Jump to content

Korte ned magasin Marlin Mod 60


Abeth

Recommended Posts

Hallo

 

Har en Marlin Mod 60 ss salongrifle som jeg har lyst til å korte ned magasinet på grunnet montering av lyddemper. Er det noen som har noen erfaringer med dette?

 

Vil tro at det må funke å bare kappe det av selv, korte ned fjøra i rørmagasiet litt. Men det er to ting som bekymrer meg, den profileringen nederst på det røret man stikker ned i selve magasinet, det er litt innfelt og smalere i enden(for at det skal treffe lettere sikkert) er det noen måte å få profilert det sånn igjen etter jeg har kappet det?.

 

Det andre som bekymrer meg er den "låsemekanismen" i magasinet, altså de hakkene magasinet skal låses inn i, de blir jo borte etter kapping. Noen lur måte å fikse dette på? Evt går det an å bruke en annen smart patent på å låse magasinet?

 

 

Blir jo mye småplukk dette her, så da er det kanskje bedre å handle seg et nytt å mindre ett? men dette koster igrunn mer en det faktisk er verdt. Synes nå jeg. :mrgreen:

 

Kan legge ut noen bilder senere, om dette er ønskelig :)

 

Mvh

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har demper på min Mod 60. Demperen er en tynn sak uten navn, men den gjør jobben utmerket. Magasinstaven passerer akkuratt forbi.

 

Alternativ to er å skaffe seg "Quarter turn threads" på løp og demper. Med den fjærner du demper mellom hver lading raskt og enkelt.

 

Ellers er det ikke umulig å modde magasinet og staven. Det fine lille matehullet på undersiden av røret er heller ikke nødvendig. Problemet er at du rissikerer å ende opp med en dårlig enkeltskuddsrifle.

 

 

Søk på www.rimfirecentral.com

Det er sikkert noen der som har gjort det allerede....

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar.

Jeg skal se hva jeg får gjort, så kan jeg komme tilbake med resultat etterhvert.

Fourten og Morgan kane, har dere noen bilder av denne demperen med diverse mål osv? Vurderer å lage demper selv, er denne da gjenget eller bare "klemt" på plass av noe slag?

 

Nå kjenner ikke jeg den aktuelle riflen, men det er kanskje muligheter (nok gods i pipa) for å gjenge opp pipa innvendig og bruke ett overgangsstykke slik det er normalt å gjøre på den heslige Walther .22 pistolen som jeg ikke husker navnet på...

 

Det Hørtes ikke dumt ut igrunn. men er redd pipa blir nokså skrall i etterkant hvis jeg skal ha på en demper utpå den igjen. Får se hvordan det ender.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg kan jo alltids knipse ett bilde av rifla, men det en helt standard mod60 uten annen form for modifisering enn at den ble kjøpt ferdig gjenget. Er vel typen demper som er mest interessant, og der kan jeg ikke hjelpe deg noe særlig.. kjøpt for ca 15 år siden, i stål og uten noe form for merke. Vil anbefale deg til å ta mål hvor stor klaring du har fra magasin røret utdratt til midtpunktet i pipa. Da har du maks diameter som demperen kan ha uten at du behøver å skru den av for hver lading av magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Det at denne klikker kan ha med renhold å gjøre.

 

Min spiser absulutt at av ammo, men noe ammo griser mer andre og det er ikke uvanlig å måtte ta ut mekanismen for renhold hvert 250 skudd. Man kan prøve å bytte rekylfjær også. Koster under hundrelappen hos Midway.

Link to comment
Share on other sites

:D Har samme rifla med samme problemet, og har sysslet med samme tankene som deg!

Så dette var/blir en spennende tråd.

 

Har selv lurt på å be Alms, som har gjenget min og laget demperen, om å bytte "gjengestykke" på demperen med et som har litt lenger stuss.

Lite korrekte faguttrykk, jada. Men jeg håper at dere skjønner.

Altså slik at der blir ca 3-4cm med rør i samme diameter som løpet istedenfor den snaue centimetern jeg har idag.

Tror det er alt som skal til i mitt tilfelle.

Ellers lånte en kompis ei slik rifle av en sliktning, men den hadde litt lenger løp og mer forseggjort stokk.

Mulig den heter noe annet? Der fikk man ihvertfall ut magasinpinnen uten å fjerne demperen!

Med det korte løpen er den ihvertfall håpløs med en Alm-demper.

Ille nok på skytebanen, men på jakt hvor man kun kan ha to skudd i er det ubrukelig.

Noe må gjøres, får se hva det blir til...

 

5840_127129165063_591380063_2788362_7799017_n.jpg

Slik ser den ut nå, har akkurat lakka stokken!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det er kanskje enklere å korte ned magasinet i andre enden?

 

Må si meg enig med Fulmen her. Skal du korte ned magasinet så bør du kappe det i bakenden.

Her kan du feks. kappe akkurat så mye at matehullet i magasinet akkurat vises forran stokken.

Falsen på innerrøret er nok der for at fjæra ikke skal stikke av. Den er sikkert litt vrien å få til, men det burde være mulig med litt jobb:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...