Jump to content

antonio zoli 1900 VS. Mauser m98.


kråk skytter

Recommended Posts

jeg har idag 2 rifler på handa, ei antonio zoli 1900 som er ca 25 år gammel i kaliber 7.62*51 som koster 4tusen med montert billi kikkert. skal selvfølgelig bytte kikkert senere, men snedig å ha en kikkert ekstra. god stand.

 

den andre børsa er en Mauser m98 i kaliber 7.62*51 som koster 6000kr med ringer. dette er en strøken rifle.

 

skal ha ny rifle til elgjakta, så hvilken bør jeg kjøpe ?

takker for tips;)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Zolien, dette er en en svært bra kopi av Carl Gustaf (Husquarna) 1900, trur den har kaldhamret løp som orginalen! :D Finnes og en annen kopi som heter Viking 1990, den ble brukt "mye" til å bygge opp elgbanerifler på slutten av 80 tallet! Forøvrig en rimelig pris på Zolien!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1900'n selvsagt.

Innbitt "fan" av dem og er det en Husqvarna så er det et røverkjøp og er det en Carl Custaf så er det et meget godt kjøp.

Mauser skranglekasse til den prisen er jo ran :mrgreen:

 

Hadde jeg bare fått flere kjøpetillatelser så skulle jeg bydd over deg, men den nye lovteksten gjør alt (våpengarderoben) så forbasket smålig.

 

EDIT: Pokker, leste for fort gitt. Ble blendet av "1900". Kjøp Zoli'n du, NESTEN like bra som originalen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er selvsagt mauser'n definitivt den mest solide av de to, men på den annen side; Skal du slå ihjel eller skyte elgen?

 

1900'en er et solid velbygd våpen og når du i tillegg får den sluttstykkegangen og 60 graders hevarmsløft syns jeg det valget burde være enkelt...

Link to comment
Share on other sites

1900'en er et solid velbygd våpen og når du i tillegg får den sluttstykkegangen og 60 graders hevarmsløft syns jeg det valget burde være enkelt...

 

Er det bare 60 graders hevarmsløft på 1900? Jeg trodde det var 90 grader på alle våpen med to overstående låseklakker, og at grunnen til at Sako 75/85, Kongsberg 393 og lignende har 60 graders løft er de har 3(Sauer har vel 6/9) låseklakker. Har jeg misforstått?

Link to comment
Share on other sites

1900'en er et solid velbygd våpen og når du i tillegg får den sluttstykkegangen og 60 graders hevarmsløft syns jeg det valget burde være enkelt...

 

Er det bare 60 graders hevarmsløft på 1900? Jeg trodde det var 90 grader på alle våpen med to overstående låseklakker, og at grunnen til at Sako 75/85, Kongsberg 393 og lignende har 60 graders løft er de har 3(Sauer har vel 6/9) låseklakker. Har jeg misforstått?

 

Mulig jeg husker feil her sjøl... Er en stund siden jeg har skutt med en slik en, men syns jeg husker at det var det.

 

 

så vidt jeg kan se er det 90 graders hevearmsløft.

like som Mauseren synes jeg ihvertfal.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg mener å ha lest at den italienske fabrikanten kjøpte/overtok den svenske patenten og fortsatte å produsere den under Antoni Zoli 1900 navnet. Jeg har en kompis som har en Zoli av denne typen. Han skryter av presisjonen. Det er sikkert et bra våpen. - "Noen" mener at italienerne har gjort noen kompromisser vedrørende kvaliteten. Jeg vet ikke om det var en svært uheldig tilfeldighet, men Jørund Lien rev armen av sluttstykkebolten i en test av Zoli 1900 jeg leste for en stund siden, da han tok et litt hardt ladegrep. Jeg har prøvd å google etter denne testen, men finner den beklageligvis ikke.

 

Det som påvirker meg mest i valg av våpen er stokken og avtrekket. Det er skjelden sluttsykkegangen er så dårlig at det irriterer meg (men det har jo skjedd :mrgreen: ) - Dessuten er det bare presise rifler som er interessante.

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Ang kikkertsikte og antonio zoli 1900 må jeg nevne at montasjer ikke nødvendigvis passer... Den har ørlite forskjell på høyden på låskassen der montasjer skrus fast i forhold til orginalen. Montasjene er lagd for orginalen så d har du de gående. Kreve enten shims eler fresing av motasjen, og da utført av noen som kan det så det blir rett i aller retninger. Litt kjipt å ikke ha nokk knepp til å komme midt i på 100m med ny børse som broren min opplevde :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...