikken og moralen ønsker vi ikke å endre på. Håper noen av dere her inne med lang erfaring kan komme med noen avklaringer/ anbefalinger?

 

Hilsen tre ”gamle” elgjegere på vei til Afrika.

 

I dette innlegget fann eg ein del moment som gjer at eg vågar meg frampå med eit forslag. Har sjøl vert på buejakt med Hamish Skead frå Lowlands Hunting Safaris Desse karane er vant med å smyga seg svært nær viltet om det er nødvendig. Her treng du ikkje bekymra deg for lange skot om du ikkje ynskjer det.

 

Når det kjem til jaktmoral og etikk treng du heller ikkje bekymra deg. Her finst ikkje noko press på å skyta.

Skal sjøl ned att til dei i august. Kan formidla kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...