Jump to content

Første jaktrifle i hus! Kommentarer og spørsmål :)


NonServiam

Recommended Posts

Da har jeg vært og hentet min første jaktrifle! Yohoo! :D Hadde godkjent søknad på ".223 eller 6,5x55", til fugl og småvilt. Hadde egentlig bestemt meg for .223, men slo til på en annonse på en 6,5 på Finn i går. Prisen var opprinnelig 7.000, men etter vi hadde gjort en muntlig avtale ringte han tilbake og ville endre den fordi mange hadde ringt etter meg og budt over. Grr. Ikke sånn jeg synes man skal oppføre seg. Anyway, jeg brummet litt og vi kom til enighet. Fortsatt et knallkjøp til 7.500.

 

Jeg fikk:

 

- Tikka T3 Hunter 6,5x55. Skutt et par hundre skudd. Tight, fint løp, alt vel. Båret endel, litt sliten i stokkfinishen noen steder, men det kan jo fikses.

- Justerbar kolbe fra Landrø.

- Kuttet (47cm) og gjenget løp.

- Burris Euro Diamond 3-12x50.

- Hausken(?) demper.

- En gammel våpenkoffert.

- 20 Norma Oryx og litt treningsammo.

 

Hva synes dere? :mrgreen:

 

Vpen007.jpg

 

Vpen008.jpg

 

Så noen spørsmål:

 

- Hvordan i all verden skrur jeg fra hverandre demperen? Har jo åpnet noen pistoldempere før, men denne skjønte jeg ikke ...

- Jeg vet ikke hvordan løpet er skutt inn. Har det noe for seg å følge en spesiell pusse/skyte-prosedyre nå løpet er skutt endel med?

 

Edit: Burris, ikke Bushnell.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som ei knall rifle med utstyr. Fullt oppsatt og ferdig.

 

Hvordan i all verden skrur jeg fra hverandre demperen?

Hvorfor vil du skru demperen fra hverandre? Da jeg kjøpte BR Reflex-demperen tenkte jeg også: "men den kan jo ikke demonteres", og bekymret meg litt. Etterhvert har jeg insett at det er en fin ting, mindre å fikle med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skulle finne ut at du ville demontere demperen så... I bakenden på demperen (inn på løpet-enden) er det to rette flater som gjør at du kan få spent den fast i skrustikka. Så må du skru av den plastikk mutteren i fronten av demperen. Når bakenden av demperen står fast i skruestikka kan du skru av ytterrøret med: 1 håndmakt eller, 2 oljefiltertang(bruk gjerne noe lær eller gummi som mellomlegg). Skru så mot klokka og dra ytterrøret av. Uansett så høres det ut som et meget bra kjøp. Gratulerer

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du skru demperen fra hverandre? Da jeg kjøpte BR Reflex-demperen tenkte jeg også: "men den kan jo ikke demonteres", og bekymret meg litt. Etterhvert har jeg insett at det er en fin ting, mindre å fikle med.

 

Eh, først og fremst fordi jeg alltid skrur fra hverandre ting :mrgreen: Må jo sjekke hvordan konstruksjonen ser ut.

 

Men mest for å sjekke om det trenger rengjøring, og det er vel lurt å demontere den for rengjøring vel?

Link to comment
Share on other sites

Anbefalte en kompis som er på utkikk å kjøpe denne riflen når jeg så den på finn. Men, den var akkurat solgt når han ringte.

 

Eneste jeg stusset litt over er den kikkerten.

Lager bushnell euro diamond? Eneste jeg finner på google er burris euro diamond.

Ut fra bildet ser det ut som en Burris, og er det en burris er det jo ett enda større kupp :)

 

Men du får ha grattis med kjøpet :)

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg stusset litt over er den kikkerten.

Lager bushnell euro diamond? Eneste jeg finner på google er burris euro diamond.

Ut fra bildet ser det ut som en Burris, og er det en burris er det jo ett enda større kupp :)

 

Men du får ha grattis med kjøpet :)

 

My bad: Burris selvsagt!

 

Takk alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...