Jump to content

Lyddemper som "løsner"


Recommended Posts

Hei.

Jeg har en hausken demper på rifla mi i 6,5x55, og er så langt kjempefornøyd med alt untatt at jeg synes demperen har litt lett for å løsne (skru seg opp).

 

Jeg har opplevd at demperen har "løsnet" ca. en halv omdreining på 5-6 skudd...

 

Så spørsmålet er om det finnes noe man kan ha på gjengene som kan gjøre at demperen sitter litt bedre?

 

-Christopher

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem med min hausken da den var ny. Det virker imidlertid som om dette var et innkjøringsproblem. Jeg er ikke lenger plaget med dette og jeg har ikke foretatt meg noe spesielt. Det er kanskje bedre at du kjenner og evt. strammer etter hver serie fremfor å skru den altfor tight - den skal jo helst av igjen også.

Link to comment
Share on other sites

En liten O-ring i frisporet på gjengene kan sikkert hjelpe, men det går seg nok til med litt bruk. Jeg tipper problemet skyldes små grader / ujevnheter i gjengene, hvis man ikke drar til med skikkelig moment vil gjengene kun ligge på disse små flatene. Når man skyter skyves demperen forover med stor kraft og får flatene til å sette seg litt.

 

Det du bør gjøre er å dra til og løsne gjengene en del ganger, gjerne med et et par millimeter "tilløp" så du får satt flatene med skikkelig moment.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme problem med min a-tec også. At den løsner kan føre til store skader på løpet. Nettopp dette skjedde med brodern etter en tur på skytebana. Hvor mye den løsnet veit eg ikkje, men ett stygt sår i løpet ved bakerste del av demperen blei ihvertfall resultatet. Hakket i løpet var så djupt at det var usikkert på om det i det hele tatt var mulig å skyte meir med rifla.

 

Finnes det ikkje fett som kan smøres på gjengene og som gjør strammingen enda bedre? kVeit noken hva type fett som var på demperen da den kom fra forhandler? Eg fekk min fra "Jakt og friluft". Meiner eg ikkje hadde dette problemet før fettet var borte

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har 2 våpen med lyddemper den ene 6,5 gjenget jeg selv da vi hadde bra dreibenk på jobb og gjengeverktøy.

Nr2 3006 leverte jeg til børsemaker og han fixsa det.

 

Børsemakeren sa: ta altid av demper da du lagrer våpnet og viss den løsner under skyting bruk smergel(slipepappir) og dra litt over gjengene, da er det grader på gjengene som gjør at demper løsner fordi graden hindrer gjengene å "gå i bunn" og låse.

Dette er jo ganske logisk spør du meg men løsner demperen så puss litt på gjengene og man kan ta i litt når man skrur til.

Puss da kanten mot toppen av gjengene(spissen).

 

Har ikke hatt dette problemet men ser ut som en gjennganger... har bare tatt livet av en hausken demper som bobla seg og dereter sprakk og da bled det stål, br refleks.... Skal sies at dette var av den første aludemperen.

 

Kopperpasta bruker jeg under jakta for å hindre at stål og rustfritt setter seg og en dusj med 5-56 el lingnende i røret på demper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...