Jump to content

Skuddene går nedover mot høyre


nesnah

Recommended Posts

Skulle skyte meg inn sist jeg var på banen og bruker tre skudds serier. Jeg har vært noen turer i år og etterhvert følt jeg har god kontroll når jeg ligger med tofot og kikkerten på 9x på hundre meter, ned mot 3-4 cm samlinger på disse seriene i alle fall.

Men denne gangen vandret kulene nedover mot høyre etter hvert som jeg skjøt - 10-15 cm totalt. Typisk: skudd 1 gikk kl 10, skudd 2 noenlunde i blink og skudd 3 kl 4, om dere skjønner hva jeg mener. Etter en pause for å sjekke blink og utstyr (tar det rolig på skytebanen, det er ei lett børse som blir raskt varm) tok jeg neste 3-skudd, og med samme tendens - kl 10 - senter - kl 4.

Det første jeg tenker på er at jeg har hatt for lang ferie og ikke skutt på noen uker, men avtrekkene kjentes gode ut. Så, før jeg begynner for alvor å revurdere skyteteknikken, kan dette være noe teknisk med børse eller kikkert (helst det siste kanskje)? Skulle gjerne visst hva dette betyr - har vanskelig for å tro at jeg plutselig ikke klarer å samle tre skudd innenfor 10cm på 100m en stille sommerdag med tofot og lav puls (selv om jeg ifølge noen har en liten tendens til oppblåst selvbilde). Skyter links, om det er relevant.

Link to comment
Share on other sites

Siden du skyter links, høres det for meg ut som klassiske "møter rekylen"/"ohh lenge siden sist - litt nervøs" grupper, også litt fordi du skriver at resultatene var repeterbare i forhold til gruppene. Jeg tenker litt sånn indre samtale, omtrent som følger:

 

Skudd 1: Ohf, nå smeller det snart, æsjæsjæsj... smell, dytt osv..

Skudd 2: Det der var ett d..tt skudd, nå må jeg skjerpe meg, konsentrasjon - smell, greit.

Skudd 3: Oh bare ett skudd igjen - bli ferdig med det - smell, dytt... :wink::D

 

Men hva slags utslag det gir med to-fot er jeg ikke sikker på. Skyter du med trykk på tofoten :?:

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg ikke resepten på ditt problem her, men er links skytter selv og tidligere merket jeg følgende, innskutt i høy stående benk, når jeg så legger meg eller setter meg ned satt skudda 3-10 cm ned mot venstre. dette var nok da pga rekylopptak og dårlig avtrekk ( rifla hadde og ræva avtrekk), men etter mye trening og også bytte til våpen med skikkelig avtrekk (sauer) har problemet vært fraværende. men merker litt av det når jeg skal skyte med bøylerifla på lengre hold ( 300m med 356win anbefales ikke)

Link to comment
Share on other sites

Takker for rådene her, tror jeg skal ta en omgang og forsøke ekstra godt anlegg. Kan ikke si at jeg tenker på rekylen når jeg skyter, men jeg skal forsøke på benken hos skytterlaget neste gang tror jeg og finne ut hvor problemet er. Har dratt til skruene på kikkerten nå, skal ikke si at det satt løst men det gikk en halv omdreining. Bra jeg ikke skal på bukkejakt i morgen ihvertfall, da er jeg redd jeg hadde måttet skyte i stykker helgefreden i kveld.

Link to comment
Share on other sites

God idé, skal forsøke det. Laget har en benk i enden på standplass hvor man kan teste litt, skal få noen til å hjelpe meg. Var alene sist.

Skyter uten trykk på tofoten, har ikke brukt tofot siden MG-3 i militæret og da la vi på trykk for skarpskyting, selv om det var diskusjon rundt det. Men rifla har klaring mellom forskjefte og løp som jeg ikke vil ødelegge (plaststokken er litt elastisk for å si det sånn) så jeg trykker ikke på tofoten.

Link to comment
Share on other sites

OK, da er børsa innskutt. Var på banen i går og fikk hjelp på bord med stativ. Da ligger børsa dønn rolig på blinken, og jeg fokuserte da på kinn-kolbe kontakt - fikk nemlig en mistanke der. Det viser seg at det blir MOA samling om jeg passer på med full kolbekontakt, men for å teste tok jeg en litt annen hodestilling og skjøt sjuer med en gang. Dette er elementært innen skarpskyting men det slo meg ikke før jeg leste noe gammel jaktlitteratur jeg har liggende. Jeg tror kanskje kolben er litt liten for meg - har aldri hatt slike problemer med å finne skytestilling, men nå vet jeg i alle fall at det er opp til meg. Takk for tipsene, dette er kanskje noe å tenke på for flere (selv om de fleste her virker å ha mye bedre kontroll på skytingen enn meg).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...