Jump to content

Kjøp av praktisk rifle


Recommended Posts

I dag leverte jeg søknaden på en AR-15 hos lensmannen. Håper den går greit gjennom :-)

 

Tenkte å kjøpe brukt.

Er usikker på om jeg skal prøve å finne en som er ferdig oppgradert med alt som er, eller om jeg skal gå for en med minst mulig utstyr for så og kjøpe det jeg trenger etterhvert. Har lyst på en med 16" løp.

Er det noen som kan anbefale noe spesiellt utstyr som jeg trenger uansett. Og er det noen som vet om en grei brukt en til salgs?

Ser det ligger en på finn til 18000,- Denne har en del oppgraderinger står det. Er det noen som kan si noe om dette er et greit kjøp?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket merke skrev du på søknaden? Bushmaster?

Ikke at det betyr så mye, men pga reglene i Norge blir man jo litt låst til merke og løpslengde.

 

Fant ikke den på Finn med søk, så den kan jeg ikke si noe om. har du en link?

 

Det du trenger for å komme igang i Open:

basis rifle som en Bushmaster V-match

Nytt match avtrekk

kompensator

Kikkert og montasje

Ammo

noen magasiner

og gjerne kanskje en tofot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev Bushmaster, men det skulle vel la seg gjøre å endre det hvis jeg trenger det håper jeg. Tenkte på det etterpå at det kanskje ikke var så lurt å skrive noe der. Skrev ikke noe om løpslengde.

Er det noen stor forskjell på Bushmaster og andre merker?

Tror den jeg har sett på finn er solgt nå. Finner den ikke selv heller nå. Så på den for et par dager siden.

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok muligens få problemer evt løpslengde. det skal man formelt sett ha på søknaden. men en tlf til Onkel løser vel det. Du kan evt høre med torunn om du kan sette "40cm eller lengre" på søknaden?

Å evt bytte til Colt eller noe, burde la seg gjøre.

Blant de merkene som selges i Norge er det ikke store forskjeller, bortsett fra JP da. De ligger over resten, men det gjør jo prisen også (men speccer man ut en BM med mye av de tingene JP CTR-02 kommer med, er man fort i samme prisleie)....

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ta en telefon til Torunn til uka. Leverte søknaden på lokalkontoret, så det tar vel noen dager før hun får papirene.

Ser det ligger et par Colt`er på finn også. Greit å kunne være litt fleksibel på hvilket merke jeg skal ha ;-)

Har sett litt på denne også http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18240643

Noen som kan si noe om dette kunne være et greit kjøp?

Link to comment
Share on other sites

Skulle veldig ønske å anbefale deg å kjøpe armalite da de etter min mening ligger et par hakk over BM. ol. en overlegen tilpasning mellom upper og lower blandtannet.

Men det ser ut som det bare er rot og tull fra importøren av armalite sin side.

Har medlemm i klubben som har bestilt for 6mnd. siden uten og høre et pip, antatt leveringstid var ved bestilling stipulert til intill 6mnd..

Siste info i går var at importen av Armalite skal overtas av annet firma.

Dette uten at de som har bestilling har fått noe form for info.

Medlemmet hos oss vurderer å importere direkte selv for å få våpnet, samtidig som det er noe og spare på egenimport.

Så av den grunn vil jeg anbefale deg BM, ikke den samme tilpassningen som Armalite men

helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Hadde i utgangpunktet planer om å kjøpe brukt. Har ikke sett noe annet enn BM og Colt på bruktmarkedet enda.

Men er det noen som kan rangere de forskjellige merkene etter pris og kvalitet? Har ikke så stor kjennskap til dette selv. Hvis jeg leser deg riktig mellom linjene NM149 så er BM et bedre kjøp enn Colt. Og Armalite bedre enn BM igjen. Stemmer det?

Og så var det prisforskjellen da. Jeg har dessverre et begrenset budsjett som gjør at jeg må ta hensyn til prisen også, som om ikke valget er vanskelig nok ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke økonomiske rammer har du til prosjektet?

Vil du måtte anskaffe deg alt sikte montasje ol., eller har du noe fra før.

Nytt er jo alltid nytt men det finnes mange pent brukte praktiske våpen der ute som vil kunne være gode kjøp.

Men ofte så har folk urealistiske ambisjoner om hva man kan få for brukte våpen.

 

En ny Armalite AR-15 target vil du få inn for ca. 12-13000 om du tar deg jobben med og innføre den selv.. Da har du ei rifle med match løp match avtrekk og en veldig bra tillpassing av over og underdel.

Veiledende pris fra de som prøvde og få istand en importfungsjon i norge var 16200.-,

Du kan se på hjemmesiden deres som fungerer (armalite.no) der er det bilder og info om våpnene fra Armalite.

Link to comment
Share on other sites

Det som var synd for de var vel at de konket når ting omsider begynte og falle på plass med Armalitesalget deres.

En fin ting for oss andre er jo at Armalites modeller nå er godkjente slik at vi kan ta de inn selv, det fortjener jo J.A. berømmelse for.

 

Nm rifle var vel også hovedsaklig til J.A. og ø. + deres frenders fortjeneste, så organisasjonsevner det har de bevist at de har.

 

Vet forøvrig noen hvem som skulle overta aggenturet på Armalite i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel skummelt å skrive noe svar her, i fare for enda mer sutring i fra enkelte som har drevet import her.

Men jeg regner med at dersom du tar kontakt med XXX,så kan du sikkert få svar på hva som skjer med importen av Armalite. Google firmanavnet til den gamle importøren av Armalite, og tast inn de tre første bokstavene i fimanavnet +.as så kommer du til en side.

Samme folka, nytt firma. Sikkert bare å forsøke å bestille på nytt, selv om jeg har mine tvil til om de har blitt flinkere til å gi tilbakemeldinger.

 

Er vel ingen vits i å forsøke å legge ut hverken firmanavn, navnet til de som driver det, eller annet som kan fortelle hvem de er, eller hvordan du kan nå de, for da kommer vel moderatorene og slenger innlegget i karantene igjen, etter litt sutring fra en eller annen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vedrørende debatt om JAG Vision AS og til dels undertegnede.

 

Undertegnede meldte oppbud av JAG Vision AS den 13. august. Selskapet ble deretter kjøpt av Bertel O. Steen Sikkerhet AS - en av norges fremste forsvarsleverandører.

 

Profilen og retningslinjer for Bertel O. Steen Sikkerhet AS gjør at omstendigheter rundt en slik overtagelse anses som internt anliggende og vi vil derfor ikke delta i en debatt av dette i det offentlige rom. Har du spørmål, så ta kontakt.

 

Produktporteføljen er inntil videre uforandret.

 

Reklamasjoner eller support er på tidligere leveranser er som før - ”Business as usual”. Benytt samme kontaktdata som tidligere.

 

 

Mvh

Jon Andre Garberg

Markedsdirektør

Bertel O. Steen Sikkerhet AS

Link to comment
Share on other sites

På generelt grunnlag vil jeg påstå at Colt og Bush er hipp som happ. Armalite kan jeg ikke si stort om, da jeg ikke har sett så veldig mange i aksjon.

 

Fra ett konkuransemessig perspektiv spiller det absolutt ingen rolle hvem av de tre du velger, men jeg syns ikke du skal betale mere for en brukt colt en en ny Bushmaster.

 

Samtlige bushmastere jeg har pressisjonsskutt samler langt under tommen, normalt ned mot halvtommen med god ammo. Coltene ligger ett ørlite hakk bak, og Armalitene aner jeg ikke hvordan klarer seg.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker for mange interressante svar :-)

Nå er søknaden godkjent, etter litt om og men. Og jeg har bestillt en ny BUSHMASTER XM-15 V-Match 16", fra Pedersen Våpenlager i Kristiansand :-)

Bestilltee med en WAHLGRENS Thor Comp montert. Tenker på å bytte ut kolbe og grep. Er ikke sikker på hvilke siktemidler som skal monteres enda. Tenker litt på å starte med åpne sikter. Har suglet litt på en eller annen Trijicon ACOG, men prisen gir meg driv-is i pungen så tror det får bli på sikt.

Vi får se, men kom gjerne med forslag av alle slag :-) Allt er mulig hvis man bare vil det nok ;-)

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha åpne sikter på V-Matchen må du bytte forskjeftet, montere rail på org skjeftet eller bytte gassblokk til en med rail. Det er originalt ikke noe rail frampå. Har akuratt kjøpt en lik i dag ( i 20"), og står venfor samme "problem".

 

Med tanke på at det koster deg flest med rails og jernsikter av kvalitet, kan du egentlig putte penga i et lite Docter rødpunkt å ha montert på siden av kikkerten. Det "beste" alternativet er nok å gå for en kikkert med variabel forstørrelse som du også kan bruke på korte hold. Trijicon har mange fine kikkerter.

Men det er jo sjarm med jernsikter....

Link to comment
Share on other sites

Bestilltee med en WAHLGRENS Thor Comp montert.

 

Har du betalt ekstra for kompen pass på at du allikevel får med flammedemperen som var montert. Har opplevd at forhandlere stikker av med flammedempere, bærehåndtak, originalgrep osv. når de monterer ekstraustyr for kunden.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha åpne sikter på V-Matchen må du bytte forskjeftet, montere rail på org skjeftet eller bytte gassblokk til en med rail. Det er originalt ikke noe rail frampå. Har akuratt kjøpt en lik i dag ( i 20"), og står venfor samme "problem".

 

Med tanke på at det koster deg flest med rails og jernsikter av kvalitet, kan du egentlig putte penga i et lite Docter rødpunkt å ha montert på siden av kikkerten. Det "beste" alternativet er nok å gå for en kikkert med variabel forstørrelse som du også kan bruke på korte hold. Trijicon har mange fine kikkerter.

Men det er jo sjarm med jernsikter....

 

 

Blir nok å montere en gassblokk med feste for framsikte. Planen var egentlig å starte litt rolig, kanskje bytte grep og stokk. Men går og lurer på om jeg skal overbelaste kredittkortet og sette på noe optikk også ;-)

Link to comment
Share on other sites

Bestilltee med en WAHLGRENS Thor Comp montert.

 

Har du betalt ekstra for kompen pass på at du allikevel får med flammedemperen som var montert. Har opplevd at forhandlere stikker av med flammedempere, bærehåndtak, originalgrep osv. når de monterer ekstraustyr for kunden.

 

Tror ikke denne modellen kommer med flammedemper. Men ettersom jeg kan se på Bushmaster sine sider så blir de levert med koffert og reim, i tillegg til et 30 skudds magasin. Er det noen som vet om dette er standarden i Norge også?

Link to comment
Share on other sites

Koffert, reim og 10 skudds magasin - leveres uten flammedemper og med ugjenget pipe fra fabrikken er det blitt meg fortalt...

 

Det har du helt rett ! Bruksanvisning med mange amerikanske advarsler er også med.

 

Har akuratt kommet tilbake fra skytebanen etter testskyting. Har montert på et holografisk sikte og tofot.

Skøyt hull i hull på 25 meter med Wolf ammo. Nå gleder jeg meg til å teste med kikkert på 100, 200 og 300 meter :)

 

Avtrekket er hardt, men jeg liker det faktisk. Børsa ville ikke lade om av seg selv med det første. Skyldes nok ny rifle, lite olje og wolf ammo. Etter 20 skudd var rifla god og ladet godt om av seg selv.

Greide til og med kunststykket med å kjile en patron i kammeret. Tydeligvis er Bushmasteren tightere i kammeret enn Ruger Mini-14. Så nå blir det helpressing av all 223 ammo.

 

Vil også nevne at rekylen med børsa var vesentlig mindre enn med en Colt 16" jeg prøve tidligere i uka. Rifla repeterte mye jevnere og med mindre risting. Tydelig så er langt gassystem bedre i forhold til rekylen.

 

Må vel lage en artikkel ala "Mini-14 review´n" en gang i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...