Jump to content

Åtevåpen


Mauser89

Recommended Posts

Har etterhvert fått mer og mer sansen for åtejakt på rev. Til nå har jeg brukt min storvilt børse i 6,5.

Har tenkt litt på å kjøpe meg et gevær som primert skal brukes på åtejakt.

 

Det første jeg tenkte på var en baikal kombi med 12/76-.223Rem med en billig men lyssterk kikkert på toppen. Må sikkert høyne kolba med noe for å få kinnkontakt. Får man slike v-max kuler i .223?

 

Eller skulle jeg kjøpt meg en billig i grei rifle og montert på en lyssterk kikkert på?

 

Eventuellt hvilken kikkert? Har ikke tenkt å brukt mange pengene på dette ettersom bruksområdet blir veldig lite. Bør ikke komme no mye over 10000,-.

 

Så hva tror dere, hvilket våpen ville dere valg som det ultimate åtevåpenet?

Link to comment
Share on other sites

Et bra åtevåpen er en gammel Tikka 07 i 12/222. Grunnen til det er at denne børsa har åpen hane som kan spennes lydløst umiddelbart før skuddet avfyres. Denne løsningen synes i alle fall jeg er grei på et våpen som skal brukes innomhus og i mørke. Se på bruktmarkedet. Det er av og til slike å finne der til en billig penge. Dessuten et driftsikkert og pålitelig våpen. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har sjøl ei Star Baikal enkeltskotsrifle i .223 til dette formålet. Fungerer flott det, og i tillegg svært rimeleg. Når det gjeld kikkert så har eg både ein Meopta 3-12x56 og ein Oxo 3-12x50. Sjølvsagt er Meoptaen mange hakk over Oxo'en, men har du lys på åta så er jo ikkje dette så viktig.

 

Tips: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19485644

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kjøpe ny rifle når du har en 6,5x55? Er da kjempefin til formålet! Behold den rifla du har, og bruk heller penga på en skikkelig kikkert. Hvis du vil ha V-max-effekt så det holder, lader du bare 6,5'en med V-Max, Sierra Varminter eller kuler med liknende konstruksjon. Gjør samme jobben som 223'en, pluss plenty til. Bruker bare 6,5'en sjøl på åtejakt, og har egentlig aldri følt behov for noe annet. Hagleløpet har jeg aldri følt behov for. Med hardt lada 85 grains Sierra Varminter opplever jeg ofte at revepelsen blir like hel, siden kula gjerne tar seg helt ut i reven. Bare noen splinthull her og der. Men noen ganger ser den selvfølgelig ikke noe særlig ut også...

Link to comment
Share on other sites

billig men lyssterk kikkert på toppen
Spørs hva du mener med billig? Uansett bør du etter min mening kjøpe en brukt fast 8x56. Det er det eneste som både er lyssterkt, og billig. Ellers er er alt lyssterkt dyrt.

 

Alternativet er å gå for markedets beste kjøp:

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=84735

 

Nå dukker det da opp jevnt og trutt en del 7x50 på bruktmarkedet å...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...