Jump to content

Hvilken 6,5 kule til gris?


Kriegh

Recommended Posts

Jeg hadde brukt den kula du nevner, 10,1gr Mega er et godt valg.

 

Og hold for all del ikke igjen på gris over 100 kg, slik som noen nevner. 6,5en velter storgris like bra som mye annet, men fluktstrekningen kan av og til bli marginalt lengre.

 

Jeg har skutt gris med 6,5 som veltet i smellen (90-100 kg), og skutt gris med 9,3x74R som kom bort fra skuddplassen med 50 meter (90-100 kg) begge med samme skuddplassering (litt langt bak i lungene)og gjennomskudd.

Link to comment
Share on other sites

Leser man litt på svenske nettsider og forum finner man mange som er skeptiske til bruk av 6,5 til store villsvin. Vil tru disse folkene har en del mer erfaring med valg av kaliber enn oss nordmenn som ikke har stort av disse dyra i vår fauna (de nærmer seg meg mine hjemtrakter da,) :D . Selv har jeg ingen erfaring med 6,5 da jeg bruker 30.06 og har god erfaring med det på villsvin.

 

http://vildsvin.net/shop/fs-15.htm

Link to comment
Share on other sites

Hei!

6,5x55 er mer en god nok til villsvin hvis du bruker en god kule, som Oryx 10,1gr osv.

Grunnlaget for det man Leser på svenske nettsider og forum har ingen ting med erfaring av/om kaliber, men valg av kule.(selv om det ikke fremkommer slik)

 

Kort fortalt, velg en god kule, Shoot Straight and Stay Alive :wink:

Fortsatt god kveld!

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...