Jump to content

Ladedata Berry's 115gr og Willy Røgebergs 125gr blykuler,9mm


Glenn_G

Recommended Posts

Nå har jeg endelig fått ladeutstyr, krutt og kuler :D

Mangler ladedata for kulene jeg fikk tak i da, har N 350 krutt og Federal tennere.

 

Berry's kulene er kobberkledte på 115gr og jeg tenkte å begynne med 6,0gr N350 -høres det ok ut? Hva bør totallengden på patronen være?

 

Blykulene tenkte jeg egentlig også å begynne med 6,0 gr N350 men er også her usikker på hvor dypt kulene skal settes.

 

Håper på raske svar da pressa står her å lokker :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

sålenge du holder deg til ladninger fra kjente kilder, og bruker startladningene for kuler av noenlunde samme vekt/profil/materiale, bør du være på rimelig trygg grunn. n-350 egner seg best til "sinnaladninger", så om du skal lade "feltladninger" burde du heller skaffe deg litt n-330 eller n-340.

Link to comment
Share on other sites

Takker for raskt svar :D

Det var forresten N340 som stod på handlelappen med jeg var ikke den eneste som ville ha det så da ble det N350 etter råd fra børsemakeren som også lader selv.

N340 kommer snart på lager igjen da, samt N110 til 357'en :D

Link to comment
Share on other sites

Prøv deg fram med laveste ladning du finner for N350 og 115 grs kula først. Patronlengde dikteres ofte av hvor lange patroner magasinet kan ta, evt. av friflukt i kammeret. Vithavuori oppgir 5,7 grs N350 som start ladning med Rainier 115 grs. Det burde ikke være umulig å gå lavere enn det. Har selv brukt 5,2 grs 350 til 115 grs kule. Trykket stiger svært raskt i 9mm med kortere patroner. Vil anta du må redusere ei evt max ladning med 125 grs noe i forhold til 115 grs, men uansett har du neppe behov for noe max ladning til 9mm. Ad .357 er N110 helt korrekt, som du selv har valgt, om du ønsker instant demontereing av våpenet, er N310 vegen å gå. I tillegg kan det følge med en finger, eller to, samt andre kropsdeler, som også er kjekt å ha i original.

357 kan selvfølgelig også lades med annet enn N110, men for magnum ladninger er i hvertfall N310 utelukket.

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert ganske enkelt dette her men vil være på den sikre siden. Finner ikke svar i ladeboken så må nesten høre med andre.

Berry kulene er veldig korte, kun 14mm. Og de har en god fas i bakkant og derfor skal det godt gjøres å lage lange patroner og samtidig ha hold på kulene. Blykulene er 15,8mm så de må settes annerledes.

 

Kan jeg kopiere lengden fra S&B blykule patronene mine? De er 27,8mm totalt og da får jeg rett over 4mm kontaktflate mellom kule og hylse og kulene vil stikke 5,2mm ned i hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Ca 5 mm ned i hylsa høres ganske normalt ut, prøv deg fram fra 5,0 grs og 0,2 grs intervall oppover til du har sikker funksjon. Om du skal bruke ladningen i konkurranse, må du selvfølgelig sjekke hastighet for å være sikker på at du oppnår faktor krav, men er det for trening og hygge, er sikker funksjonering og god presisjon det du trenger i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg prøvd meg litt. Ladet S&B hylser. Disse hylsene hadde originalt blykuler i 115g som ble sent avgårde i svake 322m/s og fikk en trykkring på bare 9,98mm.

Mine GFL hylser som var ladet med 115g FMJ kuler som gikk 357m/s i snitt hadde trykkring på 10,02. Bør ikke S&B hylsene overstige 9,98 alikevel eller tåler de mer? Synes det virket som svake greier..

 

Uansett så ladet jeg S&B hylsene med 5,5g N350, satt kulene til 27,95mm.

 

1 skudd: 343m/s Trykkring: 9,96mm

2 skudd: 348m/s Trykkring: 9,95mm

3 skudd: 356m/s Trykkring: 9,97mm

4 skudd: 340m/s Trykkring: 9,96mm

5 skudd: 353m/s Trykkring:10,01mm

Snitt: 348m/s Snitt: 9,97mm

 

Prøvde deretter samme hylse og settedybde med 5,7g N350:

 

1 skudd: 370m/s Trykkring: 10,03mm

2 skudd: 372m/s Trykkring: 10,02mm

3 skudd: 371m/s Trykkring 10,02mm

 

Tenkte det fikk holde siden trykkringen ble litt stor i forhold til disse hylsene. Hadde vært perfekt i GFL hylsene som jeg har skutt med da. Skyldes dette rare hylser eller at S&B patronene var svakt ladet originalt? Ble jo iallefall mye jevnere fart med større ladning virket det som?

Link to comment
Share on other sites

trykkringer kan ikke sammenlignes mellom forskjellige hylsefabrikat, eller forskjellige hylse-loter, eller mellom forskjellige kammer, eller mellom forskjellige ladninger hos en produsent.

 

det kan godt hende at den slappe S&B-ammoen er ladet til et lavt trykk, og ikke gir deg noen god pekepipp hvis du er ute etter å lade maksladninger...

kjøp deg heller en pakke GFL fmj-ammo, den er ganske hardt ladd(124grs kule i ca 1200fps). ser du hadde noen 115grs gfl patroner som gav større trykkring, da bruker du disse hylsene, fra samme eske med patroner, når du skal sammeligne trykkring.

 

at du får jevne hastigheter kan komme av at n-350 fyller hylsa bedre enn mye annet, og at de volum-og vektmessig større ladningene gir færre %avvik om ladningene skulle variere 1/10grain eller så(noe de som oftest gjør).

Link to comment
Share on other sites

Da holder jeg meg til 5,5g på S&B hylsene så får jeg heller prøve meg fram fra feks 5,3g i GFL hylsene og se hva jeg ender opp med der.

Ladet fint med 5,5g så det holder jo til trening og der er endel å gå på opp i forhold til trykkring.

 

Takk for hjelpen! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått noen flotte kaldpressede 125gr 9mm bly kuler av merket Speers. Disse har en fin krympe kant på "langsiden". Problemet er at dersom jeg krymper hylsa i den kanten blir patronene 30mm lang, i tabellen står det at de skal være 29mm. Jeg har uansett ladet noen som er 30mm for å prøve, men hva burde jeg gjøre? Bruke krympe kant eller "rett" lengde.?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...