Jump to content

Nitedal rype sink


Erik B. Hoksvold

Recommended Posts

Gode patroner. men de virker litt som gamle sprederpatroner, store skuddbilder så fint til korte hold og raske skudd.

 

40 duer felt med disse skuddene og 4 skadeskytinger, det skyldes nok helst at jeg skøyt på litt lange hold(over 25meter) eller ikke gjennomførte svingen skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ikke får sink til å rime med bekgrunnelsen for blyforbudet.

 

Det geniale i norsk forbud er at det er bly som er forbudt. Med andre ord kan du skyte med kvikksølv om du vil. Sink er giftig og forbudt i mange land og burde ikke vært solgt som et miljøalternativ. Jeg spurte Norma om dette ikke var idioti å resonere slikt når jeg testet patronene deres, men fikk som svar at det ikke var de som satte reglene......

Link to comment
Share on other sites

Testet sammen med mye annet her: HAGLEAMMOTEST

 

Uten å vurdere giftigheten vil jeg anbefale dem til ryper på kort til moderat hold. De sprer godt, lager i min lanber og en benelli nydelige skuddbilder. Litt liten gjennomslagskraft.

 

Mitt førstevalg det myke hagl trengs pga børse eller rikosjetter.

Link to comment
Share on other sites

Som etterbrenner sier, er sink et svært dårlig alternativ til bly sett fra et miljøvernståsted. I USA tillater myndighetene inntil 1% sink i haglmaterialene. Sink er like giftig som bly for fugl som inntar hagl ifm næringssøk, og burde derfor også vært forbudt der blyhagl er forbudt.

Et speilvendingsprinsipp, slik man har i USA, ville være langt bedre. I USA testes alle nye haglmaterialer for giftighet gjennom bl.a dyreforsøk der ender gis et antall hagl, og dødelighet/opptak av giftstoffer undersøkes. Så vidt meg bekjent, er dette de mest omfattende testene av haglmaterialer som gjøres noe sted i verden, og Norge kunne enkelt ha forholdt seg til de haglmaterialene som til enhver tid er godkjente av US Fish & Wildlife Service.

Jeg har også testet mye haglammunisjon (flere tusen skudd) over en periode på flere år, både på skive, ift inntrengning og under praktisk jakt, og i mine øyne er sink det dårligste alternativet av samtlige tilgjengelige haglmaterialer.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, US Fish & Wildlife har et svært godt system for godkjenning av haglmaterialer, vi kunne glatt ha fulgt deres anbefalinger. Med det markedet de har for jakt er det lite trolig at reelle alternativer ikke skulle bli testet der innen rimelig tid.

 

Nå skal det sies at selv om sink er akutt giftig for fugl er den totale miljøpåvirkningen sannsynligvis liten, SVJV er mindre mengder sink ikke skadelig for vannlevende organismer. Men tar en med de dårlige ballistiske egenskapene så faller det likevel langt ned på lista.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...