Jump to content

Hjelp til valg mellom to hagler


vestlandsjeger2

Recommended Posts

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe en Yildiz spz sm hagle.

 

http://www.vapen-soilen.no/produkter/va ... diz-spz-sm

 

Jeg var nedom Våpen Søilen og så på denne modellen med 66 cm løp, noe som også var den eneste løpslengden Søilen hadde på lager. Den kommer også i 71 cm

 

Jeg gikk hjem og leste litt om haglen på nett. Det er mange som selger denne og jeg tok noen tlf. Jeg ble da anbefalt å kjøpe 71 cm utfra at jeg er 190 cm. På nettforum skriver også brukere at de liker 71 cm pga bedre balanse.

 

Søilen anbefalte meg 66 cm og mente det ikke hadde noen praktisk betydning.

 

Når jeg i dag ringte Søilen hadde de mulighet til å skaffe meg 71 cm løp, men da hadde den ikke 12/76 kammer som 66 cm løpet har, men 12/70 kammer.

 

Så da er spørsmålet. Hva er størst fordel? muligheter til å skyte med alt eller 5 cm ekstra løp?

 

Jeg bor på vestlandet og jakter stort sett rype, det kan bli litt skogsfugl og.

 

Jeg har fortsatt ikke hatt bruk for 76 kammer og er egentlig litt usikker på når jeg ville få bruk for det?

 

 

Så nå er spørsmålet, skal jeg gå for 71 cm løp og 70 kammer eller 66cm løp og 76 kammer?

 

Kjør debatt:)

Link to comment
Share on other sites

Ville uten tvil gått for 12/76 på ett nytt våpen. I disse alternativtider er det etter min mening veldig kjekt å ha. F eks du skal prøve deg på gås eller slikt med grove stålhagl er det jo greit og kompansere med en magnum for å få litt ekstra hagl i skura.

 

Har selv en Yildiz P56 som har utvendige choker der den lengste har full og en som er halvparten så lang er halv og en som er helt åpen og den er nesten bare en gjengebeskytter. Syns det er veldig behagelig og ha helt åpen choke i siden hagla blir veldig hendig av det.

Spesielt fint i skogen med kort hagle som skal brytes gjennom kratt og drit :-)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Yldiz SPZ på 2.8 kilo i høst. Den er ypperlig til jakt og vekten er fin, men til leirdueskyting så er den rett og slett ubehagelig pga den lave vekten. Jeg er ikke rekylredd, men etter 50 skudd med en lettvektshagle så sier hodet mitt stopp. Rekylen er rask og ubehagelig på bane (på jakta merker du ikke det).

Link to comment
Share on other sites

takk igjen for svar. den haglen jeg har brukt tidligere en en gammel, liten og nett side by side. har kjent forskjellen i rekyl mellom den og andre våpen.

 

 

blir sikkert avfyrt flere skudd på leirduebane enn på jakt med haglen i løpet av et år, men det skyldes mest fuglemangel og ikke tidsfordelingen. så er primært et jaktvåpen.

 

 

men hva er det jeg går glipp av med 70 kammer? til jakt på hva er det fordel med 76 kammer?

Link to comment
Share on other sites

Vi er alle forskjellige. Selv er jeg enda litt høyere enn trådstarter, og ville heller skaffet en 71cm pipe da jeg syns balansen er bedre. Bruker 76cm på banen. Har aldri hatt behov for magnumpatron, og jeg jakter for det meste på rype, skogsfugl og rådyr med haglen. Valget kommer litt an på hva du har tenkt til å bruke haglen til. På feks gjess hadde jeg nok villet hatt muligheten for magnum.

Link to comment
Share on other sites

Min nåværende hagle har jeg hatt i 14-15 år nå,skutt mange tusen skudd både på bane og jakt.Den har 76 kammer,men har aldrig vært en magnumpatron i det kammeret!For meg er hagle et kortholdsvåpen opp til 30-32m,og da klarer jeg meg lenge med 30-36grams patroner!Degir de peneste skuddbildene også.På ei lettvektshagle,altså ikke stålkasse,ville jeg klart valgt 71cm løp..

Link to comment
Share on other sites

Jakter selv fra duer til gås og rådyr og bruker pr. dato skjelden magnumpatroner.. får ladninger på f.eks 38gr i en 70 mm.. Ettersom du er ganske lang ville "jeg" kjøpt 71 cm.. (selgeren vil vel helst selge det han allerede har kjøpt inn) Eller leggtil 1500,- på denne Yildiz SPZ ME så får du alt??? Vekt og balanse er bestandig å foretrekke.. heller litt framtung enn for lett..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Yildiz SPZM i 12/70 med 66 cm løp. Har hatt den siden 2005, men vurderer å kjøpe meg annen hagle. For meg ble 66 cm løp en dum investering føler jeg. Føler at det ikke er balanse i hagla. Det er ganske tydelig når jeg treffer helt elendig på leirduebanen. Det blir for lett og for kort. Føles som å vifte med en pinne... Treffer bedre med andre hagler jeg aldri har tatt i før! Hadde sjøl valget mellom 66 og 71 cm, men syntes den var penest (rett og slett!) med kortere løp. Jeg ville nok anbefale med 71 cm!

 

Når det gjelder nødvendigheten av 76 mm kammer kontra 70, hvor viktig er det egentlig? Hvorfor ikke heller gå opp en haglstørrelse eller to i stedet? Har ingen erfaring med det her, så det blir synsing. Er ikke 76 mm patroner mye dyrere og?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

har nå brukt haglen 2 dager på jakt. en dag i dårlig vær. stokken ser nå ut som stokken på en 10 år gammel hagle. er grå. dette selv om jeg lakket den med stokkolje 3 ganger før bruk....

 

 

dette er dårlig. går ikke utover bruksverdien, men gjensalgsverdien om jeg skulle selge den igjen

 

noen lignede erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Stokken på min var lakkert, og det tar ikke lang tid før det blir stygt. Dette gjelder neppe bare dette merket.

 

Brukte lakkfjerner og skrapet, pusset vekk all lakk og oljet den deretter inn så mye at det piplet ut i dagevis etterpå. Stokken er nå finere enn ny, og etter halvannen sesong med oljet stokk er det fremdeles like fin (eller stygg alt etter hva man sammenligner med!).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...