Jump to content

Fordel med 12/76?


HT1

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har et spørsmål angående valg av 12/70 eller 12/76 patroner som jeg håper noen kan svare på.

Kort sagt, vil det ikke være en fordel å bruke 12/76 patroner i f.eks nr 4 i stede for 12/70 på skogsfugeljakt? Da vil man ha flere hagel til rådighet og derfor større sjanse til å treffe fuglen? eller tenker jeg feil her?

 

Ulempen er selvfølgelig rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Du får litt mer "punch" føler jeg. Men da vi testet (min hagle riktignok) på 25 meter så var ikke skuddbildet mye "større" med bruk av 12/76 patroner i forhold til 12/70. Men det var, naturlig nok flere hagl i pappen med 12/76. Vi testet rio ventaum patroner i størrelse 4, og på skogsfugl så bruker jeg uten unntak 12/76 patroner. Om det er nødvendig vet jeg ikke, men har liksom følelsen av at hvis tiuren kommer på skuddhold så bør en 12/76 i størrelse 4 gjøre jobben.

 

Noen sier at 12/76 patroner kan klumpe mer enn 12/70, men det opplevde ikke jeg med patronene jeg testet.

Link to comment
Share on other sites

Bob bob...

Dette fins vel ikkje noko fasit-svar på.

Dette vil variere frå patron til patron og frå våpen til våpen. Nokre typar ammunisjon vil ha best eigenskapar i 70mm, andre i 76 mm. Alt etter kva vilt ein skal jakte på, kva materiale hagla er, børsa etc.

Tipset er vel å teste ulike typar og bruke den som gjev best skotbilde og passelig hastigheit i ditt våpen, og gje beng i om det då står 70 eller 76 mm på den patrona som går best.

 

Dei fleste vil nok foretrekke 76mm patronar på hardskote vilt for å få mest mogeleg hagl i lufta.

På ei anna side so skaut dei i "gamle dager" massevis av diger tiur med 16/65... Kanskje tiuren var mindre hardskoten før :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du får litt mer "punch" føler jeg. Men da vi testet (min hagle riktignok) på 25 meter så var ikke skuddbildet mye "større" med bruk av 12/76 patroner i forhold til 12/70. Men det var, naturlig nok flere hagl i pappen med 12/76. Vi testet rio ventaum patroner i størrelse 4, og på skogsfugl så bruker jeg uten unntak 12/76 patroner. Om det er nødvendig vet jeg ikke, men har liksom følelsen av at hvis tiuren kommer på skuddhold så bør en 12/76 i størrelse 4 gjøre jobben.

 

Noen sier at 12/76 patroner kan klumpe mer enn 12/70, men det opplevde ikke jeg med patronene jeg testet.

 

Det er vel skytteren som gjør jobben?? men hvis det gir en bedre følelse så greit nok, men helt unødvendig.. en jaktladning på 34-36 gram er mer enn nok på skogsfugl. Det er gram vismut stål etc som teller Ikke lengden på hylsa.. du får 70mm som er ladet like mye som 76mm hvis man da ikke er ute etter disse beistene til 50-60 kr pr stk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...