Jump to content

.22-250 og V-Max Er dette greie ladninger?


G.Larson

Recommended Posts

Hei.

Har ladet opp en del 55 gr V-Max med Normahylser,CCI-200 hetter og N-150 krutt. Ladet med 35 gr,36gr og

37 gr krutt. Col = 60 mm. Høres 35 gr ut som en grei startladning? Har ikke skutt disse enda men tenkte meg på banen å teste og kronografere denne uka. Rifla er en Rem 700 ADL med demper.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker 37 grains N150 som standardladning for 50 - 55 grains kuler ( bortsett fra Barnes TSX). Har ladet til 38 grains, står det som maks i ladedataene som følger med Lee Collett Die, fikk ingen trykktegn og hastighet litt over fabrikkammo med 38 grains. Men presisjonen er helt fantastisk i min rifle med 37 grain, og hastigheten er dryg nok uansett (rett under 1100 m/s).

Link to comment
Share on other sites

Du har ladeboken? Den oppgir følgende min og maks med Vith N150 krutt:

50 grains Nosler Ballisic Tip: 35 - 37

55 grains Lapua Soft Point 34 - 36

55 grains Sierra Game King 33 - 35

 

Du kan laste ned Vihtavouri ladetabell her: http://www.vihtavuori-lapua.com/pdfs/Ri ... a-2006.pdf

Du vil se her at for 55 grains Speer Spitser oppgir Vithavuori minimum 34.3 og maksimum 37.2

Jeg for min del stoler mer på Ladeboken enn...., ja enn noe faktisk. Det vil si at 35 grains bør være bra. Dersom du ikke har trykkmålingsutstyr foreslår jeg at du chronograferer hastigheten, og sørger for at du ikke kommer høyere enn fabrikkammo med samme kulevekt. Da bør du være rimelig trygg.

 

Jeg bruker som sagt 37 grains i min rifle, ikke trykktegn, og lavere hastighet enn fabrikkammo, men det er i min rifle, ikke i din. Du må altså ta den siste finberegningen selv.

 

Lykke til, kom med banerapport da!

 

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Rapport skal komme. Alle ladningene skal kronograferes.

Joda, ladeboken og tabellen til Vv har jeg. Synes derimot det kan være litt vanskelig å bestemme meg for hvilken kule jeg skal ta utgangspunkt i når ingen av dataene er oppgitt for eksakt den kula jeg skal bruke.

Alle steder står det jo at en ikke ukritisk skal bruke data for andre kuler. Er det for eksempel helt greit å sammenligne alle kuler i samme kulevekt?

Link to comment
Share on other sites

Lader 55 grs v-max i min 22-250 bak 35 grs N-150 bak. Med lengde på 61 mm. Hastighet litt over 1000 m/s.

Ladde noen få med 36 grs bak, presisjonen var lik på begge ladninger så jeg holdt meg til 35 grs.

 

Takk for svar. Skal bli artig å sammenligne målingene mine med din ladning.

Link to comment
Share on other sites

Hastigheten ble testet en varm sommerdag i fjor sommer :D

Kan hende Chrony`n ga litt høyere høyere hastighet enn hva virkligheten tilsier.

Den chrony'n din viser da vitterligen uvirkelige hastigheter selv på vinterstid. ?

 

Du kan annonsere den til salgs for de som ønsker magnumhastigheter i standard kalibre. Du kan til og med forlange fartstillegg. :lol:

Link to comment
Share on other sites

En redusert ladning som jeg bruker i min 22-250 er 34 grain med Vith N150 krutt og Sako sine 50 grains kuler. Jeg har ikke kronografert ladningen, men den skal ligge litt over 900m/s i følge den store kloke boken. Presisjonen ladningen gir meg i min Ruger M77 er jeg meget godt fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på banen å testa ladningene mine.

Lada som følger:

55 gr V-Max:

35 gr N-150

36 gr N-150

37 gr N-150

 

55 gr Ballistic Tip:

35 gr N-150

36 gr N-150

37 gr N-150

 

Brukte Normahylser, cci-200 hetter COL 60 mm.

 

Desverre kutta kronografen etter første serien. Svakeste ladninga på V-Max ga 1140 m/s :shock: Samla egentlig ganske greit. Ingen tegn til høyt trykk i det hele tatt. Sota en del på hylse halsen. Desverre så kutta kronografen her.

36 gr og 37 gr ladningene samlet likt. ca. 1,5 cm på 100 m. Hadde også samme treffpunktet, ingen tegn til høyt trykk. Her var det også slutt på soting. Siden de tyngste ladningene gikk helt likt så ender jeg nok opp på 36 gr N-150 på V.Max'en.

 

For Ballistic Tip'en fikk jeg samme resultata som for V-Max'en. Samme treffpunkt og samlinger, soting på hylsehalsen med den svakeste ladninga. Ender nok opp på 36 gr her også. Nå gjenstår bare å lade opp en god del skudd og få skutt inn kikkerten ordentlig.

 

PS: Er det noen flere som har problemer med at Chrony'en har problemer med å måle små kuler i høy fart? Har nemlig lagt merke til dette før også. Ingen problemer med å måle på .30-kaliber.

Link to comment
Share on other sites

PS: Er det noen flere som har problemer med at Chrony'en har problemer med å måle små kuler i høy fart? Har nemlig lagt merke til dette før også. Ingen problemer med å måle på .30-kaliber.

 

I følge Bamrud gir Chrony`n min Magnumhastighet i alle kalibre :lol:

Ikke rart eieren blir tatt i fartskontroll :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

[quote="G.Larson

PS: Er det noen flere som har problemer med at Chrony'en har problemer med å måle små kuler i høy fart? Har nemlig lagt merke til dette før også. Ingen problemer med å måle på .30-kaliber.

 

Ikke noe ukjendt problem det derre nei!!

Oppdaget at chronyen registrerte alle mollybelagte kulene mye bedre enn vanlig mantlede kuler en vinterdag for en god del år siden.

Dette fikk "spekulatoren" til å begynne å spekulere..??..Hvorfor??

 

Etter litt fundering fikk jeg selvfølgelig en "lys ide`, chronyen ser jo oppover imot en lys himmel, ikke sant.

Min chrony sto på snø, ergo en blank kule belyst fra nedenom med refleks fra snø..........ikke lett å se, ikke sant.....??

Ei sort mollykule derimot......skjønner...??, en svart ting med god kontrast imot himmelen som plystrer over sensorene, ergo lett å "observere" for sensorene.

 

Hvordan hjelpe sensorene;

Min løsning ble:

Sett ei stor sort plate imellom fotostaviet (om du bruker det) og kronografen.

Gjør den såpass stor at den stikker godt utom kronografen på alle sider.

Jeg har brukt en sortmalt 100 meters DFS-blink. Denne gjør at kulen blir seende sort ut nedenfra av sensorene, og mye lettere å registrere.

Om du ikke bruker kronografen på ett stativ, legg ett mørkt teppe eller lignende under kronografen.

Har selv testet, og bruker denne DFS-skiva alltid på vinterstid når det er snø på bakken, og det funker!!

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er kulene og ladningen testet på beverjakt. Bevern satt ca 180 m unna og fikk kula inn like bak og i overkant av bogen. Datt rett ned i smellen. Den fikk derimot noen voldsomme kramper/rykninger, så for å unngå at den datt på elva fikk den ett skudd til for sikkerhetsskyld. 1. skuddet raserte maskinrommet helt. Ikke noe utgangshull. 2. skuddet var en litt dårlig treff på ett bevegelig mål og gikk tvers igjennom siden. Her var det ett utgangshull,men ikke så stort at det gjorde noe. Tror nok dette kommer til å være standardmedisin på bever,rev og grevling. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...