Jump to content

mitt hjemmemekka ølbryggeri..


Hedmarkingen

Recommended Posts

Digital temperaturstyring til bryggeriet, består av en PID og to Solid state relays kjøpt på ebay.

5488_106117696052_530571052_2707257_6457481_n.jpg

 

Her er da PID og boks for den + SSR, samt en hastighetskontroll til motoren på pumpa.

5488_106117716052_530571052_2707259_1532515_n.jpg

 

 

 

 

Det er også en meskedunk som ikke er med på bildene, den har en bunn som er perforert, en setter da den oppi den store sånn at malten utsettes for vann med 65 graders temperatur i ca 30 minutter. Jeg heiser så denne opp, skrur opp temperaturen til 80 og bruker pumpa til å resirkulere meskevannet sånn at allt sukkeret blir skyllet ut av malten. Jeg lar så malten renne av, og skrur temperaturen opp til 100 grader sån at jeg kan koke inn urter/humle.

Etter endt koking så bare kobler jeg slangen fra pumpa på platerkjøler, stikker slangen i fra platekjøleren opp i gjæringskaret og pumper vørteren rett opp i det. Vørteren blir da kjølt ned meget raskt på turen igjennom platekjøleren, så det er bare å tilsette gjær og sette på kork og gjærlås.

 

På dette bildet: Hastighetskontroll for pumpe., Næringsmiddelsgodkjent pumpe ( 1.5 KW ) Digital Temperaturstyring for varmelementet. Varmelement 3KW , Byggerikjele med 100 liters kapasitet. ( resirkulert varmtvannsbereder)

5488_106117706052_530571052_2707258_5230302_n.jpg

 

Platekjøler, har maks kapasitet på 25KW. Den kunne helt fint hatt større kapasitet, 50 KW muligens.

5768_109366656052_530571052_2762132_673021_n.jpg

 

Alt av metall er av legeringa 316SS, det meste er finni på den lokale metallgjenvinninga Det meste er resirkulert meieriutstyr. Pumpa ble kjøpt pent brukt på Norsk institutt for energi på Kjeller, den er en magnetpumpe og er så klart av rustfritt stål.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Artige greier Hveem !! :mrgreen:

 

Ikkje heilt det eg forbinder med bryggeri, men det funker sikkert, og ikkje minst kjapt, he. he... 8)

 

Det fungerer jævlig bra, og det er er enkelt å bruke.

 

Jeg kan iallefall i høyeste grad anbefale Cornelius fat, da slipper en å klundre i timevis med å vaske flasker..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nice Hveem! Hvilken type øl brygger du mest, og hvordan er kvaliteten på brygget?

 

Jeg har også tenkt å begynne å brygge, men er helt amatør. Ikke en gang begynt å gjøre ordentlig research, det eneste jeg kan så langt er å sette hjemmebrygget øl. Er det mulig å få forklart litt mer hvilke prosesser som må settes i gang, og hva de ulike apparatene gjør? Skjønte ikke helt dine beskrivelser da de ble litt for tekniske, men jeg er nysgjerrig....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tenkt å begynne å brygge, men er helt amatør. Ikke en gang begynt å gjøre ordentlig research, det eneste jeg kan så langt er å sette hjemmebrygget øl. Er det mulig å få forklart litt mer hvilke prosesser som må settes i gang, og hva de ulike apparatene gjør?

 

Mulig du kan finne litt mer informasjon som er til hjelp hos Norbrygg, f. eks her: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=4&id=18&Itemid=41

Link to comment
Share on other sites

Fine greier!

 

Driver og setter sammen noko liknande sjølv for tida. Ville ha noko enklare og litt meir systematisk en eldhus brygginga ein driv med normalt. Bålfyrte kjelar er koselig og flott det, men der ikkje akuratt enkelt å holde perfekt temp.

 

Har samme styring for varme, men har ikkje fått på plass varmeelementa endå. Mangler og ein vvs bereder og to. Eg er egentlig fan av å la tyngdekrafta gjera jobben for meg, men det får eg ikkje plass til i garagen min.

 

 

Kjører kun kornelius fat sjølv, er så uendelig mykje enklare å reingjera en dei 50l ølfata.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...