Jump to content

Innskyting


mauseren

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har testet litt i sommer med ulike skytestillinger siden jeg alltid har lurt på hvor stor forskjell det gjør med treffpunktet. Jeg har ligget, sittet på stubbe og på stolsekk. Alle disse posisjonene gir meg samlinger som sitter der jeg sikter med 5-10 cm spredning på 100m. Dette må ansees som bra skyting med den tynnløpa "relativt" presise gamle mauseren. Idag var jeg på banen for å skyte inn børsa. Jeg bestemte meg for første gang for å benytte bukk. Jeg har ikke rørt kikkerten siden ifjor og benytter ammunisjon fra samme ladeparti. Jeg reagerte med en gang på at skuddene satt midt i blinken høydemessig og omtrent i 7'er streken til venstre. Ifjor var den skutt inn i senter ca 5 cm over på 100m. Jeg skrudde og skøyt 2 skudd til som satt midt i og 5 cm over slik jeg liker. Flott tenkte jeg og la meg ned for å skyte uten bukken. Det viste seg da at skuddene gikk midt i høydemessig, men nå lå det omtrent i 7'er streken til høyre. Jeg gjør tydeligvis noe annet når jeg skyter uten bukk som gjør at jeg legger skuddene litt ned og til høyre. Noe som bekrefter hvorfor jeg stusset på at jeg måtte skru i bukken i første omgang.

 

Som nevnt har jeg ikke benyttet bukk for å skyte inn før og har aldri hatt noen problem med å treffe om jeg skyter den inn manuelt. Noe de ulike skytestillingene bekrefter. Spørsmålet er selvfølgelig hva denne forskjellen kommer av. Hadde jeg møtt børsa eller noe slik med skulderen vil jeg anta at treffpunktet hadde blitt flyttet til venstre og at samlingene hadde vært betraktelig dårligere. Det er vel også naturlig at jeg ikke må skyte inn børsa i bukken, men heller gjøre dette manuelt. Selv om jeg antar at ideelt sett skal man skyte like bra selv som når børsa er skutt inn i bukken. Det er jo tydeligvis jeg og ikke børsa som gjør denne forandringen. Noen som har noen erfaring med dette?

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Bukken var slik at kolben ble satt ned i en holder mens stokken hvilte på en myk skumgummisak.

 

Det kan godt være at avtrekket ble forskjellig fra jeg satt ved bukken til jeg la meg. Skuddene gikk nesten hull i hull når jeg skøyt fra bukken, så jeg antar avtrekket ikke kan ha vært så halv galt. Dermed er det vel mer sannsynlig at jeg kanskje trekker av litt feil når jeg ligger/sitter antar jeg. Greit at jeg har blitt obs på det iallefall!

Link to comment
Share on other sites

du skyter ikke likt i benk og på frihånd,jeg flytter på treffpunkte har nok med hvordan rekylopptaket og hvor god kjinnkontakt du har.Bruker benk bare for og forske ladninger-sammlinger.ta børsa og sett deg i benken men legg en sandsekk under forand.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det er forskjellig rekylopptak ute og går her ja. Jeg har det nesten på samme måte. Hvis jeg skyter fra benk, med rifla hvilende i sandsekker og bare holder i pistolgrepet, sitter samlingene normalt rundt 10 cm høyere enn når jeg skyter sittende med anlegg på knærne. Men det er jo greit så lenge en vet om det, og det er likt hver gang. Eneste unntaket er .22-250`n, der er det så lite rekyl at det ikke spiller noen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...