Jump to content

accubond


Guest danko

Recommended Posts

har noen der ute erfaring med nosler accubond til storvilt,tenkte jeg sku prøve i høst 225gr 338 og 165gr til 308win om den finnes.vil gjerne høre deres erfaringer,da dette er eneste premium ell bonded kula som virker litt fristende på meg.har gode erfaringer med nosler,grand slam og mega.hva med skuddreaksjon og ekspansjon :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt denne ganske mye, 160gr/7mm-920m/s og 260gr/.375-845m/s. Funnet igjen èn kule, tror jeg er oppe i 10 eller 11 gjennomskudd. Såvidt jeg kan se oppfører den seg som en Partition, holder litt mer sammen og gir kanskje litt mindre blodslått, men det er vanskelig å ha en klar mening om uten større erfaringsgrunnlag.

 

Den går godt ja!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Prøvde Accubound i 7mm-08 på hjort sist høst, husker ikke helt farten men 2500-2600f/sek på 160grs kule. Grei nok men den gav mer enn et uthull på enkelte dyr, d.v.s. at den avga større splinter. Jeg har filt kuler i en mannsalder snart og selvsagt ble noen av disse kulene filt ned også, det jeg fant var at loddingen ikke gikk helt fram, de fremste mm'ne var var ikke bly og mantel festet i hverandre, det forklarer jo at den lett splintrer mer enn jeg aksepterer, spesielt i så liten fart som mitt kaliber gir, hva da med div. 7mmMag?

Det blir nok North Fork kommende høst.

Men det kan godt være annerledes i andre kaliber

 

--

Link to comment
Share on other sites

takk for svar.litt rart at ei bonded kule gir såpass lav restvekt..,men nå er ikke jeg så opptatt av å ha ei kule som gir 99prosent restvekt heller,har sett endel kuler som omtrent ikke ekspanderer på litt lengre hold og i mindre dyr.vil ha ei kule som gjør jobben på alle hold,men den må ikke fly i filler ved treff.så må den ha litt tyngde i baken altså litt lengde så den beholder retning som c.e.a sier.vi testa oryx og remington ultra b.i 338,men de ble nesten helt flate i våte kataloger på 90m..ikke helt bra det :cry: mulig jag prøver accubond allikevel for den skal visstnok være ei bra langholdskule,hvis noe kan kalles det.men vet ikke om jeg har no storvilt å jakte på til høsten hell,så vi får se..

Link to comment
Share on other sites

Resultatet av 260grs Nosler Accubond i cal 375 H&H mag på en Dåhjort skutt på ca 120 meter.

 

Litt off topic:

PHene som vi bruker i Sør-Afrika mener Norske jegere er svært gode jegere og skyttere, men de er altfor opptatt av å bruke premiumkuler på plain games. bakgrunnen for dette er at dyr som blir påskutt og løper i vei, lager så lite blodspor at trackerne har problemer md å finne blodsporet.

Ved at man bruker vanlige kuler vil dette lage større sårkanal på tynnskinnet vilt som antiloper og også påfølgende større utgangssår som igjen blør mere. bare ett tankekors

 

04102007203522WAh76O11saRj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ved at man bruker vanlige kuler vil dette lage større sårkanal på tynnskinnet vilt som antiloper og også påfølgende større utgangssår som igjen blør mere. bare ett tankekors

 

Jeg kan ikke være enig i at dette er et argument for konvensjonelle kuler og mot s.k. "premium" kuler. Jeg vedder på at f.eks. Woodleigh og Norma Oryx i praktisk talt et hvert tilfelle lager større utgangshull, og dermed i teorien større blodspor, enn noen konvensjonell kule. Hele poenget med å bruke kuler som er loddet, har delevegg, er homogene etc. er jo å få gjennomskudd, og blodspor, der konvensjonelle kuler ikke alltid kan garantere det. Problemet må eventuelt være "premium" kuler som er veldig harde, eller beregnet for en annen hastighet enn den jegeren får i sitt våpen, og som derfor ekspanderer dårlig og lager lite hull i dyret både inn, inni og på veien ut.

 

Det ligger forøvrig resultater fra en test av accubond skutt i våte kataloger under "kuletester" her i forumet, og enda mye mer hos robban: http://forum.robsoft.nu/viewforum.php?f ... 8b22feded7

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Ved at man bruker vanlige kuler vil dette lage større sårkanal på tynnskinnet vilt som antiloper og også påfølgende større utgangssår som igjen blør mere. bare ett tankekors

 

Jeg kan ikke være enig i at dette er et argument for konvensjonelle kuler og mot s.k. "premium" kuler. Jeg vedder på at f.eks. Woodleigh og Norma Oryx i praktisk talt et hvert tilfelle lager større utgangshull, og dermed i teorien større blodspor, enn noen konvensjonell kule. Hele poenget med å bruke kuler som er loddet, har delevegg, er homogene etc. er jo å få gjennomskudd, og blodspor, der konvensjonelle kuler ikke alltid kan garantere det. Problemet må eventuelt være "premium" kuler som er veldig harde, eller beregnet for en annen hastighet enn den jegeren får i sitt våpen, og som derfor ekspanderer dårlig og lager lite hull i dyret både inn, inni og på veien ut.

 

Det ligger forøvrig resultater fra en test av accubond skutt i våte kataloger under "kuletester" her i forumet, og enda mye mer hos robban: http://forum.robsoft.nu/viewforum.php?f ... 8b22feded7

 

Tron

 

Jeg og mente dette, årsaken til diskusjonen var/er nok ett par uheldige episoder med Tonheimkula, der viste det seg at ekspansjonen var i dårligste laget, dette var i en 9,3x62, der er det en forholdsvis kjent sak at "hardmantlede" kuler ekspanderer dårlig, jeg har også opplevd dette med 250 grs Rhino i samme kaliberet, disse kulene må ha en del fart bak for å ekspandere maximalt.

opplever forholdsvis ofte at ekspanderte kuler stopper i skinnet på utgangssiden med nevnte kuler på de større antilopene, hadde jo ikke funnet igjen kulene ellers.

 

Setter inn et par bilder av Rhino som har ekspandert i antiloper.

 

04102007202911JsdPv59ofMnt.jpg

 

180 grs Rhino i kaliber 3006 skutt i Blue wildebeast på ca 150 meters avstand.

Legg merke til at ekspansjonen på denne kula stopper tidligere en på den som ble funnet i Zebraen, her er det også logisk at forskjellen i avstand på 120 meter gjør en viss forskjell, men allikevel så ekspanderer Denne kula maximalt også på noe lengre hold.

 

04102007202911H53lj3iKE8jo.jpg

Samme kulevekt og kaliber, samt produsent og prod.lot. skutt i Zebra på ca 30 meter.

 

Har også ei kule fra 375 H&H mag skutt i en Waterbuck på ca 90 meter, men jeg finner ikke igjen bildet, lå på Blinkskudd.net nå er jo denne nede.

 

Da blir det jo ganske logisk at ei kule som ikke går igjennom eller går igjennom uten å ekspandere vil lage svært lite blodspor, ikke sant.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare enkelt dette med kuler, jeg har skrevet det før at jeg har flådd og finpartert sikkert et par hundre hjort skutt med Nosler Part. i mange ulike kal. og vekter, jeg har aldri sett en slik kule har feilet. Med feiling mener jeg at den avgir store biter av kula som tar sine egne veier, at kula tumler eller blir nær totalt ødelagt.

 

Ser man på dådyret til Villreinjegeren så skyldes nok dette store uthullet flere ting, aller mest så er det sikkert sekundærprosjektiler fra et "eksplodert" overarmsbein, ei .375 kule er stor og tung i en så liten skrått og når den treffer gover bein så får man den virkningen. Ved et rent ribbeskudd hadde nok uthullet vært normalt.

 

Man skal nok passe seg for å bruke for solide kuler også, jeg var med å flådde en fin bukk sist høst som var skutt på litt vel langt hold med FS 180grs i .300WinMag, den var ikke særlig ekspandert, treff i ryggen gjorde at den ble liggende, ellers så kunne det blitt et krevende ettersøk.

Det ideelle måtte være å ha rimelig solide kuler for til det vanlige og noen ekspansjonsvillige de få gangene man må skyte langt, problemet er å få dem til å gå på sammen plass så man slipper å tenke. Med litt flaks med treffpunkt og endel trening så skulle det la seg gjøre i et godt løp.

 

---

Link to comment
Share on other sites

Alf Martin Bråthen i "Jeger hund og våpen" (og glorete historier, sick) har påvist ekspansjonsproblemer med en del kuler fra Rhino, Tonheim og Lapua (Naturalis) i årevis, så det burde vel de mest interesserte kanskje fått med seg. Tonheim lager vel forresten akkurat så hurtig ekspanderende kule man vil ha, om en tar seg bryet med å spesifisere. Men problemstillingen er jeg jo helt enig i, nytter ikke med kuler som ikke ekspanderer rimelig greit. Og like ille blir det om den ekspanderer for mye og ikke lager utgangshull.

 

Det er vel nettop derfor Nosler PT har holdt koken så godt, den ekspanderer alltid og samtidig som den stort sett alltid går igjennom. Jeg har aldri funnet igjen noen Partition. Og accubond oppfører seg rimelig likt (prøver å ro dette tilbake "on topic" her nå!) etter min erfaring.

 

Jeg tror kulevalg må bli mye smak og behag, vi setter skuddene ulikt og forventer ulike ting når skuddet er av levert (ja, faktisk. Jeg liker ikke at dyr går unna, selv om jeg alltid har godkjent ettersøkshund 2,40 meter unna når jeg jakter. Det å skjære litt blodgørr ut av hinner o.l. plager meg lite) Etter min mening er alle kuler et kompromiss, Accubond som denne tråden handler om er et av de bedre kompromissene jeg vet om.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare enkelt dette med kuler, jeg har skrevet det før at jeg har flådd og finpartert sikkert et par hundre hjort skutt med Nosler Part. i mange ulike kal. og vekter, jeg har aldri sett en slik kule har feilet. Med feiling mener jeg at den avgir store biter av kula som tar sine egne veier, at kula tumler eller blir nær totalt ødelagt.

 

Ser man på dådyret til Villreinjegeren så skyldes nok dette store uthullet flere ting, aller mest så er det sikkert sekundærprosjektiler fra et "eksplodert" overarmsbein, ei .375 kule er stor og tung i en så liten skrått og når den treffer gover bein så får man den virkningen. Ved et rent ribbeskudd hadde nok uthullet vært normalt.

 

Man skal nok passe seg for å bruke for solide kuler også, jeg var med å flådde en fin bukk sist høst som var skutt på litt vel langt hold med FS 180grs i .300WinMag, den var ikke særlig ekspandert, treff i ryggen gjorde at den ble liggende, ellers så kunne det blitt et krevende ettersøk.

Det ideelle måtte være å ha rimelig solide kuler for til det vanlige og noen ekspansjonsvillige de få gangene man må skyte langt, problemet er å få dem til å gå på sammen plass så man slipper å tenke. Med litt flaks med treffpunkt og endel trening så skulle det la seg gjøre i et godt løp.

 

---

 

Joda overarmsbeinet var knust det, akkubondkula tror jeg (har prøvd den for lite) vil være ei svært god kule, de fleste kuler vil ekspandere vanvittig ved treff i hardt materiale som ett overarmsbein.

Accubonden var iallefall vanvittig presis, skjøt samlinger på 3 skudd godt innen for 20mm med 375`n det synes jeg er meget bra.

 

Hadde ikke Nosler partition kula fungert kan jeg vanskelig tenke meg at Nosler ville produsert den med denne konstruksjonen. A-frame er jo nærmest dønn lik men er loddet, det er ikke part.

 

Edit: Jeg kommer til å bruke Accubond i 375`n min på jakt, og da med de ladningene jeg har med Norma 203B dette gir ca 850m/sec og en meget god presisjon, er enig med Tron i at jeg også fint tåler og skjære vekk litt blodslått kjøtt så lenge dyret blir på stedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å bruke Accubond i 375`n min på jakt, og da med de ladningene jeg har med Norma 203B dette gir ca 850m/sec

 

Noe rundt 73 grains antar jeg? :D Det har i hvert fall vært min jaktladning i fire år nå, og jeg får 845ms og litt under 25mm/100m om jeg holder i. Helt utmerket jaktladning, har skutt tre Elg og to Hjort med akkurat denne ladningen, ganske pene og rene gjennomskudd alle fem.Har hatt litt mer varierenede resultat i 7mm RM.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å bruke Accubond i 375`n min på jakt, og da med de ladningene jeg har med Norma 203B dette gir ca 850m/sec

 

Noe rundt 73 grains antar jeg? :D Det har i hvert fall vært min jaktladning i fire år nå, og jeg får 845ms og litt under 25mm/100m om jeg holder i. Helt utmerket jaktladning, har skutt tre Elg og to Hjort med akkurat denne ladningen, ganske pene og rene gjennomskudd alle fem.Har hatt litt mer varierenede resultat i 7mm RM.

 

Tron

 

Ja jeg bruker 73 grs 203B, kjempefin ladning.

Link to comment
Share on other sites

Eg har lada 165 grs accubond i 30-06, noko som eg meinar fungerar bra på Hjorten her.

Eg brukar 57 grs N-160 i ei Browning A-Bolt, noko som gir ca 840-850m/sek og god presisjon.

I Tikkaen eg har, må eg opp i 58 grs for å få same hastigheit.

Skaut ein 5-6 hjortar i fjor med denne kula, utan at eg kan seia meg misnøgd med resultatet.

Blir nok også med på jakt i år.

Link to comment
Share on other sites

ser i forrige nr av jeger hund og våpen,noen bilder av accubond som ser helt perfekte ut.og et elgslakt med det minste utgangshull jeg har sett..men mye kommer jo an på hvor man treffer,avstang og kaliber og hastighet så det er ikke lett..eneste kula jeg har prøvd som oppfører sek likt uansett er partition,har brukt den på avstander fra 25 til 250m i kal 243 338 og såvidt 3006 og 308,men hadde vært moro å prøv no nytt,men ikke hva som helst.har sett x kuler trophy bonded og fail safe som ser ut som en helmantel etter treff,burde vært forbud mot slike..mener også at ei kule skal ha bly i tuppen,måtte det aldrig bli forbudt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...