Jump to content

Hundepeiler.


son

Recommended Posts

For en liten tid siden på SL ble det lagt ut link til en litt spesiell type hundepeiler. Er det noen som har den adressen ?

Dersom noen har informasjon innspill om andre typer hundepeilere , erfaring og anbefalinger , advarsler osv så ville jeg satt stor pris på om det kom frem.

Link to comment
Share on other sites

http://www.satmap.com/

 

Jeg klådde på denne på villmarksmessa. Denne gps'en har karter levert av statens kartverker. Kvaliteten på kartene er identiske med M711 kartserien i 1:50 000. Denne er veldig ny på det norske markedet, men selgeren mente at de kunne levere en hundepeiler til denne gps'en iløpet av august.

 

Norsk link http://uglandit.com/satmap/#start

Link to comment
Share on other sites

Ja det var denne jeg tenkte på.

Men de andre også er interessante.

Erfaringer med andre typer peilere .. både enkle og mer avanserte vil også være av stor interesse.. desto mer vi får samlet i en tråd desto bedre er det.

Uansett type hund og peiler. erfaringer og forklaringer er kjempefint å ha når man skal vurdere ny peiler.

Mitt ønske og absolutte krav er at det ikke kan være basert på noe som har med mobil å gjøre da det ikke finnes dekning for det der jeg skal jakte.

Edit : Ta gjerne med disse peilerne også for å fylle ut tråden mest mulig komplett.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jaktet med drivende hunder de siste 15 årene. I dag er det ingen andre peilere som kan måle seg med Garmin Astro. Har prøvd vanlige peilere, Pointer GPS/GSM og Astro

 

Fordeler:

Kontinuerlig oppdattering: Man ser hastighet og retning live på kart. Ser hvilke områder bikkja har søkt i. Ser omjag og bakspor. Utslag søk. Lett å støtte hunden i tap. Stoppe bikkjer som er på vei mot veier eller tynn is.

Kart: Topo pro kart er lett tilgengelige (711serien) :D

Logg: Topp å komme hjem å sitte å vurdere dagens jakt. Finne nye poster, se hvordan bikkja fungerte, finne ut hva man burde gjort annledes.

Spore 10 bikkjer samtidig. Greit hvis det skulle bli sammjag.

Billig. Bør få den inn fra USA for ca 4000kr med MVA

Stort seriøst selskap. Blir ikke borte, kommer oppdatteringer.

 

Ulemper:

Losindikator: Man ser fort om bikkja er i los på hastigheten.

Rekkevidde: 2-10km avhengig av terreng. Så fort du eller bikkja er på en topp vil en få NØYAKTIG stedangivelse. Med 4km i rekkevidde dekker du et terreng på 50000mål.

Batteri: 15-20timer. Nok for med da det følger med 220v og 12v lader.

Antenner: Dårlig antenneløsning, brekker fort. Finnes en del løsninger for å fikse problemet.

Ikke lovlig å bruke i Norge 8)

 

I dag så bruker jeg Pointer GSM/GPS i sele på ryggen og Astro i haldsbånd. Er en opptimal løsning da jeg har ubegrenset rekkevidde og muligheter til å høre på losen og kontinuerlig oppdatering på Astroen.

 

Synes synd på de som blir "lurt" til å kjøpe vanlig peiler i dag.

 

Et lite tips for å få losindikator: Pakk en gammel mobil i plast og sett den på autosvar. Heng den i haldsbåndet og du kan ringe og HØRE bikkja :D

Link to comment
Share on other sites

Bruker Sweepoint Maxi UHF og er storfornøyd!

Ble "lurt" av meg selv til å kjøpe den i høst.

Der jeg slipper bikkja(nær Kongsberg)finnes det (heldigvis) ikke mobildekning.

Losindikatoren er gull verdt, spesielt når det blåser.

Litt dyre batterier i senderen (ca.200,-), men fin levetid på et par uker kontinuerlig, hvis jeg ikke gidder å ta de ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg har god erfaring med http://www.americas-pet-store.com/, bestilte det tredje settet den 22.05.08, resten kan du lese under. Jeg betaler glatt noen dollar ekstra når jeg kan være rimelig trygg på at det går greit.

 

29.05.08 13.21 UTLEVERT XXXX XXXX

29.05.08 06.15 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 2309 HAMAR

28.05.08 11.51 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 2061 GARDERMOEN

28.05.08 08.30 FORTOLLET 2061 GARDERMOEN

27.05.08 10.43 Lagt til fortolling 2061 GARDERMOEN

27.05.08 10.43 ANKOMMET LAGER 2061 GARDERMOEN

27.05.08 08.46 TIL TOLLAGER 2061 GARDERMOEN

26.05.08 23.23 TIL FORTOLLING 2061 GARDERMOEN

26.05.08 23.23 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 2061 GARDERMOEN

23.05.08 16.54 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

22.05.08 12.34 INNHENTET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med contact gps? den har både gps og vhf tilfelle ute av mobil dekning, samt los indikator og oppringnings funksjon, 2 dagers batteritid på gps og 4 dager på vhf tilfelle det blir lange dager.

 

Ser overhode ingen grunn til å betale 10000,- pluss for denne peileren (hvis det er den samme peileren vi snakker om) nå du kan kjøpe deg en astro og en billig contact til 7-8 lapper, da har du losteller og alt... i tillegg har du mere penger igjen, du kan kjøpe deg mye morro for 3-4000 kr..

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med contact gps? den har både gps og vhf tilfelle ute av mobil dekning, samt los indikator og oppringnings funksjon, 2 dagers batteritid på gps og 4 dager på vhf tilfelle det blir lange dager.

 

Ser overhode ingen grunn til å betale 10000,- pluss for denne peileren (hvis det er den samme peileren vi snakker om) nå du kan kjøpe deg en astro og en billig contact til 7-8 lapper, da har du losteller og alt... i tillegg har du mere penger igjen, du kan kjøpe deg mye morro for 3-4000 kr..

 

Nå har ikke jeg Contakt peiler , men jeg har pointer. Og jeg må si at Pointeren har endel funksjoner som ikke Astroen har. Som feks at du kan ringe opp hunden , stille inn områdealarm , uendelig rekkevidde ( om du har dekning ) ++. Og disse funksjonene setter ialle fall JEG stor pris på.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med contact gps? den har både gps og vhf tilfelle ute av mobil dekning, samt los indikator og oppringnings funksjon, 2 dagers batteritid på gps og 4 dager på vhf tilfelle det blir lange dager.

 

Ser overhode ingen grunn til å betale 10000,- pluss for denne peileren (hvis det er den samme peileren vi snakker om) nå du kan kjøpe deg en astro og en billig contact til 7-8 lapper, da har du losteller og alt... i tillegg har du mere penger igjen, du kan kjøpe deg mye morro for 3-4000 kr..

 

Nå har ikke jeg Contakt peiler , men jeg har pointer. Og jeg må si at Pointeren har endel funksjoner som ikke Astroen har. Som feks at du kan ringe opp hunden , stille inn områdealarm , uendelig rekkevidde ( om du har dekning ) ++. Og disse funksjonene setter ialle fall JEG stor pris på.

 

Joda ser den delvis, om hunden er så langt unna at ingen av postene hører losen er man i utg.punktet ganske skakkjørt som jeger. Hva hjelper det deg at hunden loser når du er 6 km unna? Dette finner man også ut av når du begynner å bruke astroen uansett, (man begynner å skjønne peilerien) er det stålos ser du også via astroen. Er det full los er det stort sett ikke noe annet å gjøre en å håpe at dyret drar forbi en post.

Forresten når trenger man å vite om hunden loser utenom at du selv hører den eller postene hører den?

 

Poenget mitt er bare hittil, må nevne at det er bare hittil ikke ser det store behovet ved å ringe opp hunden for å sjekke om den bjeffer osv. Føler bare at astroen dekker det meste av behov, og at pointeren er for dyr i forhold til nytten. Ellers er den sikkert en gnall god peiler;-)

Link to comment
Share on other sites

For meg som jakter rev med støver er det særdeles viktig å vite om hunden loser eller ikke , kanskje er reven gått i hi , hunden har tap evt død tap og ventes å komme tilbake snart.

 

Astroen peier med VHF signal om jeg har forstått det rett , og VHF peiler har jeg peilet så mye med her hos meg at jeg vet at den har SVÆRT begrenset rekkevidde. I tillegg så er det en ordning med hundenheten på Astroen så hadde holdt sikkert en jakttur med støveren min. Støverne mine graver og styrer så mye i revehiene / urene at det må være solide saker. Det kan heller ikke være vest , og jeg synes Astroene ser veldig pinglete ut. Du skulle sett hvordan Pointerbåndet ser ut etter 1 sesong , men det holder og det er vanntett.

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten tilleggs opplysning. Når jeg kjøpte Pointer peiler så var oppringnings funksjonen en av de funksjonene jeg trodde jeg hadde minst bruk for. Så feil kan man ta , jeg bruker den mye , mye mer enn jeg trodde på forhånd.

 

Jeg kjøpte i vår et ekstra halsbånd fra Pointer. Dette så litt annerledes ut enn det jeg kjøpte i fjor. Jeg spurte Amin ( Oslo våpen og fritid ) hvorfor , han sa at det nye båndet var bedre GPS mottakning på + forberedt for GPRS. Har ikke brukt dette båndet ennå.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

har hatt pointer gps peiler noe år nå. Har vert og er kjempe fornøyd , bruker den hovedsakelig på reve bikja.

 

Kjøpt den nye pointeren i høst , slik en med halsband og nokia n82.

 

Ble litt misfornøyd med kartene , Veldig fine farge karter men de er litt for grove. I forhold til den gamle benefon. Skulle vert mulig å somet inn mer. Har man lagt inn en del veipunkter i et omerådet så blir det ikke mye kart igjen . Også det store minuset er at det nye halsbandet ikke har tracklogg.

Har hørt det skal komme ny sw så man kan velge posisjons oppdatering oftere en en gang i minuttet. Så da får man jo en viss tracklogg rett på telefon. Og den kan lagres i telefon.

 

 

 

 

Men mange fordeler også. lett og kjapp å bruke. Lettvint å peile flere bikjer, og lynraskt posisjonering på n82.

 

Så kjører nå med begge på samme hund vest og halsband , Litt smør på flesk. Men da har jeg tracklogg også

 

Men det har ikke skjedd så veldig mye nytt fra benefon og til dagens utstyr syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har jakta med astro på min gråhund i en høst,vurderer ny peiler nå! Astroen er veldig bra så lenge terrenget er det samme. Men bratte lier og kuppert terreng er den håpløs. Og om elgen stikker i fjellet så detter den også fort ut.

Vurderer pointer.

Noen synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Har jakta med astro på min gråhund i en høst,vurderer ny peiler nå! Astroen er veldig bra så lenge terrenget er det samme. Men bratte lier og kuppert terreng er den håpløs. Og om elgen stikker i fjellet så detter den også fort ut.

Vurderer pointer.

Noen synspunkter?

 

Kjøp den håndholdte teleskopantenna til Astro, da øker rekkevidden betydelig. Har prøvd den noen ganger allerede i år, og forskjellen er stor også under normale avstander da du får signal der hunden ellers "kommer bort" en liten hundremeter eller noe sånt i det den passerer ei kneik.

 

Fordelen med Astro forøvrig er at du alltid får opp siste punkt du hadde kontakt med bikkja, om du skulle miste kontakten. Dessuten er du ikke avhengig av mobildekning, som du er med Pointeren (på både hund og mottager, om jeg har forstått det rett). Fordelen med Pointer er at når du først har mobildekning, kan bikkja være i ukraina og du har fortsatt posisjon på den...

 

Jeg ser i allefall ingen grunn til å gå bort fra Astro, i allefall ikke nå når en får halsbånd til både skandinavisk og etterhvert også amerikansk modell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...